پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۶۷۵۶
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶

فکرشهر: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در آیین رونمایی و بهره‌برداری از دستاوردهای هسته‌ای کشور در پانزدهمین سال روز ملی فناوری هسته‌ای، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب چندین نوبت بر آن تاکید کردند از دید اخلاق اسلامی و فقه ما اساساً پیگیری کردن یک سلاح مخربی که می‌تواند یک خطر بزرگ برای یک جامعه بزرگ باشد، درست نبوده و ایران هرگز دنبال آنها نیست.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در آیین رونمایی و بهره‌برداری از دستاوردهای هسته‌ای کشور در پانزدهمین سال روز ملی فناوری هسته‌ای، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب چندین نوبت بر آن تاکید کردند از دید اخلاق اسلامی و فقه ما اساساً پیگیری کردن یک سلاح مخربی که می‌تواند یک خطر بزرگ برای یک جامعه بزرگ باشد، درست نبوده و ایران هرگز دنبال آنها نیست.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه با اقدامات و تلاش‌های انجام شده در این دولت از سال 94 فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا قانونی شد و بهانه از دست دشمنان گرفته شد، اظهار داشت: از آثار پرافتخار برجام این بود که فناوری هسته‌ای را در ایران کاملا قانونی کرد و حق ملت ایران را بازستاند.

رئیس جمهور نگرانی‌ها درمورد فعالیت های هسته ای ایران را نابجا خواند و افزود: همین نگرانی نابجا 15، 16 سال است که برای ملت ایران موجب دردسر شده و هنوز هم با دنیا و آمریکایی‌ها حرف می‌زنیم برای اینکه دست از اقدامات غیر قانونی خود بردارند و اگر این تفکر غلط در ذهن آنها وجود نداشت از این مشکلات عبور می کردیم .

دکتر روحانی با اشاره به افتتاح طرح های ملی هسته ای در شصت و دومین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، اظهار داشت: طرح‌هایی که امروز افتتاح می‌شوند مربوط به صنعت هسته‌ای به عنوان یک فناوری مهم و مورد توجه جهانیان است که جمهوری اسلامی ایران استفاده از آن را به لحاظ حساسیت‌هایی که این فناوری دارد در بستر اخلاق و تقیدات دینی دنبال کرده است.

رئیس جمهور افزود: اما برخی کشورها و قدرت‌های جهانی از آنجا که خودشان در جهاتی دیگر از این فناوری استفاده کرده‌اند به مصداق ضرب‌المثل «کافر همه را به کیش خود پندارد» نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

رئیس جمهور با تاکید مجدد بر اینکه همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و اهداف صلح‌ آمیز دارد و با بیان اینکه ما همواره آثار و تبعات خطرناکی که با گذشت بیش از نیم قرن از استفاده غیرصلح آمیز آمریکایی‌ها از انرژی هسته‌ای در ژاپن شاهد هستیم را مدنظر داریم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه اهداف غیرصلح‌آمیز از فعالیت‌های هسته‌ای خود نداشته، ندارد و نخواهد داشت.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در کنار فعالیت‌های معمول هسته‌ای دو اقدام مهم در این زمینه انجام داده است خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز بوده اما دشمنان این ملت با بهانه‌تراشی چندین قطعنامه علیه این فعالیت‌ها در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسانده بودند که این دولت این قطعنامه‌ها را برای همیشه به زباله‌دان تاریخ فرستاد و فعالیت های هسته ای ایران را قانونی کرد.

رئیس جمهور افزود: از سوی دیگر برخلاف دروغ‌ پردازی‌های عده‌ای که مدعی بودند این دولت صنعت هسته‌ای را تعطیل کرده، در این دولت به شکل جدی و زیرساختی به توسعه این فناوری پرداخته شده است .

دکتر روحانی ادامه داد: عده‌ای همواره این دروغ بزرگ را تکرار می‌کردند که دولت تدبیر و امید در ازای آزادسازی مبالغی از مطالبات بلوکه شده کشور در خارج، صنعت هسته‌ای را فروخته است البته اکثر مردم هیچ‌گاه این دروغ را باور نکردند اما اقلیتی به شک افتاده بودند که آیا این حرفها درست است یا نه؟ اما پس از مصوبه هسته‌ای اخیر مجلس، سرعت و کیفیت عمل سازمان انرژی اتمی در عملیاتی کردن تاسیسات هسته‌ای نشان داد که توانمندی‌های هسته‌ای کشورمان از همیشه بهتر و بالاتر است.

دکتر روحانی به راه‌اندازی زنجیره سانتریفیوژهای IR6 در مراسم امروز اشاره کرد و گفت: توانِ تولیدی این سانتریفیوژها 10 برابر سانتریفیوژهای IR1 است و نسل بعدی سانتریفیوژهایی که در دست تحقیق و ساخت قرار دارد، 50 برابر سانتریفیوژهای اولیه کشور توان و ظرفیت تولید دارند که اینها گواه پیشرفت و توسعه فناوری‌های هسته‌ای در دولت تدبیر و امید است.

رئیس جمهور توسعه فناوری در بخش هسته‌ای در سراسر کشور را از افتخارات دولت تدبیر و امید برشمرد و اضافه کرد: امروز تولید و پیشرفت در صنعت هسته‌ای توامان ادامه دارد.

دکتر روحانی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر عهد خود در قالب NPT پایبند بوده است، اظهار داشت: این معاهده دو بخش دارد یک بخش تعهد کشورها به فعالیت صرفا صلح‌آمیز و عدم انحراف فعالیت‌ها به سمت اهداف نظامی است و بخش دیگر کمک متقابل دنیا به کشورهایی است که به بخش اول این معاهده پایبند هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به معاهده NPT پایبند بوده است و امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا، کشورهای اروپایی و جهان باید پاسخ دهند که در برابر این تعهد چه کمکی به ایران کردند و اینکه آیا آژانس وظیفه خود را صرفا نظارت می‌داند؟

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای اروپایی و آمریکا باید بدانند که به ایران بدهکار هستند و نباید ژست طلبکاری بگیرند. ایران حتی در عرصه غنی‌سازی و فعالیت‌های مرتبط با آن به خود متکی بوده، روی پای خود ایستاده است و مصمم است در این مسیر گام‌های جدید بردارد.

رئیس جمهور در پایان با تجلیل از شهدای صنعت هسته‌ای ایران، از مسوولان، مدیران و متخصصان هسته‌ای کشور نیز قدردانی کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر