جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۷۱۲۸
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

فکرشهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: ۱۲ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی این استان در فهرست ملی به ثبت رسید.

به گزارش فکرشهر، محمد حسین ارسطو زاده روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: براین اساس مهارت پخت قلیه ماهی و للک با شماره ۲۲۳۹، مشتک ناری با شماره ۲۲۴۰، مجک با شماره ۲۲۴۳، شله موهینی ۲۲۴۵، پتی چندر با شماره ثبت ۲۲۴۷ و حشینه با شماره ۲۲۴۸ نیز از جمله غذاهای بومی محلی بوشهر هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: مراسم طلبون کردن جزیره خارگ با شماره ۱۲۳، حناترکون (حنابندان ) خارگ با شماره ۲۲۳۸، دووت خارگی به شماره ۲۲۴۱، آیین درمانی حصار مریم به شماره ۲۲۴۲، رقص میت عروسی خارگ با شماره ثبت ۲۲۴۶، نظربند (گزکردن پارچه) با شماره ۲۲۴۴ از جمله آئین‌های بومی و محلی استان بوشهر است که به ثبت رسیده‌است.

ارسطوزاده اضافه کرد:  این آثار پس از شناسایی و مستندنگاری، کارهای پژوهشی و دفاع در نشست ثبت آثار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه از مجموع آثار به ثبت رسیده چهار اثر مربوط به جزیره خارگ است ادامه داد: این برای نخستین بار است که آثار ناملموس در جزیره خارگ به ثبت می‌رسد.

ارسطوزاده هدف از ثبت این آثار را حفظ و حراست از آئین گذشتگان و نیاکان برای انتقال به نسل آینده عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: زندگی مردمان بوشهر با فرهنگ و رسوم زندگی ساکنان این جغرافیا از گذشته تاکنون گره خورده‌ است و به خوبی در زندگی روزمره مردم این خطه قابل لمس است.

وی تاکید کرد:  ثبت این آثار فرهنگی زمینه حفاظت قانونی از فرهنگ و رسوم بوشهری را فراهم می‌کند.

تاکنون ۴۰۷ اثر فرهنگی و طبیعی استان بوشهر ثبت ملی شده‌ است که از این شمار ۷۰ اثر ناملموس، ۱۲ شی منقول، هفت اثر طبیعی و ۳۱۸ اثر نامنقول است. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر