پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۷۱۳۲
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷

فکرشهر: کلاب هاوس شبکه اجتماعی نوظهوری است که گرچه برخی از گزارش‌ها حاکی از مسدود شدن دسترسی کاربران برخی از اپراتورها به این شبکه است، اما علیرغم این محدودیت و همچنین عضویت به شرط داشتن یک دعوتنامه و معرف، کاربران این شبکه اجتماعی صوت محور با سرعت بسیاری در حال افزایش است. به طوری که حتی دعوتنامه‌های حضور در این شبکه اجتماعی نیز ازسوی برخی از افراد در سایت های خرید و فروش آنلاین آگهی شده است. این شبکه اجتماعی نوظهور اما مانند هر شبکه اجتماعی جدید دیگر ممکن است پیامدهای مخربی هم داشته باشد که یک کارشناس ارشد امنیت سایبری درباره آن هشدار داده است.

به گزارش فکرشهر، محمد سیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کاربران کلاب هاوس با سرعت چشمگیری در کشورمان در حال افزایش است، گفت: متاسفانه این شبکه اجتماعی جدید نیز مانند دیگر شبکه ها درحالی وارد تلفن های همراه شده که پیوست های فرهنگی برای آن وجود ندارد و کاربران بدون آشنایی کامل با موارد مثبت و منفی وارد این فضا شده‌اند.

وی با اشاره به طراحی کلاب هاوس برای سیستم عامل I.O.S که تنها در بستر آیفون قابلیت فعال شدن دارد، گفت: اولین مساله‌ای که کاربران باید نسبت به آن حساس باشند، نرم افزارها و سایت های جعلی است که تحت عنوان نسخه اندروید و ... فعال است. واقعیت این است که سایت رسمی کلاب هاوس تاکنون نسخه اندروید این نرم افزار را تایید نکرده و طبیعی است که در صورت هرگونه درز اطلاعات مسئولیتی هم در قبال آن نخواهد داشت.

مراقب نسخه‌های جعلی کلاب‌هاوس باشید

وی ادامه داد: در این شرایط توصیه اصلی به کاربران این است که از نصب نرم افزارهای جعلی و نیز ثبت نام و درج اطلاعات خود در سایت هایی متفرقه که وعده عضویت یا تهیه اشتراک کلاب هاوس را داده‌اند پرهیز کنند، چرا که امکان سوءاستفاده از این اطلاعات وجود دارد.

چند آگهی از صدها آگهی فروش دعوتنامه کلاب هاوس در سایت‌های آگهی آنلاین

سیدی با اشاره به دعوتنامه‌ای بودن حضور در کلاب هاوس اظهارکرد: شرط پیوستن به کلاب هاوس داشتن دعوتنامه یا همان تاییدیه از سوی فردی دیگر است. البته ممکن است این شرط به دلیل کمبود ظرفیت های اولیه این نرم افزار باشد و در آینده رفع شود. اما هرچه هست این دعوتنامه‌ها در حال حاضر منجر به ایجاد بازار سیاه خرید و فروش دعوتنامه حتی در سایت های رسمی آگهی آنلاین هم شده است. کاربران باید بدانند که عضویت در کلاب هاوس رایگان است و در ازای دعوتنامه نباید پولی بدهند پس اگر با چنین افرادی مواجهه شدند توجه داشته باشند که یا ممکن است دچار فیشینگ شده یا مبلغی هرچند اندک از آنان گرفته شده و دعوتنامه برایشان ارسال نشود.

کلاب هاوس دعوتنامه ویژه و پولی ندارد

وی تاکید کرد: تمام دعوتنامه‌های کلاب هاوس نیز یکسان بوده و مواردی نظیر دعوت نامه طلایی و وی آی پی و ... تماما کذب بوده و حربه‌ای است که از سوی افراد سودجو و برای سودجویی مطرح می‌شود.

سیدی در ادامه به نقض حریم خصوصی در این نرم افزار اشاره کرد و گفت: هنگام حضور در کلاب هاوس، حریم خصوصی کاربران به راحتی نقض می‌شود. در واقع اگر کاربری وارد یکی از اتاق‌های گفت‌وگو شود تمام افرادی که او را دنبال می‌کنند می‌توانند رد او را پیدا کنند.

 این کارشناس امنیت سایبری، با اشاره به امکان درج حساب اینستاگرام و توئیتر کاربران در کلاب هاوس گفت: کاربران باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان رمز ورود حساب توئیتر و اینستاگرام خود را وارد این نرم افزار نکنند. این موضوع با توجه به تایید خبرهایی پیرامون هک شدن اطلاعات حساب شمار قابل توجهی از کاربران کلاب هاوس بسیار نگران کننده است.

مراقب حرف‌هایتان در کلاب‌هاوس باشید

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ یک از شبکه های اجتماعی که اقدام به ارائه رایگان خدمات به کاربران خود می‌کنند، محض رضای خدا این کار را انجام نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: قطعا دیتا بیسی از آنچه که در این فضا تبادل می‌شود وجود دارد از این رو کاربران توجه داشته باشند که در چه محیطی چه کلماتی را بر زبان می‌آورند. گفتن از مسائل و اطلاعات خصوصی و نظایر آن می‌تواند منجر به سوءاستفاده از کاربران در آِینده شود.

سیدی در عین حال به فیلترشدن این شبکه اجتماعی نیز واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه قطع دسترسی به این شبکه سبب شده تا اولا حساسیت بیشتری در افکار عمومی برای پیوستن به این شبکه ایجاد شود و ثانیا کاربران با ورود به دنیای بدون فیلتر امکان دسترسی به دیگر سایت ها و محتواها را نیز پیدا کنند. از طرف دیگر نیز تجربه مواردی نظیر فیلتر تلگرام و ... نشان داده که فیلترینگ سیاستی شکست خورده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر