جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۷۲۸۰
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵

فکرشهر: وزیر بهداشت آغاز تزریق یک میلیون دُز واکسن کرونا که نیمه دوم فروردین وارد کشور شده است از امروز خبر داد و گفت: واکسیناسیون اولویت دوم اردیبهشت انجام می شود.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، سعید نمکی در جمع خبرنگاران گفت: یک میلیون دوز واکسن که متأسفانه با تأخیر نیمه دوم فروردین به کشور رسید، با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از امروز تزریق می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: مرحله نخست واکسیناسیون کرونا تا هفته اول اردیبهشت پایان یابد و مرحله دوم نیز براساس پیش بینی‌ها در اردیبهشت آغاز شود.

نمکی گفت: در مرحله اول تمامی کادر درمان، دانشجویان علوم پزشکی و پرستاری، کارکنان آزمایشگاه‌ها و همچنین بیماران صعب العلاج واکسینه می‌شوند.

«کوواکس»، ساز و کار مناسب اما ناتوان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، کوواکس را سازوکاری مناسب اما ناتوان در توزیع عادلانه واکسن در جهان برشمرد.

نمکی افزود: هر چند کوواکس، سازوکاری مناسب برای توزیع واکسن به نظر می رسد اما به لحاظ اجرایی قدرت کافی برای توزیع عادلانه واکسن را ندارد.

وی افزود: متأسفانه واکسن کرونا فقط به منظور ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری نیست و به عنوان یک ابزار سیاسی تبدیل شده است.

وزیر بهداشت گفت : 10 کشور قدرتمند جهان 80 تا 85 درصد از واکسن های کرونا را مصرف کرده اند.

نمکی با اشاره به برگزاری نشست مجمع عالی هلسینکی که با حضور تعدادی از کشورهای اروپایی، مدیترانه شرقی و شمال آفریقا به صورت برخط برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این اجلاس تاکید به سازمان بهداشت جهانی برای تدبیر در توزیع عادلانه واکسن کروناست.

وی افزود: برخی از کشورها تاکنون حتی یک دوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه ایران با وجود تحریم های ناجوانمردانه توانسته است واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را برای بیماران تهیه کند.

ایران گام های خوبی در تولید واکسن برداشت

نمکی افزود: خوشبختانه از روزهای آغازین شیوع کرونا گام های خوبی برای تهیه و تولید واکسن در کشور برداشته شد.

وی گفت: از اردیبهشت 99 تا 9 ماه تلاش و پشتکار توانستیم قرارداد تهیه واکسن را امضا کنیم.

وزیر بهداشت افزود: 16 میلیون و 800 هزار دُز واکسن کوواکس را درخواست کرده ایم اما به سبب مشکلات متعدد در پرداخت هزینه آن به سبب تحریم های ناجوانمردانه در نهایت با همکاری کشور روسیه موفق به پرداخت شدیم.

نمکی گفت: از آنجا که درخصوص تأمین واکسن از سبد کوواکس اطمینان کافی نبود همزمان با کشورهای روسیه، هند و چین نیز برای تهیه واکسن مذاکره شد.

وی افزود: خوشبختانه برای واردات و همکاری و مشارکت در تولید واکسن "اسپوتنیک وی" با روسیه قراردادی امضا شد.

وزیر بهداشت گفت: یک میلیون دوز واکسن کوواکس نیز که قرار بود پیش از سال 1400 به کشور وارد شود با تأخیر در نیمه دوم فروردین وارد کشور شد.

نمکی افزود: با همکاری رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و اعزام گروه هایی از وزارت بهداشت ، این واکسن ها از امروز برای اولویت نخست که شامل تمام کادر درمان، پزشکان و پرستاران و دانشجویان علوم پزشکی، پرستاری و علوم آزمایشگاهی و همچنین بیماران صعب العلاج ، تزریق می شود.

آغاز واکسیناسیون علیه کرونا اولویت دوم از اردیبهشت

وی گفت: براساس برنامه ها واکسیناسیون اولویت نخست در هفته اول اردیبهشت به پایان می رسد و امیدواریم واکسیناسیون برای اولویت دوم نیز در اردیبهشت آغاز شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: شش طرح تولید واکسن در داخل کشور داریم که امیدواریم به زودی واکسن های داخلی نیز برای استفاده در اختیار نظام سلامت قرار گیرد.

وی افزود: برای شناسایی بیماران صعب العلاج علاوه بر پرونده‌های موجود پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی فراخوانی برای ثبت نام این بیماران اعلام می‌کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر