سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۷۸۴۳
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

فکرشهر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به طور میانگین حدود ۱۸۸ میلیمتر باران باریده است که در مقایسه با سال آبی قبل ۴۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، عبدالطیف عباسی نژاد در کارگاه آموزشی گسترش سواد آبی (طرح داناب و کتاب انسان و محیط زیست) که به صورت ارتباط زنده تصویری برگزار شد، بیان کرد: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به طور میانگین حدود ۱۸۸ میلیمتر باران باریده است که از میانگین بارندگی استاندارد در نقاط بیابانی نیز کمتر است.
 
وی افزود: این میزان بارندگی در مقایسه با سال آبی قبل ۴۸ درصد و نسبت‌به میزان  بلندمدت ۲۵ درصد کاهش داشته و نشانگر شرایط نامطلوب منابع آب استان است.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: استان بوشهر در تقسیم بندی منابع آب زیرزمینی ۱۶ محدوده مطالعاتی دارد که ۱۲ محدوده آن ممنوعه یا ممنوعه بحرانی است و چهار محدوده آزاد نیز بدون ظرفیت آبی است. در واقع این چهار محدوده بیشتر در مناطق ساحلی قرار دارند که مشکل بزرگتری به نام هجوم آب شور را تجربه می‌کنند.
 
وی ادامه داد: به دلیل برداشت منابع آب زیرزمینی شیرین در این مناطق، سفره‌های آب شور وارد آبخوان‌های ساحلی می‌شوند و هم اکنون این آب بدون عملیات شیرین سازی قابل استفاده در بسیاری از کاربری‌ها مانند آشامیدن، کشاورزی و صنعت نیست.
 
عباسی نژاد عنوان کرد: کسری مخزن سالانه استان به طور میانگین حدود ۳۰ میلیون مترمکعب است که این موضوع باعث کف شکنی هر ساله چاه‌ها و صرف هزینه‌های زیاد می‌شود.
 
وی با اشاره به میزان تولید و مصرف آب آشامیدنی در استان  بوشهر گفت: در حال حاضر با توجه به سرانه مصرف، میزان آب شرب تامین شده برای مصرف مردم استان حدود ۱.۵ برابر میزان آب مورد نیاز است، اما باز هم شاهد مشکلاتی در این زمینه هستیم. در برخی نقاط استان میزان مصرف، حدود دو برابر بیش از نیاز سرانه استاندارد است.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با توجه به تجارب وزارت نیرو در سنوات گذشته، حل مشکلات حوزه آب مساله‌ای چند وجهی است و مدیریت مصرف فقط با روش‌های قهریه امکان پذیر نیست و یکی از موضوعات قابل توجه در این زمینه فرهنگ‌سازی است.
 
وی با تاکید بر اینکه همه نهاد‌های کشور باید به فرهنگسازی برای مدیریت مصرف بهینه توجه کنند ادامه داد: آموزش و فرهنگسازی در بخش کشاورزی که مصرف کننده عمده منابع آب کشور است می‌تواند منجر به حفظ منابع ملی آب و خاک شود و در نهایت منافع کشاورزان را نیز تامین کند.
 
عباسی نژاد بیان کرد: استمرار آموزش در زمینه مصرف درست آب وقفه ناپذیر است که معلمان در این عرصه نقش کلیدی دارند و همراهی آن‌ها منجر به رقم خوردن نتایج درخشانی خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر