سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۷۸۵۱
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

فکرشهر: نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان گفت ایران هم همچون سایر جامعه بین‌الملل از راه حل سیاسی در افغانستان حمایت می‌کند و با احیای امارت اسلامی مخالف است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، زلمای خلیلزاد روز سه‌شنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به تشریح سیاست این کشور در قبال افغانستان پرداخت.

وی درباره اینکه آیا باور دارد که پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، دولت فعلی سقوط خواهد کرد، گفت: من شخصاً اعتقاد ندارم که یک سقوط فوری اتفاق خواهد افتاد.

نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان افزود: می‌دانم موارد دیگری نیز وجود دارند که دیدگاه متفاوتی دارند. من به انتخابی که افغان‌ها بین حل و فصل سیاسی مذاکره یا یک جنگ طولانی مدت مواجه هستند، اعتقاد دارم.

خلیلزاد ادامه داد: این انتخابی است که رهبران افغان به خاطر نسل فعلی و نسل‌های آینده انجام می‌دهند و امیدوارم که آنها از اشتباهات گذشته درس بگیرند همانطور که اتحاد جماهیر شوروی خارج می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه طرف‌ها باید گرد هم آیند و موافقت خود را با قدرت اعلام کنند، اضافه کرد: اینکه یک طرف بکوشد اراده خود را بر دیگری تحمیل کند، در مورد ثبات و پیشرفت نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.

نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان اظهار کرد: آنها می‌توانند در مورد فرمولی که بتوانند در آن رقابت کنند، به توافق برسند. این فرصت بار دیگر در مقابل آنهاست.

خلیلزاد تاکید کرد: این به آنها ارتباط دارد، فرصت، حمایت ما و حمایت جامعه بین‌المللی وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایران هم از این روند حمایت می‌کند، گفت: من درباره سیاست‌های ایران تردید دارم اما در این مورد، همانگونه که رئیس جمهوری آنها اعلام کرده است که از یک راه حل سیاسی حمایت می‌کنند.

نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان افزود: آنها مخالف به قدرت رسیدن طالبان و بازگشت امارت اسلامی هستند. همانگونه که چین، روسیه، پاکستان، همسایگان افغانستان و متحدان ما هستند.

خلیلزاد درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم گفت: منافع ملی آمریکا نیست که نیروهای ما در افغانستان بمانند. بعد از عقب‌نشینی، از روند صلح افغانستان حمایت دیپلماتیک می‌کنیم.

وی افزود: اگر طالبان به عملیات نظامی ادامه دهد با انزوای محلی و بین‌المللی مواجه می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر