پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۷۸۶۵
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵

فکرشهر: بیش از ۲۲۰ تن از نمایندگان کنگره آمریکا به بهانه حمایت از مردم ایران از قطعنامه‌ای حمایت کردند که خواستار تشدید مواضع دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

به گزارش فکرشهر از فارس، روزنامه سعودی «عرب نیوز» در این خصوص گزارش کرد که بیش از ۲۲۰ عضو کنگره قطعنامه «HR ۱۱۸» را مورد تأیید قرار دادند و مدعی شدند که قصد دارند از «خواست مردم ایران برای جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای ایران» حمایت کنند.

طبق این گزارش، «تام مک کلینتوک» نماینده جمهوری‌خواه حامی قطعنامه فوق با ژست حمایت از مردم ایران گفت: «قطعنامه HR ۱۱۸، یک پیام حقیقتاً فوری را به دولت بایدن در اولین یکصد روز (ریاست‌جمهوری) ابلاغ می‌کند مبنی بر این که کنگره از این دولت می‌خواهد تا رژیم فاسد ایران را برای جنایت علیه مردمش و تداوم حمایت از تروریسم جهانی پاسخگو نگه دارد».

این نماینده جمهوری‌خواه کنگره مدعی شده است که هدف از پیشبرد این قطعنامه، حمایت از مردم ایران است.

نمایندگان کنگره آمریکا با متهم کردن جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر از دولت بایدن درخواست کردند تا مواضع بسیار سختی علیه ایران اتخاذ کند.

طبق این گزارش، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد یک جلسه عمومی در خصوص قطعنامه HR ۱۱۸ که ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن ماه) ارائه شده است، برگزار کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت‌های مختلف آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده و جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند.واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

اخیراً نیز، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک نشست خبری با متهم کردن ایران به انجام «اقدامات مخرب» گفت آمریکا از طرق مختلف از جمله تحریم‌ها با آنها مقابله خواهد کرد و گفت: «ما معتقدیم برنامه موشکی ایران، نقض حقوق بشر توسط این کشور، حمایت ایران از نائبان شرور، حمایت ایران از تروریسم، همه اینها، چالشی عمده برای ما و شریکانمان در منطقه محسوب می‌شوند.به همین دلیل است که از طرق مختلف از جمله تحریم‌ها با این مسائل برخورد خواهیم کرد.»

مقام‌های آمریکا در حالی در تلاش هستند تا فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید بخشند که دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر روز گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا روز گذشته برگزار شد و توافق شد فعالیت‌های گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و همچنین گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر