پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
القدس العربی:
فکرشهر: تمام شواهد میدانی حاکی از آن است که نیروهای مقاومت عربی در دولتهای غرب آسیا در حال قدرت گرفتن هستند و تلاشهای ایالات متحده و به دنبال آن، اسرائیل، برای مجبور کردن ایران برای پرداخت بهای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، به شکست می انجامد...
کد خبر: ۸۷۹۲۸
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱

فکرشهر: القدس العربی، چاپ لندن در مطلبی به قلم عصام نعمان نوشت:  ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته ای آماده می شود. هم پیمانانش موافق این بازگشتند، به جز اسرائیل.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: واشنگتن از ایران می خواهد غنی سازی اورانیوم را به پایین ترین حد آن برساند. علاوه بر این، واشنگتن به دنبال موافقت تهران با تمدید مدت توافق تا دور ترین زمان ممکن است. اما ایران مخالف شروط آمریکا بوده و اصرار دارد این کشور باید بدون شرط به توافق قبلی بازگردد، حتی تهران شرط می کند که برای بازگشت به توافق هسته ای، باید تحریمها به طور کامل برطرف شود. واشنگتن در حالی که مخالف رفع تدریجی تحریمها نیست، خواهان بازگشت سریع ایران به توافق هسته ای است.

در این شرایط نتانیاهو اعلام کرده به توافق هسته ای توجهی ندارد و تمام تلاش خود برای جلوگیری از تولید سلاح اتمی توسط ایران و نیز حضور نظامی آن در سوریه را می کند. ایران هم پاسخ داده که هیچ پایگاه سیاسی در سوریه ندارد، بلکه تنها مستشاران نظامی آن به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند. اما چطور است که آمریکا با وجود تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور همچنان در عراق حاضر است؟

بدیهی است که دولت بایدن و پشت سر آن، دولت پنهان در واشنگتن، مجبور به پرداخت بهایی به اسرائیل و طرفداران آن در کنگره، بابت بازگشت به برجام هستند. چه بسا مهمترین بها، خروج ایران از سوریه و تعطیلی فعالیت محور مقاومت در لبنان، سوریه، فلسطین، عراق و یمن است.

آمریکا به دنبال این موارد است:

حفظ حضور نظامی در عراق به بهانه کمک به دولت الکاظمی برای مقابله با داعش در مناطق دیالی، کرکوک و الانبار.

تقویت حضور نظامی در استان الحسکه در شمال شرق سوریه و در منطقه التنف در مرزهای بین سوریه و عراق و ادامه ایفای نقش از سوی برخی گروههای کردی که علیه سوریه با آمریکا متحد شده اند.

فشار بر طرفهای سیاسی طرفدار آمریکا در لبنان، با هدف جلوگیری از شراکت حزب الله در دولت جدید و کمک به دولت جدید لبنان برای رسیدن به راه حلی با اسرائیل در خصوص ترسیم مرزهای دریایی.

حمایت سیاسی و نظامی از عربستان در جریان جنگ با حوثی ها یمن که اخیرا توانسته پیروزیهای چشم گیری علیه دشمنان داخلی خود محقق کند.

چه بسا نقطه ضعف اساسی در سیاست آمریکا، مخالفت تهران با ارائه امتیازهایی برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای باشد. ایران توانست به مدت چند سال در برابر امریکا و تحریمهای آن ایستاده، بر توانایی های نظامی و تکنولوژیکی خود بیفزاید و تبدیل به یک قدرت منطقه ای شود که اخیرا هم یک سند همکاری مهم با چین امضا کرده است. آنچه بیش از هر چیز نشان دهنده اقتدار ایران و مخالفت آن با امتیاز دهی به آمریکاست، در چند موضوع نمود می یابد:

این نیروهای مقاومت در عراق هستند که فشار خود بر دولت مصطفی الکاظمی را شدت بخشیده و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شدند.

تحرکات مقاومت باعث تقویت آنها و بازگشت فعالیت موشکی شان در نوار غزه می شود. ضمن آنکه سوریه هم توانست موشک زمین به زمینی را به فلسطین اشغالی شلیک کند، درحالی که اسرائیل با آن همه ادعای که در خصوص امنیت دیمونا داشت، نتوانست مانع موشک شود. به این ترتیب محور مقاومت با این اقدام جسورانه تاکید کرد از اراده و قدرت لازم برای تهدید امنیت اسرائیل بهره مند است.

در لبنان، این نیروهای ملی هستند که ایستادگی کرده و اجازه نمی دهند نقشه آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی به نفع اسرائیل محقق شود.

تمام این شواهد میدانی حاکی از آن است که نیروهای مقاومت عربی در دولتهای غرب آسیا در حال قدرت گرفتن هستند و تلاشهای ایالات متحده و به دنبال آن، اسرائیل، برای مجبور کردن ایران برای پرداخت بهای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، به شکست می انجامد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر