پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۷۹۸۴
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

فکرشهر: مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو علمی کمیته کشوری کرونا در مورد سویه جدید ویروس کرونا گفت: ویروس آفریقایی یک سویه جهش یافته کروناست که تا کنون سه مورد مبتلا به این نوع از ویروس در ایران شناسایی شده است.

به گزارش فکرشهر از باشگاه خبرنگاران، مردانی گفت: تا به امروز سه مورد ابتلای هموطنان به ویروس آفریقایی در ایران گزارش شده است.

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو علمی کمیته کشوری کرونا در مورد سویه جدید ویروس کرونا گفت: ویروس آفریقایی یک سویه جهش یافته کروناست که تا کنون سه مورد مبتلا به این نوع از ویروس در ایران شناسایی شده است.

مردانی افزود: علائم این ویروس مثل ویروس قبلی است، ولی سرایت پذیری بالاتری نسبت به ویروس‌های قبل دارد و نکته‌ای که در این ویروس قابل توجه این است که این سویه جهش یافته نسبت به بعضی از واکسن‌ها پاسخ نمی‌دهد.

او گفت: تا کنون مشخص شده که این ویروس آفریقایی، نسبت به واکسن آسترازنکا پاسخ پایینی داشته است.

مردانی ادامه داد: در مورد همه گیری این ویروس، می‌توان گفت هر گروه سنی که آنتی بادی محافظت کننده نداشته باشد، به این نوع جهش یافته مبتلا خواهند شد.

عضو علمی کمیته کشوری کرونا بیان کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این سویه‌های جدید و خطرناک یا باید واکسن بزنیم و یا به این ویروس یک بار مبتلا شویم. همچنین باید توجه داشت که تمام گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

او مطرح کرد: مردم نباید از اسامی و سویه‌های جدید ویروس کرونا بترسند و دچار اضطراب شوند، زیرا راه پشگیری از تمام سویه‌های این ویروس از ضعیف‌ترین تا قوی ترین، مشترک است و با کرونای قدیمی هیچ تفاوتی ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد راه های پیشگیری از ابتلا به انواع جهش های ویروس کرونا گفت: استفاده مداوم از ماسک از خانه تا خانه، شستشوی مکرر و ضدعفونی کردن دست ها، رعایت جدی و اصولی فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور و تجمع در فضا‌های بسته و فاقد تهویه و پرهیز از تردد‌های برون شهری و سفر‌های غیرضروری، از اصلی ترین راه‌های پشگیری از ابتلا به انواع مختلف جهش یافته ویروس کروناست.

مردانی افزود: ویروس هندی هم سویه جهش یافته دیگری است که برای اولین بار، دنیا شاهد دو جهش برای یک ویروس بود و ویروس کرونا، دو جهش پیدا کرده است و همین جهش ها، شدت خطرناک بودن و سرایت پذیری آن را تا حد زیادی بالا برده است.

عضو علمی کمیته کشوری کرونا بیان کرد: یکی از مشکلاتی که این ویروس می‌تواند در دنیا ایجاد کند این است که سریعا در جا‌های مختلف دنیا شیوع و گسترش پیدا می کند. به همین دلیل است که دروازه هند را به روی کشور‌هایی مثل آمریکا، کانادا و سایر کشور‌ها بسته اند تا از شیوع گسترده ویروس جلوگیری کنند و خیلی جدی در حال انجام مراحل پیشگیری از این سویه خطرناک هستند.

او گفت: این احتمال وجود دارد که در صورت شیوع این ویروس، کارایی واکسن‌هایی که در حال ساخت است زیر سوال برود.

مردانی بیان کرد: در حال حاضر نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد که ویروس جهش یافته هندی، خطرناک‌ترین نوع جهش کروناست، زیرا هر لحظه ممکن است با جهش جدیدتر، شدیدتر و خطرناک‌تری مواجه شویم.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در حال حاضر شدت خطرناک بودن ویروس آفریقایی و هندی در سرعت انتقال و شدت مرگ و میر آن هاست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر