جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۷۹۸۷
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

فکرشهر: صادق محصولی، دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در اولین جلسه انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت که با شعار « تحول در مسئولیت؛ پاسداری از مشارکت» برگزار شد گفت: ابتدا باید در بحث تحول در مسئولیت آسیب شناسی صورت گیرد و چون این عمل اتفاق نمی‌افتد به نتیجه‌ای نمی رسیم.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، وی افزود: اگر بخواهیم جریان اصولگرایی را در این خصوص نقد کنیم و مشکلاتی را باید بیان کنیم؛ اولین و مهم‌ترین مشکل این جریان پدرخواندگی است که این مشکل باعث می‌شود عده‌ای برای کار انقلاب  فقط مثل ترمز باشند.

محصولی تاکید کرد: گاهی بی توجه به دیگران می روند و برای خودشان شوراهای متفاوتی می سازند و بعد خودشان را محور وحدت معرفی می کنند! کسانی که در راس وحدت جریان انقلابی قرار می گیرند خودشان باید انقلابی تر از دیگران باشند ولی می‌بینیم که برخی در گذشته در مسائلی مثل برجام و برخی دیگر در فتنه 88 تشخیص و عملکرد نادرستی داشته‌اند و امروز خود را محور وحدت معرفی می‌کنند.

وی تاکید کرد: آقایان در انتخابات مجلس می گفتند اگر لیست یکی نباشد شکست می خوریم و ما می گفتیم شاید به 30 نفر مشترک نرسیم ولی در عوض بیاییم مثلا روی 25 نامزد مشترک وحدت کنیم و هر چه قدر مشترک شد آن را بدهیم.

محصولی تاکید کرد: به هر حال بین صفر و صد کلی عدد دیگر هم قرار دارد! اما گفتند نه یا هیچی یا سی نفر. تهدید کردند هرکسی در لیست ما قرار گرفت حق ندارد در لیست دیگری باشد. آیا تا بحال یک نفر از این آقایان در مورد علت منطقی یا شرعی این بحث تباین استدلالی داشته است؟  بنابراین یکی از مشکلات اصلی در تحول در حکمرانی همین بحث پدر خواندگی در جریان اصولگرایی است.

دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در ادامه اضافه کرد: برای اصلاح اولین راهکار آن، خودسازی است، ما اگر خودسازی نکنیم همین اتفاقات می افتد و اکثرا دنبال هدف شخصی مان می‌رویم.

محصولی تاکید کرد: مورد بعدی درکنار آن -یعنی خودسازی- کار جمعی کردن است که برای اینکه این کار جمعی منحرف نشود نیاز به تقوای اجتماعی دارد و مانند صحبت شهید بهشتی کار جمعی‌مان را باید مثل یک محراب ببینیم پس مطمئنا ما بدون خودسازی نمی‌توانیم به اهداف عالی برسیم و اگر خودسازی کنیم میتوانیم بر مبنای اصول عمل کنیم و به اصولگرایی واقعی خواهیم رسید. ناظر به شعار شما در خصوص تحول در مسئولیت باید گفت لازمه تحول، کار رسانه‌ای است ولی متاسفانه کار رسانه‌ای که در جبهه انقلاب دارد انجام می شود بسیار ضعف دارد.

**نباید در تله دشمن برای  ایجاد دو قطبی های کاذب افتاد

 وی افزود: یکی دیگر از روش‌های تقویت جبهه انقلاب، گفتن نقاط قوت انقلابیون و پرهیز از افتادن در تله دشمن مانند ایجاد دو قطبی های کاذب مثل مذاکره-جنگ یا میدان-دیپلماسی است. ما نباید در این دو قطبی ها بازی کنیم و فورا باید به سمت مشکلات اصلی مردم برویم چرا که دشمن به دنبال این است که برای نامزد غرب‌گرا ایجاد یک دوپینگ انتخاباتی کند.

محصولی ادامه داد: شما بدانید اگر غربی ها (در این مذاکرات) تحریم‌ها را موقتا بردارند و در انتخابات پیش رو دولت انقلابی بیاید نمی توانند مجددا تحریم ها را  برگردانند ولی اگر دولت غرب‌گرا بیاید برای اینکه می‌دانند می‌توانند از آن‌ها امتیاز بگیرند، تحریم‌ها را برمی‌گردانند.

در ادامه این نشست این نشست یکی از دانشجویان گفت در انتخابات مجلس دیدیم که اصولگرایان لحظه آخر به وحدت رسیدند، تازه آنجا فقط یک شورای اجماع ساز وجود داشت و مثل این انتخابات دو نهاد اجماع‌ ساز برای اصولگرایان نبود، در چنین شرایطی اگر بر فرض اقای رئیسی نیایند به نظر می‌آید مسیر وحدت سخت خواهد شد، برنامه جبهه پایداری برای این سناریو چیست؟ که دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: ما در این انتخابات چهار مرحله را در نظر گرفته‌ایم، مرحله اول تخریب نکردن در فضای عمومی بین گروه ها و نامزدهای انقلابی است، مرحله دوم رسیدن به جمع بندی مشترک در شاخص ها است، مرحله سوم گسترش گفتمان مشترک و رسیدن به بیشترین اشتراک خواهد بود و مرحله چهارم رسیدن به لیست واحد و نامزد واحد است.

وی تاکید کرد: ما برای نامزدهای مورد حمایتمان یک سبد در نظر گرفته‌ایم که در حال طراحی است و حاوی تعدادی از اسامی هست که در حال نهایی شدن است و به زودی اعلام می شود و انشاالله در مرحله پایانی نامزد اصلح معرفی می شود.

محصولی ادامه داد: مدل ما بر مبنای نامزد اصلح است و هر کس نمراتش در شاخص های ما بالاتر بود معرفی می‌گردد. این شاخص ها در شورای مرکزی جبهه پایداری تعریف شده است و بعضی از این شاخص ها ضریب بالایی دارد مثلا شاخص عدالت محوری دارای ضریب بالا است و هر که در مجموع نمره بالاتری در این شاخص گرفت به عنوان نامزد اصلح مطرح می شود.

یکی از دانشجویان دیگر در سوالی اظهار داشت به نظر می‌آید دوگانه میدان-دیپلماسی به سرعت در حال گسترش است، برنامه جبهه پایداری برای ایجاد فضای آزمون سیاست داخلی و اقتصاد چیست که محصولی در پاسخ گفت: جبهه پایداری هدفش جا افتادن گفتمان انقلاب اسلامی است و ما اگر بتوانیم گفتمان را خوب جا بندازیم بسیاری از مسائل برای مردم قابل حل خواهد بود، متاسفانه بعضی در همین گروه های اصولگرایی از جبهه پایداری بیشتر از اصلاح طلب‌ها می ترسند و در حالی که باید کمک کننده در تبیین گفتمان باشند، هم افزایی را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: ما باید کار ایجابی کنیم و به مردم نشان دهیم اگر مسئولیت در دست نیروهای انقلابی باشد می توانیم بر مشکلات معیشتی و بیکاری و تبعیض ها و موانع تولید غلبه کنیم و باید بر سر این ها کار شود که با توجه به اراداه‌ ما این کارها اثر بخش می شود.

دبیر کل جبهه پایداری ادامه داد: ما باید برای تبیین این گفتمان از خودمان از اطرافمان و از همین جمع های کوچک شروع کنیم. البته این فقط یک جنبه است و در کنارش باید تولید محتوا برای عموم جامعه در بستر های مجازی صورت گیرد. اما به طور کلی باید سعی شود کارها به سمت ایجابی شدن برود نه صرفا حرکت‌های سلبی از جنس تقابل صرف.

وی افزود: اگر زمینه را فراهیم کنیم انرژی لازم برای نیروهای انقلاب هست که این دو گانه را بر هم بزنند و دو گانه های واقعی را بیان کنند؛ مشکل در این جبهه‌ها این است که نیروهای انقلاب خودشان را برای کار تشکلی و حزبی در تراز انقلاب اسلامی آماده نکرده اند.

یکی از دانشجویان دیگر هم در ادامه از محصولی پرسید: آیا در این سبد انتخاباتی جبهه پایداری آقای جلیلی نامزد اصلح سال 92 جبهه و آقای قاضی‌زاده هاشمی عضو سابق شورای مرکزی حزب هم حضور دارند؟ که محصولی گفت: ما با اکثر افراد صحبت کرده ایم و بنابر وظیفه همه را مورد بررسی قرار میدهیم و در نهایت نامزد مورد قبول خودمان را معرفی خواهیم کرد.

یکی دیگر از دانشجویان این سوال را از محصولی پرسید که در 50 روز مانده به انتخابات فضای جامعه انتخاباتی نیست، به نظر می‌آید احزاب دچار محافظه کاری در معرفی کاندیداها شده‌اند؛ در چنین شرایطی مشارکت تحت تاثیر جدی قرار می‌گیرد؛ راهکار شما و جبهه پایداری برای افزایش مشارکت چیست؟، دبیر کل جبهه پایداری گفت: یکی از عوامل وضعیت دولت فعلی است که مردم از عملکرد دولت راضی نیستند مردم وقتی از عملکرد مسئولین رضایت دارند مشارکت گسترده ای هم در انتخابات دارند، به همین دلیل بیشترین میزان مشارکت مربوط به انتخابات سال88  است که 85 درصد واجدین شرایط مشارکت کردند.

وی ادامه داد: ولی الان بخاطر ضعف مفرط دولت کنونی فضای جامعه در حد مطلوب انتخاباتی نیست. عامل بعدی تجارب سیاسیون است مانند سال 92 که ائتلاف 3 نامزد اصولگرا به شکست انجامید و در مورد احزاب نیز با تجارب ناموفق در زود اعلام کردن کاندیداهای مورد نظرشان مواجه شدند. به همین دلیل تصمیمی برای معرفی زود هنگام ندارند.

محصولی اضافه کرد: راهکار تقویت تحزب و به تبع آن مشارکت سیاسی، قوی شدن تشکل ها و گروه‌های انقلابی است تا خودشان برای خود تصمیم بگیرند و از جانب پدرخوانده‌ها بر آن ها تصمیمی تحمیل نشود. گام بعدی اقدام به پاسخ به سوالات و شبهه ها و ترویج گفتمان انقلاب در پهنه عموم مردم است.

** وحدت باید شاخص‌محور باشد نه شخص محور

سوال بعدی از محصولی این بود که به نظر اصلاح طلبان در در فرایند اجماعی خود موفق‌تر بوده‌اند، نظر شما در مورد روش اجماع سازی اصلاح طلبان چیست که وی در پاسخ افزود: اساسا مدل‌های زیادی برای اجماع وجود دارد اما باید وحدت شاخص‌محور باشد نه شخص محور! باید جبهه انقلاب قوی شود.

وی ادامه داد: اگر مردم در انتخابات در راس قوه مجریه فرد انقلابی را رییس جمهور کنند نه تنها در ایران بلکه در جهان می توانند منشا تغییر باشند و این کار بسیار بزرگی است. برای این امر کاندیداها بهتر است تیم همراه خودشان را معرفی کنند و بگویند با چه کسانی می خواهند کار کنند و عناصر اصلی خود را معرفی کنند. برای مثال 10 نفر از افراد کلیدی کابینه خود را معرفی کنند و بگویند من می‌خواهم با این‌ها کار کنم. لازمه تحول در فرایند اجماع اصولگریان تقوای فردی و تقوای جمعی است. تحول با انسجام نیرو های انقلابی  صورت می گیرد.

یکی از دانشجویان هم در ادامه از محصولی پرسید که برنامه شما برای شورای شهر چیست؟ و حرف جبهه پایداری در مورد حکمرانی شهری چیست؟ آیا روند کلی به سمت وحدت پیش می‌رود؟ و محصولی پاسخ داد: در ارتباط با حکمرانی شهری کارهای خوبی صورت گرفته و ما در سایت ها و کانال های جبهه مطالب مفیدی را از عموم مردم و همچنین افراد انقلابی گرفته ایم که ان شا الله مجموعه تدوین می شود و با افراد برای ثبت نهایی لیست در حال رایزنی هستیم.

وی افزود: در رابطه با وحدت لیست شوراها باید بگویم که تا الان هیچ ارتباطی از طرف شورای ائتلاف با جبهه پایداری مبنی بر افزایش اشتراکات یا ایجاد یک لیست واحد صورت نگرفته اما در یک شرایط منطقی همیشه از وحدت نیرو های انقلابی استقبال می‌کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر