پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۸۲۵۰
سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۹

فکرشهر: امام جمعه گناوه گفت: مهم‌ترین عاملی که  مردم هر جامعه‌ای را به حاکمیت امیدوار و اعتماد و انسجام ملی و سرمایه اجتماعی را احیا می‌کند، صداقت، صراحت و شفافیت توسط حاکمیت است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی دوشنبه شب در نشست مجازی " حقیقت مظلوم " با موضوع عوامل موثر بر نارضایتی عموم از منظر حضرت علی (ع)  افزود:  اگر حاکمیتی سرمایه اجتماعی و انسجام ملی را از دست بدهد باعث خواهد شد که مردم نسبت به آن حاکمیت دچار تردید و بدبینی شوند و نارضایتی عمومی را به دنبال دارد.

وی گفت: لطف و رافت و محبت از ناحیه حاکمیت نسبت به مردم باعث انسجام و اتحاد ملی در جامعه می‌شود و وقتی که جامعه این مهم را احساس کنند ،  سرمایه اجتماعی و انسجام ملی بیشتر در جامعه تبلور پیدا می‌کند.

وی با اشاره به فرمایشاتی از حضرت امیرالمومنین علی (ع) در خطبه ۳۴ نهج البلاغه  اظهارداشت: امام علی (ع) می‌فرمایند که حاکم حق و حقوقی بر مردم دارد و مردم هم دارای حقوقی بر حاکم هستند.

امام جمعه گناوه افزود: اولین حق مردم بر حاکمیت از دیدگاه حضرت علی (ع) داشتن برنامه ریزی صحیح حاکمیت برای مردم است که در این زمینه امام و زمامدار در درجه نخست باید برنامه صحیح و جامع ای که تضمین و تامین کننده منافع مادی و معنوی توده‌های مردم و سبب رسیدن به کمال مطلوب است تدوین و تنظیم کند.

وی یادآورشد: صاحبان فکر و اندیشه معتقد هستند اشکالات در نظام‌های اجتماعی نخست به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح است.

امام جمعه گناوه اضافه کرد: مسئله اقتصادی دومین حق امت بر حاکمیت از دیدگاه حضرت  علی (ع) است زیرا که مسئله عدالت اجتماعی در زمینه مسایل اقتصادی همیشه مهم‌ترین مشکل جوامع انسانی بوده است و غالب جنگ و نزاع‌ها مربوط به مفاسد اجتماعی به خاطر زیر پا گذاشتن این اصل ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی گفت:  مردم بر حاکمیت حقوقی دارند که اگر توسط حاکمیت رعایت نشود و به دست فراموشی سپرده شود نارضایتی عمومی ایجاد خواهد شد.

امام جمعه گناوه با اشاره به عوامل نارضایتی عمومی از دیدگاه حضرت  علی (ع)افزود: نبودن آزادی‌های مدنی و استبداد حاکمان نسبت به مردم یکی از عوامل نارضایتی عمومی است و اگر در جایی  نتوانند از این حق  مشروع خود استفاده کنند ، نارضایتی بروز می‌کند.

وی گفت: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه به این معنا اشاره کرده و استبداد و نبود آزادی‌های مدنی را یکی از عوامل نارضایتی عمومی در جامعه بیان فرموده‌اند.

رکنی حسینی با اشاره بر اینکه بی عدالتی در جامعه از دیگر عوامل نارضایتی عمومی  افزود: بی عدالتی در جامعه می‌تواند باعث فروپاشی حکومت ها شود و در صورت ترویج آن  فساد اقتصادی و فقر شدید بر مردم جامعه حاکم می‌شود.

وی  اضافه کرد: اگر حاکمیت مردم را از حق قانونی خود منع کند و حقوق مردم پایمال و به آنها ظلم شود ، حاکمیت دچار تنش و چالش خواهد شد و مردم نسبت به حاکمیت اعتراض خواهند کرد.

امام جمعه گناوه افزود: اگر مردم و جامعه‌ای نتوانستند از حقوق قانونی خود دفاع کنند و حق قانونی آنها داده نشود  به دنبال آن نارضایتی عمومی ایجاد می‌شود و مردم مسیر ناصحیحی را برای رسیدن به حق خود انتخاب خواهند کرد.

وی گفت: نقض حقوق مردم  می‌تواند به عنوان یکی از نتایج بی عدالتی در جامعه محسوب شود و اینکه مردم نتوانند به حق برسند یا از حق دفاع کنند و دلیل اینکه ندانند چرا از حق قانونی خود محروم شده‌اند می‌تواند باعث نارضایتی عمومی شود.

در پایان این نشست  که با همکاری حوزه علمیه الزهرا (س) و دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر