پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۸۲۹۱
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸

فکرشهر: مدیر عامل شرکت فناور پرنیان آبگین پرده و کارآفرین نمونه بوشهری گفت: دستگاه‌های اجرایی و اداری و سازمان‌ها به تولیدات داخلی شرکت‌های دانش بنیان که محصول فکر و اندیشه جوانان این آب و خاک است؛ اعتماد کنند.

به گزارش فکرشهر، سبحان زارع زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شرکت فناور "پرنیان آبگین پرده" از سال ۹۵ در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر مستقر شده‌ و موفق به تولید انبوه و تجاری سازی دستگاه آبیاری درختان با آب بری کم و بهره‌وری بالا به نام "آناوان" شده‌است که می‌تواند میزان زیادی از مشکلات کم آبی اقلیم‌های خشک را برطرف کند و با توجه به مشکل کم آبی حاکم بر استان بوشهر در این ارتباط با استانداری این استان تفاهم نامه ای امضا شده‌است.

وی ادامه اداد: هر چند با استانداری بوشهر در زمینه خرید این محصول از سوی شهرداری‌ها و برخی سازمان‌های دیگر تفاهم شده اما تاکنون به غیر از شهرداری عالی شهر هیچ یک از سازمان‌های دولتی این استان از این محصول استقبال نکرده‌اند.

این کارآفرین بوشهری اضافه کرد: این درحالی است که امروز این محصول فناور به شهرداری‌های مشهد، هرمزگان و حتی تا آن سوی مرزها از جمله کشورهای عمان، عراق، کویت، قطر، امارات متحده عربی و اسپانیا ارسال شده‌است و از خرید این محصول ایرانی استقبال کرده‌اند.

زارع زاده یادآور شد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا در سال ۹۷ میزان صادرات این شرکت به ۱۲ میلیون تومان می‌رسید اما با تلاش و کار شبانه روزی امروز با وجود همه مشکلات ناشی از این اپیدمی صادرات این محصول به بیش ازیک میلیارد تومان رسیده و به نوعی این بی مهری داخلی با استقبال کشورهای دیگر جبران شده‌است.

به گفته زارع زاده استقبال و اعتماد کشورهای دیگر از این محصول فناورانه که حاصل کار و تلاش یک عده جوان ایرانی است بیانگر کیفیت محصول است که همواره با بی توجهی در درون استان مورد بی مهری قرار می‌گیرد.

مدیر عامل این واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس گفت: یکی از مشکلات ما این است که رایزن اقتصادی در کشورهای دیگر کم داریم که بتوانیم از این طریق خود را بیشتر معرفی و امکان بازاریابی برای ما فراهم شود.

بخشنامه‌های حمایتی دوران کرونا باید عملیاتی شوند

زارع زاده با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل را زمین گیر و نابود کرد افزود: بخش نامه‌های زیادی در این مدت برای حمایت از کارگران و مشاغل صادر شد اما در عمل چیزی دیده نشد.

این کارآفرین بوشهری اضافه کرد: هرچند تسهیلات تعریف شده کرونا از سوی دولت مرهمی بر بخشی از مشکلات کارگران و برخی مشاغل بود اما تورم و خسارت‌های ناشی از کرونا به حدی زیاد است که این تسهیلات پاسخگو نیست.

زارع زاده معتقد است: امروز با وجود همه بخشنامه‌ها و تاکیدی که در زمینه استفاده از کالای داخلی وجود دارد اما به دلیل بی اعتمادی برخی از افراد به توان جوان ایرانی از کالاهای باکیفیت داخلی که در کشور وجود دارد استفاده نمی‌شود و همین امر باعث ورشکستگی و بیکاری عده زیادی در کشور می‌شود.

تحقق شعارسال باید درعمل دیده شود

زارع زاده با اشاره به شعار سال اضافه کرد: چند سالی است که رهبر معظم انقلاب به شیوه‌های مختلف برای اقتصاد مقاومتی، بهبود فضای کسب و کار و تقویت تولید داخلی تاکید دارند اما در اجرا حمایت‌های لازم از کارآفرینان صورت نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: تحقق شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید داخلی باید در عمل دیده شود و باقی ماندن آنها در حد بخشنامه و تفاهم نامه برای جوانانی که با وجود همه مشکلات با تکیه بر توان خود اقدام به ایده پردازی و تولید می‌کنند، کافی نیست.

به گفته زارع زاده در شرکت‌های دانش بنیان جوانان خلاق زیادی وجود دارد که تولید می‌کنند اما سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها تولید خارجی با هزینه گزاف را به تولید مشابه داخلی ترجیح می‌دهند.

با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و کاهش ذخایرآب شرکت فناور تعاونی کشاورزی پرنیان آبگین پرده با تولید محصولی به نام آناوان در پی احیای کشت گیاهان و درختان با استفاده از کمترین میزان آبیاری است و با وجود این محصول نیازی به آبیاری مداوم محصولات کشاورزی نیست.

آناوان نخستین سری از محصولات این شرکت تعاونی است که نام تجاری آن از آناهیتا الهه آب در ایران باستان برگرفته شده؛ این دستگاه برای هر نوع گیاهی با هر نوع نیاز آبی طراحی شده و طراحی آن به گونه ای است که کمترین تبخیرآب را برای گیاه دارد و همچنین علاوه بر قابلیت استفاده برای کاشت درختان مثمر، بهترین راهکار برای جنگل‌کاری و بیابان زدایی است.

آناوان فناوری به روز شده شیوه‌ آبیاری سنگ چال و کوزه‌ای است که از عصر ایلامیان و در دشت مرکزی ایران رواج داشته و امروز با تلاش و همت عده ای از جوانان ایرانی به قیمت ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد این درحالی است که مشابه خارجی آن ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

مخزن این دستگاه در کنار نهال به عمق ۲۰ سانتی متر در خاک فرو می‌رود و پس از پر کردن مخزن، آب متناسب با نیاز گیاه از طریق فتیله‌های پلیمری به ریشه جذب می‌شود همچنین یک لایه روی مخزن قرار می‌گیرد تا از تبخیر جلوگیری کند و مانع ایجاد جلبک ‌شود.

این محصول فناور تبخیر آب را تا نزدیک به صفر کاهش می‌دهد و برای به کارگیری در طرح‌های بیابان‌زدایی نیز موثر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر