پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۸۳۴۴
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲

فکرشهر: کارشناس زمین شناسی دانشگاه شهیدبهشتی تهران گفت: نوساز بودن بیشتر بناها، رعایت اصول مهندسی و اجرای شناژهای افقی و قائم شهرهای ریگ و گناوه و حتی در روستاهای این شهرستان باعث شد تا زلزله ۵.۹ ریشتری ۲۹ فروردین آسیب و خسارت زیاد بخصوص جانی وارد نکند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، کرامت الله طاهری افزود: خسارت زلزله باتوجه به شدت آن در حد ایجاد ترک های کم خطر بوده و بیشتر  دیوارهای فروریخته و بناهای آسیب دیده ، مربوط به ساختمان‌هایی با عمر بالا ،فاقد شناژ ، بدون استحکام و رعایت نشدن اصول مهندسی بوده است.

وی اظهارداشت: بیشترین خسارت‌های ناشی از زلزله در  یال گسل‌هایی رخ می‌دهد که در اثر زلزله فعال و جابجا می‌شوند و گسل فعال شده  زمین لرزه ۵.۹ ریشتری ۲۹ فروردین گناوه  با مناطق مسکونی این شهرستان فاصله داشته است.

وی گفت:باتوجه به اینکه کانون اصلی زلزله  در منطقه کوهستانی بین استان بوشهر و فارس رخ داد و با شهرهای گناوه و ریگ و روستاها فاصله قابل توجه ای داشت ، می توان  از دیگر عوامل کاهش خسارات نیز دانست.

این کارشناس با بیان اینکه  زمان زلزله در گناوه تاثیر بسزایی در کاهش خسارت بخصوص در ابعاد انسانی داشت ، ادامه داد: زمین لرزه گناوه در روز و ساعتی بود که بیشتر مردم بیدار بودند و آمادگی عکس العمل لازم  جهت به‌ دور ماندن از بروز حادثه و ترک ساختمان‌ها را داشتند.

وی افزود: در صورتی که زمین لرزه در شب بخصوص نیمه شب رخ می داد چه بسا ایجاد ترس در مردم امکان بروز حوادث ناگوار نظیر  دستپاچگی, سقوط از بلندی ها و راه پله ها و حوادثی از این قبیل را درپی داشت.

طاهری گفت: در  زلزله ۶.۱ریشته بخش شنبه و طسوج شهرستان  دشتی  استان بوشهر در سال ۹۲ با مدت زمان مشابه در گناوه  ۳۶ نفر تلفات جانی داشت که  علت آن مربوط به ساختمان‌های ساخته شده با قلوه سنگ و گچ و  با سقف های تیر چوبی بود و  حتی یک ساختمان نوساز خسارت چندانی ندیدند.

وی یادآورشد: مقیاس ریشتر بین ۱ تا ۱۰ است که زلزله مقیاس یک، هیچ کس احساس نمی‌کند و مقیاس ۱۰ می‌تواند یک  منطقه را نابود کند.

طاهری اضافه کرد: رعایت اصول مهندسی سهم بسزایی در کاهش خسارات اعم از مالی و جانی در زمان زلزله خواهد داشت.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت  ۱۱:۱۱ روز یکشنبه در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد که باعث قطعی برق، تلفن ثابت، اینترنت، تخریب دیوارهای خانه‌ها، ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت ۶ نفر شد.

شدت این زلزله در استان های خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز احساس شد.

خدمات زیرساختی از جمله ، برق ، تلفن ثابت و اینترنت مناطق زلزله زده از بدو وقوع برقرار است.

همراه با زمین لرزه اصلی گناوه در ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ به بزرگی ۵.۹ ریشتر ، تاکنون  بیش از ۲۳۳ پس زمین لرزه در این منطقه ثبت شده که از این تعداد ۱۶۸ زمین لرزه بزرگی کمتر از ۳،  ۵۷  زمین لرزه بین ۳ تا ۴ ریشتر و ۸ زمین لرزه  بین ۴ تا ۵ ریشتر بوده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر