جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۸۳۶۳
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴

فکرشهر: در بررسی پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به پوست و زیبایی در بازه زمانی ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ مشخص شد که بیشتر شکایات مربوط به عوارض تزریق بوتاکس، لیزر و ... و عوارض لیزر پوست بوده است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایسنا، شکایات بیماران از پزشکان و قصور پزشکی یکی از مسائل جدی و چالش برانگیز در حرفه پزشکی است. گزارش‌های بین‌المللی درباره فراوانی شکایت از پزشکان در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت‌های قابل ملاحظه علمی و حضور تکنولوژی‌های نوین در عرصه خدمات تشخیصی و درمانی، میزان شکایت‌ها روندی روبه افزایش داشته است.

با توجه به این نکته پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای شکایات ارجاعی مربوط به پوست و زیبایی به سازمان نظام پزشکی تهران را مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این بررسی، تمام پرونده‌های قصور پزشکی در زمینه پوست از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ در نظام پزشکی استان تهران بررسی شد و مواردی چون علت شکایت، سن، جنسیت شاکیان، اختلال زمینه‌ای، شغل، وضعیت تاهل شاکیان، تخصص پزشکی، جنسیت پزشک، نوع مرکز درمانی، نوع قصور پزشکی و رای دادگاه ارزیابی شد.

بررسی‌ها نشان داد که حدود ۱.۶ درصد از پرونده‌های قصور پزشکی در این بازه زمانی مربوط به پوست و زیبایی بوده و بیشترین پرونده‌ها مربوط به سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ است.

بیشتر شاکیان در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال قرار داشتند و نزدیک به ۸۰ درصد آنان زن و شغل بیشتر آنان کارمند بود. بررسی‌ها نشان داد که نزدیک به ۶۰ درصد این افراد مجرد بودند.

بررسی پزشکانی که از آن‌ها شکایت شده بود، نشان داد که حدود ۸۰ درصد آن‌ها مرد و تقریبا نیمی از آن‌ها پزشک عمومی بودند. حدود ۹۵ درصد از شکایات نیز مربوط به مراکز درمانی خصوصی بود.

در این مطالعه بیشترین بیماری زمینه‌ای شاکیان چین و چروک صورت(۲۶ درصد) و سپس چاقی یا بدفرمی بدن(حدود ۲۲ درصد) بوده است و بیشترین عارضه درمانی به‌ وجود آمده ناشی از تزریق بوتاکس یا چربی و ...(هر کدام ۱۵.۴ درصد) و سپس مربوط به عوارض لیزر (۱۲.۵ درصد) بوده است.

در پرونده‌های شکایت مربوط به این بازه زمانی، بیشترین عوارض به وجود آمده ایجاد جوشگاه و تیرگی پوست پس از انجام لیزر(۲۴.۴ درصد)، آتروفی پوست و ناضایتی از عمل پیوند مو(۱۹.۵ درصد) و جوشگاه و آتروفی ناشی از تزریق ژل و بوتاکس بود. با توجه به رواج بیشتر تزریق بوتاکس و چربی، بیشتر شدن میزان شکایات در این مورد دور از انتظار نیست.

در این مطالعه بیشترین علت اقدام به شکایت از نظر شاکیان، ایجاد عارضه درمانی(نزدیک به ۳۷ درصد) و سپس نحوه رفتار پزشک(۲۵.۶ درصد) بوده است.

بررسی‌ها نشان داد که بیشترین نوع قصور در پرونده‌ها، مربوط به بی احتیاطی(۲۳ درصد) و سپس مربوط به نبود مهارت(حدود ۱۶ درصد) بوده است. بیشترین حکم دادگاه نیز توبیخ کتبی و درج در پرونده(۴۲.۳ درصد) و سپس منع تعقیب(حدود ۲۷ درصد) بوده است.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به دست آمده می‌گویند: پزشکان باید از اعمالی که آگاهی و تبحر کافی در آن ندارند، دخالت در رشته‌های غیر مربوط و کارهای غیر علمی، اجتناب کنند.

همچنین در این مطالعه عنوان شد که مواردی چون کاهش روابط مالی و تاکید بر تعامل مناسب پزشک یا بیمار، رعایت تعهد حرفه‌ای، انتخاب صحیح بیمار، تکمیل پرونده بیمار، اخذ رضایت‌نامه و افزایش نظارت بر مراکز خصوصی می‌تواند در پیشگیری از شکایات کمک کننده باشد.

در انجام این مطالعه دکتر زهرا شادابی، دکتر اطهر معین و دکتر علی دواتی؛ پژوهشگران دانشگاه شاهد، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «پرونده‌های شکایات پوست و زیبایی در نظام پزشکی استان تهران از سال ۹۸-۱۳۹۳» در فصلنامه پوست و زیبایی منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر