پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: در جهان امروزی، شهرها به صورت گسترده در حال رشد و توسعه هستند و یکی از مهمترین مواردی که در تنوع و گستردگی نیازهای شهری می توان به آن اشاره کرد، رویکرد انسان محوری(Anthropocentric) است؛ رویکردی که تاکنون در این راستا  با اهتمام مردمی، تلاش شورای شهر و تدابیر رهبران شهری میسر شده است...
کد خبر: ۸۸۴۳۱
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱

فکرشهر-  امین رضایی دهنوی*: در جهان امروزی، شهرها به صورت گسترده در حال رشد و توسعه هستند و یکی از مهمترین مواردی که در تنوع و گستردگی نیازهای شهری می توان به آن اشاره کرد، رویکرد انسان محوری(Anthropocentric) است؛ رویکردی که تاکنون در این راستا  با اهتمام مردمی، تلاش شورای شهر و تدابیر رهبران شهری میسر شده است و کماکان این امر موجب ایجاد چشم اندازی جدید (حس مکان و حس تعلق شهروندان) به سوی مدیریت شده است به طوری که با برقراری عدالت اجتماعی و توزیع بهینه خدماتی در نقاط مختلف شهر، دیگر نیازهای اساسی شهروندان برطرف شده است.

در تمدن نوین خیابان ها، مجموعه ای از سنگ، سیمان،آسفالت و آهن و... نیستند که اتومبیل ها و آدم ها ازآن عبور کنند؛ بلکه مهمترین مکان شهری است که در آن افراد، گروه ها، دولت ها، ایدئولوژیها، ادیان، تاریخ ها و .. در آن حضور دارند.

شایان ذکر است مهندسان شهرداری برازجان با وجود همه مشکلات اعم از مسائل اقتصادی و پاندمی جهانی کرونا توانستند در کنار جنبه های فیزیکی و کالبدی خیابان  به جنبه های انسانی و معناکاوانه آن نیز توجه کرده و خیابان سلامت (healthy street) را متناسب با تاریخ، فرهنگ و سیاست جامعه فعلی طراحی نمایند و با اجرای این پروژه لبخند را بر لبان همه شهروندان به ارمغان آورد.

گرچه اولین خیابان های ایران در دوره صفویه در قزوین و اصفهان شکل گرفت اما شاهد رویش خیابان به معنای امروزی آن در شهرها هستیم. خیابان هایی که صرفا فضایی برای تردد نیستند، بلکه فضای اجتماعی برای زیست شهری است و همین نگاه نو آورانه به توسعه ی این خیابان سبب نشاط اجتماعی و استقبال اقشار مختلف جامعه شده به نحوی که با ایجاد اماکن رفاهی از قبیل: پیاده روی سلامت، معبر سواره رو، فضای سبز، پیست دوچرخه و اسکیت، فضای متعدد نشیمن، زمین بازی برای تمام سنین مختلف، کیوسک کتاب و همچنین تالاربزرگ فرهنگی-هنری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توانسته زمینه تحولات فرهنگی و اجتماعی را برای حضور همه در این معبر عمومی فراهم سازد و شهروندان نیز لذت حضور در این خیابان  کامل (Complete Street) را، تجربه کرده  و از این طریق هویت خود را در حوزه عمومی شهر به منصه ظهور رسانده اند.

از سوی دیگر برای ساختن این خیابان هزینه های کلان مادی و معنوی زیادی صرف شده چنان که گویی خیابان موجود زنده و انباشته از معناهاست؛ آری اینگونه است معناهایی که از طریق توجه به جان و روح خیابان، می تواند بر ارزش های فرهنگی و اجتماعی، بینش و منش انسان اثر گذارد و انسان جدیدی متناسب با نیازهای روز جامعه پرورش دهد.

با ایجاد رویکرد انسان محوری می توان گفت مدیریت فعلی سبب تعاون و مشارکت اجتماعی و رضایتمندی شهروندان در این معبر شده است. اگر مدیریت خواهان این است که این نگاه ادامه یابد، باید به گونه ای رفتار کنیم که نتیجه حاصل از آن سبب بهتر شدن کیفیت زندگی در شهر شود. و مطلب پایانی که باید به آن پرداخت این است که این خیابان، نوید دهنده آینده ای درخشان برای شهروندان بوده و زندگی پر نشاط برای همه شهروندان چه کودک، نوجوان و معلولان  فراهم و همواره راه را برای مدیران آتی هموارتر کرده و اینگونه آینده خیابان سلامت تماشایی است.

*کارشناس ارشد عمران

نظرات بینندگان
مجتبی
|
-
|
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴
جالب بود
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر