جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: آتشی که در کوه های دشتستان شعله می کشید و منابع طبیعی و محیط زیست منطقه را در خود می بلعید، پس از بیش از 40 ساعت تلاش مداوم خاموش شده است؛ خبر این خاموشی را منابع طبیعی شهرستان دشتستان منتشر کرده است...
کد خبر: ۸۸۵۳۰
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰

فکرشهر: آتشی که در کوه های دشتستان شعله می کشید و منابع طبیعی و محیط زیست منطقه را در خود می بلعید، پس از بیش از 40 ساعت تلاش مداوم خاموش شده است؛ خبر این خاموشی را منابع طبیعی شهرستان دشتستان منتشر کرده است.

به گزارش «فکرشهر»، گفته می شود این آتش که از ساعات بامدادی روز شنبه ـ 18 اردیبهشت ماه ـ در مراتع عمومی روستای «جمغاری» واقع در کوه گیسکان برازجان روشن شده بود و تا شامگاه روز یکشنبه ـ 19 اردیبهشت ماه ـ و تا مراتع بالادستی در بخش ارم دشتستان نیز ادامه داشت و البته توسط مردم به منابع طبیعی اطلاع داده شده بود، مهار شده و برای جلوگیری از شعله وری مجدد آن، نیروهایی در منطقه حضور دارند.

روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان در این باره این گونه اطلاع رسانی کرده است که:
در مورخه 18 اردیبهشت ماه حدود ساعت 6 بامداد در پی تماس تلفنی و اطلاع‌رسانی مردمی مبنی بر وقوع آتش سوزی در مراتع عمومی روستای «جمغاری»، نیروهای حفاظتی پاسگاه ویژه منابع طبیعی دشتستان از جاده روستای «لرده» و نیروی حفاظتی بخش «ارم» از سمت تنگ ارم به منطقه عزیمت نموده و باتوجه به وسعت و حجم آتش بلافاصله مراتب را به فرماندهی یگان حفاظت استان اعلام نموده و از طرفی در پی اطلاع رسانی عمومی برآمدند. 

پس از حضور نیروهای مردمی از روستاهای منطقه با مدیریت نیروی منابع طبیعی، عملیات اطفای حریق با جدیت و همت بیشتری از سر گرفته شد ولی متاسفانه با نزدیک شدن به وقت نیم روز و افزایش گرمای هوا و وزش باد مخالف، آتش غیرقابل مهار شده و به سرعت شروع به پیشروی نمود، تا جایی که با ورود به مناطق صعب العبور از دسترس خارج شد.

منابع طبیعی شهرستان دشتستان این گونه ادامه داده که پس از این در دسترس نبودن، با هماهنگی به عمل آمده توسط مدیر کل منابع طبیعی و فرماندهی یگان حفاظت استان بوشهر، در حدود ساعت 17، یک دستگاه بالگرد به منطقه اعزام شده و تعداد بیشتری از نیروهای مردمی و نیروهای یگان حفاظت نیز از سایر شهرستان ها که در منطقه حضور داشتند، توسط بالگرد به منطقه مورد حریق منتقل شدند. 
در حدود ساعت 21، آتش به سمت مراتع بالادست «امام زاده شاه سالار» و «تنگ بناب» سرایت کرد که در این هنگام،  سرپرست منابع طبیعی دشتستان به همراه اکیپی داوطلب از سایت موشکی سپاه، برای مقابله با پیشروی به منطقه فوق عزیمت نموده و تا نزدیک به طلوع آفتاب، به مقابله با پیشروی آتش پرداختند ولی متاسفانه علی رغم تلاش های بی دریغ تمامی نیروهای مردمی و دولتی آتش‌سوزی، تا روز دوم نیز ادامه یافت و با اعزام مجدد بالگرد، نیروهای بیشتری به منطقه منتقل شدند.

بر اساس این اطلاع رسانی، در حدود ساعت 11 صبح یکشنبه، آتش مهار شد و به صورت مقطعی در نقاط دور دست در حال سوختن بود که در حدود  ساعت 15 با حضور چند باره بالگرد و انتقال مقدار بیشتری تجهیزات و تعداد بیشتری نیرو، سرانجام آتش در حدود ساعت 19 به طور کامل مهار شد ولی جهت اطمینان از شعله ور نشدن مجدد آتش، «تعدادی نیرو در منطقه حضور دارند».

روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان در این باره گفته که «در این عملیات، نیروهای حفاظتی منابع طبیعی از سراسر استان، محیط زیست شهرستان، هلال احمر شهرستان، سایت موشکی سپاه، بخشداری ارم، فرمانداری، ستاد مدیریت بحران استان، نیروهای های مردمی منطقه گیسکان، انجمن های زیست محیطی و کوهنوردی و بسیاری از عزیزان طبیعت دوست از اقشار مختلف جامعه حضور فعال و عاشقانه داشته که از ایشان نهایت تقدیر و تشکر به عمل می آید».

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر