پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: کرونای آفریقای جنوبی در هرمزگان، هندی در قم و هندی-کالیفرنیایی در آذربایجان غربی، اعلام حضور کرده‌اند؛ فرزندخوانده‌های کرونای ووهان که سرکشی کرده و گفته می شود مقابل واکسن هم مقاومند. حالا هم تعطیلات عید فطر نزدیک است و در میان جهش های جدید ویروس، تنها راهِ امان، رعایت پروتکل‌هاست و البته ایجاد ممنوعیت و جریمه برای متخلفان است...
کد خبر: ۸۸۵۳۱
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

فکرشهر: کرونای آفریقای جنوبی در هرمزگان، هندی در قم و هندی-کالیفرنیایی در آذربایجان غربی، اعلام حضور کرده‌اند؛ فرزندخوانده‌های کرونای ووهان که سرکشی کرده و گفته می شود مقابل واکسن هم مقاومند. حالا هم تعطیلات عید فطر نزدیک است و در میان جهش های جدید ویروس، تنها راهِ امان، رعایت پروتکل‌هاست و البته ایجاد ممنوعیت و جریمه برای متخلفان است. 

به گزارش فکرشهر از ایسنا، طبق آخرین گزارش وزیر بهداشت درباره وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور جز ویروس انگلیسی، ویروس‌های جهش‌یافته دیگری هم در برخی استان‌ها شناسایی شده‌اند؛ از ویروس مرگبار آفریقای جنوبی گرفته تا ویروس هندی که سرزمین هند را به زانو در آورده است و سیستم بهداشت و درمان این کشور را مستاصل کرده است. حالا همه این ویروس‌ها در کشور ما هم اعلام حضور کرده‌اند و منتظرند تا تنها در لحظه‌ای، شکوفایی مرگبارشان را به رخ بکشند و تمام کشور را در بر بگیرند.

به گفته وزیر بهداشت، تاکنون به جز ویروس انگلیسی، موتاسیون‌های جدید دیگری هم در کشور پیدا شده است. به طوری که در استان هرمزگان سه نمونه محرز شده از ویروس آفریقای جنوبی پیدا شده که این سه نمونه از نظر ابتلای قطعی به پنج مورد و از نظر ابتلای مشکوک به ۳۰ مورد جدید رسید بنابراین بین ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید را در استان هرمزگان ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی خواهیم داشت. در حالیکه یکی از مشکلات ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی مقاومت به درمان است و از همه مهمتر این است که اکثر واکسن‌های ساخته شده در جهان در برابر این ویروس تقریبا ناتوان هستند.

بدترین سوغاتی هندی‌ها برای ایرانی‌ها

نمکی درباره ورود ویروس هندی به کشور نیز گفت: متاسفانه در استان قم سه مورد تایید شده از بین هندی‌های استان شناسایی کردیم. از طرفی متاسفانه در استان آذربایجان غربی در مجموعه‌ای که توسط کارگران هندی اداره می‌شد، حداقل ۱۰ مورد جدید پیدا کردیم که این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی_ کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی است که می‌شد برای کشور آورد.

حالا در این اوضاع و احوال کرونایی، وزارت بهداشتی‌ها تاکید می‌کنند که اگر مردم در تعطیلات پیش رو مراعات نکنند و شیوع و گرفتاری با این ویروس‌ها را داشته باشیم، کار بسیار بسیار سخت‌تر از مدیریت ویروس انگلیسی خواهد شد.

جزئیات محدودیت های کرونایی تعطیلات عید فطر

بنابراین تاکید وزارت بهداشتی‌ها بر این است که در خانه بمانیم و سفر نرویم تا دوباره موج چهارم بیماری را که این روزها روندی رو به نزول دارد، اوج نبخشیم؛ اما جز توصیه به مردم و درخواست از آنها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسئولان کشور باید فکری به حال تعطیلات منتهی به عید فطر می‌کردند؛ تعطیلاتی که می‌تواند بسیاری از خانواده‌ها را تنها طی چند ساعت و چند روز به عزا بنشاند؛ برای مرگ عزیزان‌شان به دلیل ابتلا به کرونا؛ کرونایی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماندن در خانه می‌توانست در جان‌شان رسوخ نکند.

بر این اساس هم ستاد ملی مقابله با کرونا، دستور ممنوعیت تردد بین استانی در همه مناطق کشور را اعم از قرمز، نارنجی و زرد صادر کرد. دستوری که طبق اعلام دکتر علیرضا رییسی-سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، اعمال می‌شود و بر اساس آن همه ترددهای بین استانی در همه شهرها اعم از قرمز، زرد و نارنجی ممنوع است.

در عین حال وزارت بهداشتی‌ها اعلام کرده‌اند که طبق این مصوبه کلیه سفرها و عبور و مرور بین استانی ممنوع اعلام شده است‌. البته بلیت برخی پروازها قبل‌تر فروخته شده است که باید وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مرتبط تمهیداتی بیندیشند تا سفرها و مراودات به‌ویژه زمینی در روزهای مشخص شده، ممنوع شود.

اراده بر قطع سفر در تعطیلات پیش رو؛ چرا؟

همچنین به گفته مهندس محسن فرهادی- معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت این اقدام در واقع یک نوع قرنطینه تردد بین استانی محسوب می‌شود و بر این اساس هم هیچ سفری نباید انجام شود. بنابراین اراده بر قطع سفرها است. دلیل این کار هم مشخص است، زیرا تردد جمعیت، انتقال گونه‌های جدید ویروس کرونا را تسهیل می‌کند.

فرهادی درباره ممنوعیت‌های وضع شده برای جلوگیری از سفرهای منتهی به تعطیلات عیدفطر، به ایسنا، گفت: تردد بین استانی در کلیه استان‌های کشور فارغ از رنگ بندی‌ها ممنوع است. این موضوع شامل شهرهای یک استان نمی‌شود؛ به عنوان مثال اگر فردی بخواهد از کاشان به اصفهان برود چون هردو شهر در یک استان است، شامل ممنوعیت نخواهد شد.

چگونگی ممنوعیت تهران و البرز

البته طبق اعلام وزارت بهداشت، موضوع محدودیت تردد شبانه همچنان برقرار است. در عین حال در این ممنوعیت‌ها استان تهران و البرز یک استان درنظر گرفته می‌شود و ممنوعیت تردد شامل حال این دو استان نمی‌شود.

در مجموع، طرح مذکور هم ممنوعیت است و هم محدودیت؛ به این شکل که فرد در عوارض یا هرجایی که توسط پلیس رویت شود هم جریمه می‌شود و هم او را به شهر خود باز می گردانند.

جریمه سفر در تعطیلات پیش رو
در عین حال ستاد ملی مقابله با کرونا برای متخلفین هم جرائمی را در نظر گرفته است؛ به طوری که طبق اعلام دکتر رییسی- سخنگوی این ستاد، جریمه تردد در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است.

در عین حال باید توجه کرد که پیش از این تردد در شهرهای زرد مشمول جریمه نمی‌شد، اما در مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد در شهرهای زرد هم مشمول جریمه شده و در این زمینه هم  ۵۰۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

در شرایط بحران کرونا، اصل مهم در خانه ماندن، پرهیز از حضور در تجمعات و رعایت پروتکل های بهداشتی است؛ حالا که کرونای آفریقایی و هندی و از همه بدتر کرونای هیبرید هندی- کالیفرنیایی نیز در کشور گزارش شده و در شرایطی که قدرت سرایت، بیماری زایی و البته مقاومت به واکسن نیز در جهش های مذکور نگرانی متخصصان امر را دو چندان کرده؛ بی تردید عمل به توصیه های بهداشتی و بویژه پرهیز از سفر و حضور در تجمعات، نقش موثری در قطع زنجیره انتقال بیماری خواهد داشت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر