سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۸۶۳۰
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

فکرشهر: مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: با هدف ارائه آموزش‌های مختلف امدادی و افزایش تاب‌آوری در جامعه ۱۳۶ خانه هلال در این استان راه‌اندازی شده‌است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، غلامرضا حاجیانی در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی هلال احمر و صلیب سرخ برگزار شد افزود: راه‌اندازی خانه هلال در شهرها و روستاهای این استان زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی را برای ارتقای تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: صرف نظر از اهدافی که برای جمعیت هلال احمر در اساسنامه و اسناد بالادستی آن تعریف و وجود دارد، مردم یک منطقه در مرکزی دور هم جمع می‌شوند و با مشارکت هم مشکلات را پیگیری و بهترین تصمیم‌ را برای منطقه خود می‌گیرند که این مشارکت اجتماعی در نوع خود یک نقطه امید است. 

حاجیانی اضافه کرد: خانه هلال یک شعبه کوچک جمعیت هلال احمر است که با رویکرد ارائه و انتقال خدمات جمعیت به مناطق دوردست و بهره مندی مردم از این خدمات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه خانه‌های هلال از جمله ظرفیت‌هایی است که باید برای استفاده بهینه از این ظرفیت بسترسازی شود، عنوان کرد: در خانه‌های هلال می‌توان با آموزش، مردم مناطق مختلف شهری و روستایی را برای خود امدادی و ارایه خدمات بشردوستانه در زمان حوادث آماده کرد و از آنها کمک گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: شکل‌گیری خانه‌های هلال به عنوان یکی از مولفه‌های تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی به شمار می‌رود و نقش جمعیت هلال احمر در ارتباط با شکل‌گیری این خانه‌ها تسهیل‌گری  است و خدمات آن از سوی افراد بومی و ساکن هر منطقه به صورت داوطلبانه ارایه می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر سه هزار و ۴۸۴ نفر در خانه‌های هلال استان بوشهر عضو و آموزش‌های لازم را فراگرفته اند.

حاجیانی در باره حوادث طبیعی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۴۰۰ امدادگر در قالب ۱۸ پایگاه امدادی شامل جاده‌ای، کوهستان و دریایی فعال هستند که درسال گذشته به پنج هزار و ۶۸۳ حادثه دیده در قالب ۵۷۳ حادثه امداد رسانی شده‌است.

وی ادامه داد: بیشترین آمار خدمات امدادی جمعیت هلال احمر با ۲۴۴ حادثه در بخش جاده‌ای مربوط شهرستان‌های دیلم، تنگستان، دشتستان و بوشهر است و در بخش کوهستان نیز ۳۵ مورد به علت بی توجهی و ناآشنایی برخی افراد، کوهنوردان و گردشگران با مسیر بویژه در منطقه دشتستان رخ داد.

حاجیانی با اشاره به فعالیت ۱۱ هزار داوطلب جمعیت هلال احمر اضافه کرد: از این جمعیت در زمان حاضر ۶هزار و ۴۰۰ نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند و کارت داوطلبی دارند و تلاش می‌شود مابقی داوطلبان نیز در این سامانه ثبت نام شوند.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده در یک سال گذشته ۶هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی از سوی جمعیت هلال احمر استان بوشهر در بین نیازمندان متاثر از کرونا توزیع شده‌است.

حاجیانی همچنین توزیع ۱۳ هزار ماسک، مشارکت پنج هزار و ۶۰۰ داوطلب در قالب ۵۰ تیم درطرح آمران سلامت، اجرای طرح دادرس در ۱۵۰ مدرسه، توزیع ۶۰۰ تخته چادر امدادی و ۵۰۰ بسته غذایی در بین زلزله زدگان و کمک به روستاهای متاثر از خشکسالی استان هرمزگان در قالب طرح نذر آب را از جمله اقدامات انجام شده جمعیت هلال احمر در استان بوشهر عنوان کرد.

وی در باره ساخت آشیانه برای بالگرد جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: به دلیل شرایط حساس و حادثه خیز بودن این استان از یک فروند بالگرد امدادی برخوردار است که تلاش می‌شود با گرفتن مجوز لازم از فرودگاه آشیانه‌ای برای آن در مرکز امداد هوایی استان بوشهر احداث شود.

 حاجیانی اضافه کرد: از لحاظ لجستیکی بیشتر پایگاه‌های امدادی مجهز به خودروهای امدادی و آمبولانس هستند که در شرایط عادی امکانات موجود پاسخگو است اما در شرایط اضطرار باید از استان‌های معین شامل فارس و کهگیلویه و بویراحمد استفاده شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر