جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۸۶۴۳
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

فکرشهر: کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت : علت دقیق واصلی آسم هنوز نامشخص است ولی آنچه تاکنون روشن‌شده نشان می‌دهد که آسم محصول ترکیب عوامل محیطی، سبک و نحوه زندگی و خصوصیات زیستی و ذاتی فرد(ژنتیک) است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، فرزانه گشمردی بیان داشت: آسم یک مسئله بهداشتی برای کلیه جوامع  اعم از توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به شمار می‌رود.

وی افزود: اگر افراد خانواده سابقه انواع آلرژی‌ها مانند (اگزما،آلرژی بینی ،آلرژی غذایی و آسم) را داشته باشند احتمال بروز آسم در سایر افراد آن خانواده بیشتر می‌شود. همچنین تماس با عواملی چون دود سیگار، عوامل عفونی ویروسی و بعضی مواد حساسیت‌زا ممکن است سبب افزایش احتمال ابتلا به آسم شود. برخی افراد به دلیل تماس‌های شغلی مانند( کارگران نانوایی، چوب‌بری ،رنگ‌سازی  و...) نیز ممکن است دچار آسم شوند.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: سبک زندگی شهری ازنظر زندگی آپارتمانی، عدم تحرک، مصرف غذاهای آماده و آلودگی هوا به علت دود سیگار و آلودگی شهر به علت دود خودروها از عوامل شیوع بیشتر آسم هستند. همچنین ممکن است بیماری آسم در افراد بدون سابقه آلرژی نیز رخ دهد. تأثیر مخرب عوامل محیطی در سال‌های اول زندگی مانند عفونت شدید و یا آلودگی محیط زندگی تأثیر بدی بر روی رشد و تمایز راه‌های هوایی دارد و ابتلا به آسم را گسترش می‌دهد.

وی بیان داشت: عوامل خطر برای بروز یا شدت آسم شامل مواد حساسیت‌زا یا آلرژن مانند گرده‌های گل و گیاه، عوامل حساسیت‌زای حیوانات خون گرم (پر، مو یا پوست)، هیره (مایت) موجود در گردوخاک خانه‌ها، انواع سوسک‌ها و حشرات، کپک و قارچ‌ها و مواد محرک مانند در معرض قرار گرفتن با دود سیگار و سایر مواد دخانی(قلیان ،پیپ و...)، دود آتش، اسپند و هرگونه ماده سوختنی، آلودگی هوا، گردوغبار، عفونت‌های ویروسی و... است.

گشمردی خاطرنشان کرد: اگرچه آسم همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند اما شروع آسم در اغلب موارد از اوایل دوران کودکی است. اغلب کودکان با افزایش سن علائم کمتری خواهند داشت اگرچه در بعضی از آن‌ها ممکن است شدت علائم ثابت بماند و یا حتی بیشتر شود ولی پیش‌بینی این امر به‌طور قطعی ممکن نیست .آسم یک بیماری درازمدت است که البته می‌توان آن را کنترل کرد.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تأکید کرد: آسم یک بیماری مزمن است تاکنون راه‌حلی برای ریشه‌کن کردن آن پیدا نشده ولی این بیماری را می‌توان به شکلی درمان و کنترل کرد که از بروز علائم و حملات آن پیشگیری شود. در صورت کنترل بیماری آسم می‌توان از زندگی مطلوبی برخوردار بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر