جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی «فکرشهر» با «ساحل تنگستانی»، رییس شورای اسلامی (1)
فکرشهر: دوره پنجم شورای اسلامی شهرها و روستاها نیز کم کم به پایان عمر 4 ساله خود نزدیک می شود؛ 4 سالی که هم حرف و حدیث داشت و در بعضی شهرها از جمله بوشهر، بگیر و ببند و فساد و...، و هم بعضا عملکرد مثبت و در معدودی موارد قابل توجه. در این بین، شورای پنجم شهر برازجان نیز هم مورد حمایت و تشویق قرار گرفت و هم البته مورد انتقاد فراوان. در همین راستا با...
کد خبر: ۸۸۹۸۰
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

فکرشهر: دوره پنجم شورای اسلامی شهرها و روستاها نیز کم کم به پایان عمر 4 ساله خود نزدیک می شود؛ 4 سالی که هم حرف و حدیث داشت و در بعضی شهرها از جمله بوشهر، بگیر و ببند و فساد و...، و هم بعضا عملکرد مثبت و در معدودی موارد قابل توجه. در این بین، شورای پنجم شهر برازجان نیز هم مورد حمایت و تشویق قرار گرفت و هم البته مورد انتقاد فراوان. در همین راستا با ساحل تنگستانی ـ رییس سال چهارم شورای پنجم شهر برازجان ـ به گفت و گو نشستیم تا هم سوالات چالشی بپرسیم و انتقادات و سوالات مردم را منتقل کنیم و هم دلیل برخی کم کاری ها را بدانیم. سوالاتی که عملکرد شورای پنجم شهر برازجان را به ارزیابی نشسته است و البته که خانم رییس هم، با حوصله پاسخگوی سوالات است.

فکرشهر: خانم تنگستانی، از نظر شما، مهم ترین پروژه ها و عملکرد شورای اسلامی شهر برازجان در دوره پنجم، چه بوده است؟ 
اگر بخواهم خلاصه و تیتروار بگویم، تالار بزرگ همایش شهر که به نام شهید همیشه جاوید «حاج قاسم سلیمانی» نامگذاری شد، پیاده رو سلامت، پیست دوچرخه سواری، بازگشایی گذر «شریعتی» و اتصال آن به بلوار «پاسداران»، احداث 3 زمین چمن مصنوعی، احداث چندین پارک و فضای سبز، شروع طرح هوشمندسازی تقاطع های سطح شهر، ساماندهی تصاویر شهدا، احداث ترانشه برای دفن بهداشتی پسماند شهری برازجان برای اولین بار، تلویزیون اینترنتی شهرداری، احداث و بهسازی فاز 1 و 1 پارک «آزادی» پس از 25 سال، احداث دیواره دره های فصلی، احداث فضای سبز حاشیه خیابان غدیر، احداث پیست اسکیت و زمین بازی ها ساحلی، زیپ‌لاین، شروع تکمیل رینگ دوم کمربندی شهر با احداث بلوارهای استاد «فراشبندی»، خیابان 32 متری بالاتر از فاز 1 امام خمینی، تکمیل پل بسیج و...

فکرشهر: شورای اسلامی شهر برازجان چند کمیسیون اصلی دارد؟ اصلا وظایف کمیسیون چیست و چرا برخی از این کمیسیون ها در این ۴ سال، غیرفعال بودند؟
شورای شهر دارای شش کمیسیون اصلی است که هر کمیسیون به صورت تخصصی مسائل و مشکلات شهر و راهکار رفع آنها را بررسی و پس از تکمیل تحقیقات، گزارش خود را  به صحن علنی شورا برای تصویب، اعلام  می کند. تمامی کمیسیون‌های شورای شهر برازجان در چهار سال اخیر فعال بوده اند، اما به فراخور وظایف و نوع ارتباط با رسانه‌ها و مردم، بعضاً فعالیت آن ها دیده نشده است. شورا سعی کرده تمامی خبرها توسط روابط عمومی پوشش داده شود و رسانه ها برای گرفتن گزارش از مصوبات شورا و فعالیت های کمیسیون‌ها اقدامی نکرده و در جلسات شورا شرکت نکرده اند و در انتشار مصوبات و ارایه گزارش به مردم، شورا در چهار سال اخیر پاسخگو بوده است. اخباری هم که تاکنون از شورای اسلامی شهر در رسانه ها پوشش داده شده به واسطه خود شورا و روابط عمومی شورا در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده است و رسانه هم که رکن چهارم دمکراسی است؛ با توجه به علنی بودن جلسات شورا، رسانه ها می توانند ریز جزییات تصمیمات پارلمان شهری را به اطلاع عموم برسانند و طبق قانون رسانه‌ها می‌توانستند در تمامی جلسات حضور یابند.

فکرشهر: چرا جلسات شورا با وجود مصوبه قانونی، علنی نیست و با حضور مردم و رسانه‌ها برگزار نمی‌شود؟
قطعاً حضور مردم و رسانه‌ها در جلسات شورا باعث افزایش کیفیت جلسات و تصمیم گیری اعضای شورا خواهد بود و تمامی جلسات شورای پنجم از ابتدا تاکنون، علنی بوده و هیچ محدودیتی برای حضور مردم و رسانه‌ها در جلسات شورا وجود نداشته است؛ حتی در یک سال اخیر، با توجه به شرایط خاص بیماری کووید 19 و رعایت پروتکل های بهداشتی، شورا کماکان جلسات خود را به صورت علنی برگزار کرده و هیچ محدودیتی برای حضور خبرنگاران و مردم در جلسات خود با رعایت پروتکل های بهداشتی ندارد. 

فکرشهر: نحوه دعوت از مدعوین و میهمانان برای شرکت در جلسات شورا به چه شکل است؟ می خواهم بدانم چه کسانی را به جلسات شورا دعوت می کنید؟ 
 با توجه به این که جلسات شورا علنی است، دعوت فقط در زمان های خاصی صورت می گیرد که فرد دعوت شده پیرامون مذاکرات و جلسات شورا نظر کارشناسی دهد، این تصمیم  باید در هیات رییسه شورا به تصویب برسد و اعضای شورا نمی‌توانند از هر شخصی برای شرکت در جلسات دعوت نمایند. با توجه به این که جلسات شورا علنی است، مردم و رسانه‌ها می‌توانند به عنوان ناظر در جلسات شرکت نمایند ولی به دلیل کمبود وقت نمی توانند اظهار نظر کنند تا نظم جلسات از بین نرود. 

فکرشهر: در سال 1398، خبری مبنی بر انحلال شورا در رسانه‌ها منتشر شد؛ شما در این باره چه توضیحی دارید؟
 پیرامون انحلال شورا، یک نکته حائز اهمیت است که تاکنون، هیچ نامه ای مبنی بر انحلال شورای شهر برازجان توسط استانداری یا هیات حل اختلاف شوراهای استان به این شورا ابلاغ نشده و عملاً انحلال شورای شهر یک مانور تبلیغاتی بسیار اشتباه بود. هرچند شورای شهر کلیه مستندات خود را پیرامون اشتباه هیات حل اختلاف شوراهای استان نزد خود محفوظ دارد و برای جلوگیری از هر گونه تقابل از رسانه‌ای کردن آن خودداری نموده است.
البته این خبر اشتباه تأثیر بسیار منفی بر روی شورای شهر و مردم گذاشت و تاکید می کنم که خبر دروغین انحلال شورای اسلامی شهر برازجان به دلیل تخلفات مالی یا حیف و میل نمودن اموال عمومی نبوده و صرفاً به دلیل عدم تصویب بودجه در موعد مقرر این موضوع عنوان شده که شورا دلایل و مستندات کافی پیرامون این موضوع را دارد و بالغ بر 220 برگ دلایل عدم تصویب بودجه را نزد خود محفوظ نگه داشته است.

فکرشهر: خانم تنگستانی، در این 4 سال، بیش ترین درخواست های مردمی از شورای شهر چه بود؟
 بیشترین درخواست مردم از شورا در سه سال اخیر، درباره دو موضوع بود: یکی درخواست‌های مردمی برای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه و دوم  اشتغال در شهرداری. پیرامون موضوع اول، تمام کسانی که به شورا مراجعه کردند، با توجه به بخشنامه بودجه و قوانین موجود، کمک‌هایی به آنها مصوب و پرداخت شد. اما در مورد اشتغال در شهرداری برازجان، به دلیل بخشنامه های متعدد وزارت کشور، این موضوع امکان پذیر نبوده و بسیاری بابت همین مساله، از شورا دلخور شده اند، البته ما برای رضایت مردم چندین مصوبه اشتغال دادیم که توسط فرمانداری ابطال شد.  

فکرشهر: استخدام نیروها در شهرداری به چه شکل است؟ 
یکی از عمده مشکلات شورای شهر در تمام ادوار پنج ساله گذشته، بحث استخدام نیرو در شهرداری است و قطعاً مردمی که به اعضای شورای اسلامی شهر برازجان رای داده‌اند، توقع دارند که فرزند یا بستگانشان به استخدام شهرداری درآید. طبق قانون، شورای شهر به هیچ عنوان نمی تواند دخالتی در عزل و نصب افراد در شهرداری داشته باشد و شخصی را به عنوان کارمند یا کارگر به سیستم شهرداری تحمیل نماید. تا جایی که حتی شورای شهر در بسیاری از موارد و یا اصرار افراد مختلف پیرامون این موضوع ها و استخدام این افراد مصوبه رسمی صادر نموده است که هیات تطبیق قوانین فرمانداری تمام موارد را رد کرده و به صراحت اعلام نموده که شورای اسلامی شهر اجازه دخالت در استخدام پرسنل شهرداری را ندارد.

 فکرشهر: خانم رییس، تعیین تکلیف کارگران «کارتی» شهرداری برازجان به کجا رسید؟
  یکی از مشکلات شهرداری و شورای شهر درباره استخدام کارگران کارتی شهرداری برازجان است که الحق، حجم بسیاری از زحمات شهرداری را عهده‌دار هستند. این نیروها با توجه به جذب اولیه به عنوان نیروی شرکتی به دلیل ابلاغ بخشنامه های وزارت کشور نمی‌توانند به شهرداری جذب شوند. شورای شهر نیز بیش ترین تلاش خود را برای دریافت مجوز برای تعیین وضعیت آنها از وزارت کشورانجام داده، اما تاکنون در این خصوص به نتیجه‌ای نرسیدیم. در دوره ریاست من، دو بار پیرامون تعیین تکلیف این نیروها با استانداری مکاتبه شده است. 

فکرشهر: با توجه به قانون شوراها، چرا شورای شهر گزارش عملکرد مالی ۶ ماهه و یک ساله شهرداری برازجان را در شش سال گذشته اعلام نکرده است؟
طبق قانون شورا، باید به صورت شش ماهه و یک ساله گزارشات مالی شهرداری را به اطلاع عموم مردم برساند اما متاسفانه در 6 سال اخیر، این اتفاق انجام نشده و از بدو انتخاب به عنوان رییس شورای اسلامی شهر، بیش ترین تمرکز خود را برای ارائه گزارش مالی شهرداری به مردم گذاشته ام؛ این گزارش در چند روز آینده، نهایی، چاپ،  انتشار و در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت تا مردم عزیز شهرم بتوانند هزینه کرد شهرداری طی 6 سال گذشته را به طور مفصل مطالعه کنند.
گزارش مالی شهرداری ها باید به صورت تشریحی و بر اساس میزان عملکرد تمام حوزه‌های اجرایی ـ خدماتی و عمرانی به تفکیک و شرح مفصل به شورای شهر ارائه شود تا شورا نیز پس از بررسی، آن را در اختیار عموم مردم قرار دهد. اما طی شش سال گذشته که سه سال آن در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر برازجان بوده، شهرداری صرفاً صورت جامع درآمد و هزینه های خود را به شورا ارائه داده است که گزارش آن به عموم مردم چیز مشخصی را ارائه نمی کند. لذا از بدو ریاست بنده، شورا تمام تلاش خود را برای ارائه مشروح درآمدها و هزینه ها و پروژه های عمرانی صرف نموده تا مردم به صورت شفاف در جریان روند درآمد و هزینه کردهای شهرداری طی 6 سال  گذشته قرار گیرند.

‌فکرشهر: با توجه به مصاحبه های مکرر رییس کمیسیون اداری و مالی شورا در هفته های اخیر پیرامون درآمدهای شهرداری توضیحاتی بفرمایید؟
یکی از ایرادات اساسی شهرداری برازجان در 3 سال گذشته، عدم پیگیری درآمدهای پایدار و کوششی خود برای تامین هزینه ها بوده به صورتی که میانگین متوسط شهرداری برازجان از درآمدهای مالی خود طی 3 سال گذشته، کمتر از 15 درصد بوده که در صورت عدم پرداخت ارزش افزوده و حق آلایندگی از سوی استانداری، شهرداری از پرداخت حقوق کارمندان خود نیز عاجز است. در صورت آن که این روند ادامه یابد و ارزش افزوده یا حق آلایندگی یا سایر کمک های دولت به شهرداری برازجان قطع شود، این شهرداری از اداره پرسنل خود نیز عاجز است. هر چند شورا مصوبات زیادی برای درآمدزایی شهرداری داشته، اما شهرداری برازجان به درآمدهای فعلی اکتفا کرده و به فکر آینده خود و شهر نیست.

فکرشهر: میزان پرداختی حق آلایندگی و ارزش افزوده به شهرداری برازجان چقدر بوده است؟
 همان طور که عرض کردم، یکی از عمده سرفصل های درآمدی شهرداری برازجان طی سه سال گذشته، دریافت حق آلایندگی و ارزش افزوده بوده و به طور میانگین، 80 درصد تامین بودجه شهرداری برازجان از این دو موضوع است و تاکنون بیش از 250 میلیارد تومان در سه سال گذشته از طریق ارزش افزوده یا حق آلایندگی و سایر کمک‌های دولت به شهرداری برازجان پرداخت شده است.

فکرشهر: شهرداری برازجان دو کارخانه سنگ شکن و آسفالت دارد. برای تحقق بودجه در شهرداری عملکرد در این دو کارخانه را به چه صورت ارزیابی می کنید.
عملکرد فعالیت‌‌های کارخانجات شهرداری در حوزه آسفالت و سنگ‌شکن با توجه به تفریغ بودجه بسیار ضعیف و درآمد آن حتی به اندازه تامین حقوق نیروها در یک سال هم نبوده و عدم وجود دفتر فروش و سیاست های اشتباه شهرداری در نحوه مدیریت این کارخانجات باعث هزینه های سرسام آور برای شهرداری شده است؛  به صورتی که در سه سال اخیر، بالغ بر دو میلیارد تومان برای تعمیر و نگهداری و خرید قطعات این دو کارخانه هزینه شده است که تاکنون حتی به اندازه این هزینه کرد، درآمد حاصل نشده است و از نظر من باید به بخش خصوصی واگذار شود. 

فکرشهر: خانم رییس، همین طور که خودتان بهتر می دانید، ممیزی املاک شهر برازجان، یکی از درآمدهای شهرداری است. این ممیزی املاک به چه سرانجامی رسید؟
 شهرداری پیرامون این موضوع هیچ طرح و برنامه ای نداشت، اما دو سال گذشته و سال جاری با اصرار شورا طرح ممیزی املاک شهر برازجان که شناسنامه یک شهر است، در اولویت بودجه سنواتی بوده که تاکنون مناقصه آن نیز برگزار شده است؛ اما پیمانکاری برای آن پیدا نشده است. با توجه به حساسیت موضوع امیدواریم تا پایان خردادماه شهرداری بتواند این امر را برون‌سپاری کند.

فکرشهر: یکی دیگر از سرمایه های شهر، باغ شهرداری واقع در جاده آسفالت است؛ شنیده ها حاکی از این است که این باغ از تملک شهرداری درآمده؛ در این خصوص شورا چه اقداماتی انجام داده است؟
یکی از مشکلات اساسی شهرداری برازجان، عدم پیگیری اسناد ثبتی املاک خود است که پیرامون این موضوع جلسه‌ای با رییس اداره ثبت اسناد و املاک دشتستان داشته‌ایم و ایشان قول مساعد دادند که در روند ثبت املاک و مستغلات شهرداری نهایت همکاری را با شورا و شهرداری انجام دهند؛ اما باز هم شاهد هستیم شهرداری برای پیگیری ثبت املاک خود چندان تلاشی انجام نداده. باغ شهرداری برازجان که چندین هکتار و در جاده آسفالت برازجان است و در سال 1372 در پی توافقی با سازمان جهاد کشاورزی به شهرداری واگذار شده بود. اما اداره کل مسکن و شهرسازی طی فرآیندی نامعلوم قبل از سال 1392، اقدام به ثبت سند آن به عنوان املاک این اداره نموده است که پس از اطلاع شورای شهر از این موضوع و با پیگیری‌های مستمر شورا، اکنون پرونده آن در حال رسیدگی و بررسی برای بازگشت این ملک باارزش است که بالغ بر چند صد میلیارد تومان ارزش مالی دارد.

فکرشهر: با توجه به حجم ساخت اماکن مسکونی  و تجاری در سطح شهر، وظیفه  پلیس ساختمان چیست؟
یکی از ضعف های شهرداری، عدم تقابل با ساخت و سازهای غیر مجاز مسکونی و تجاری است که عمده دلیل این موضوع، کمبود نیرو و عدم برون سپاری این موضوع به بخش خصوصی است؛ هرچند شورای شهر برای تقویت اجراییات و پلیس ساختمانی شهرداری برازجان طی دو سال گذشته در بودجه شهرداری خرید یک دستگاه خودرو را در اولویت قرار داده است، ولی این موضوع نیاز به مشارکت شرکت خصوصی دارد.

فکرشهر: شما درباره حجم زیاد تجاری سازی در سطح شهر و رکود رونق بازار چه نظری دارید؟
یکی از اشتباهات شهرداری در 15 سال اخیر، عدم راهنمایی سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در سایر تاسیسات، امکانات و فعالیت های خدمات شهری بوده که از بدو ورود شورای پنجم به طور کامل جلوی تجاری سازی و احداث پاساژها گرفته شد تا بیشتر از این شاهد پاساژهای بی رونق و خاموش و بلا استفاده در سطح شهر نباشیم. با توجه به آن که تجاری سازی در املاک شخصی و جنب خیابان های سطح شهر از حقوق مسلم افراد است و نمی توان جلوی آن را گرفت و در صورت تقاضای مالکین، شهرداری می بایست مجوز دهد، عملاً طبق قانون دست شورا و شهرداری بسته شده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. از دیگر ایرادات تجاری سازی سطح شهر این است که شاهد هستیم که مالکین بدون تغییر کاربری و پروانه کار اقدام به ساخت و ساز می نمایند که باید تمهیدات ویژه ای برای این موضوع چیده شود.

ادامه دارد...
 

نظرات بینندگان
محمد رضا حیدری
|
-
|
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
همه مردم برازجان از تمام زحماتی که برای آبادانی شهر کشیده اید کمال تشکر و قدردانی را دارند

 
علی هوشیار
|
-
|
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
خیلی عالی و خوب

مردم برازجان مدیون تلاش های شما هستند خدا خیرتان دهد
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر