چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۰۱۹
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵

فکرشهر: محمدبن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان به S&P Global Platts گفت: عمان دوست دارد در صورت احیاء توافق هسته ای، برنامه های واردات گاز ایران از طریق خط لوله را دوباره پیگیری کند و همچنین در حال بررسی گسترش شبکه خط لوله خود به یمن است.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، الرمحی در مصاحبه ای درباره خط لوله ایران و عمان گفت: "من خوش بین هستم در اواخر سال جاری و اگر تا آن زمان نشد، شاید به زودی در مورد احیای دوباره آن پروژه صحبت خواهیم کرد. از نظر عمان فرصت های زیادی برای استفاده مناسب از آن پروژه وجود دارد."

در سال 2016، مقامات ارشد شرکت ملی صادرات گاز ایران برای بررسی پتانسیل انتقال گاز از طریق خط لوله از ایران به عمان، با وزارت نفت عمان و سه شرکت نفتی بین المللی شل(Shell )، توتال(Total ) و شرکت گاز کره(Korea Gas Corporation) دیدار کردند.

این به دنبال توافق سال 2013 دو کشور برای تدوین برنامه 15 ساله صادرات گاز از طریق خط لوله بستر دریا بود. خط لوله پیشنهادی در آن زمان توانایی انتقال روزانه 1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی ایران به عمان را داشت.

وقتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در ماه مه 2018 از برجام خارج شد و مجددا تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد، این برنامه ها كنار گذاشته شد. اما در حال حاضر که "بایدن" رئیس جمهور است، دو طرف مذاکرات غیرمستقیم در وین را با هدف احیای برجام آغاز کرده اند.

وزیر نفت عمان گفت که وی مذاکرات را از نزدیک زیر نظر دارد اما می خواهد اطمینان حاصل کند که اگر برجام به اجرا درآید، پابرجا خواهد ماند و مشمول درگیری های سیاسی در آینده نخواهد بود.

الرمحی گفت: "اگر تأمین گاز به صورت مداوم، تضمین شده و بدون تهدید از تحریم های آینده باشد، ما می توانیم با گاز بیشتری کار کنیم." وی افزود: "اولین سوالی که می پرسند این است که اگر پس از بایدن، ترامپ برگردد و توافق را دوباره لغو کند چه می شود؟ این سوال مطرح خواهد شد و ما باید مراقب باشیم که این بار چه نوع توافقی را انجام دهیم."

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، عمان در سال 2017 نزدیک به 775 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی مصرف کرده است و از سپتامبر 2017، زمانی که میدان گازی خازان که توسط شرکت بی پی (BP) اداره می شود، آغاز به کار کرد و تولید را به 1 میلیارد فوت مکعب گاز در روز افزایش داد، تولید گاز این کشور مازاد بر مصرف آن است.

خط لوله پیشنهادی، از میدان گازی عظیم پارس جنوبی در ایران به صُحار در شمال عمان وصل می شود، جایی که خط لوله فعلی به صلاله نزدیک مرز یمن می رسد. وزیر نفت و گاز عمان گفت در شرایط ایده آل، خط لوله می تواند به یمن نیز گسترش یابد.

الرمحی افزود: "یمن، روزی شاهد صلح خواهد بود و آنها زمانی كه توافقنامه صلح را امضا مي كنند اولين چيزي که درخواست خواهند كرد انرژي است. گاز در کشوری مانند یمن مورد نیاز است تا آن ها از درگيري به سمت ايجاد صنايع و فرصت ها براي مردمشان حركت كنند."

در حال حاضر، به دلیل زیرساختهای ضعیف و ویرانی های ناشی از یک جنگ داخلی هفت ساله، تقاضای کمی برای گاز در یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب، وجود دارد. طبق گزارش S&P Global Platts ، امروزه مصرف گاز طبیعی در یمن در حدود 10 تا 11 درصد از بالاترین میزان مصرف این کشور در سال 2014 است.

مارک موزور، تحلیلگر اصلی مدل سازی تقاضا در Platts Analytics ، گفت: "این سوال وجود دارد که چه میزان تقاضای بیشتر در یمن وجود دارد، مقدار زیادی از تقاضای گاز در یمن از نوع تقاضای پنهان است چرا که در این کشور هنوز استفاده از گاز در حوزه های تولید برق و سوخت رسانی به کشتی ها اندک است. از نظر تئوری یک خط لوله می تواند تقاضای مازاد را در هر دو بخش فعال کند، اما برای افزایش تقاضا در ساختمان ها، شما به زیرساخت های توزیع گاز شهری نیاز دارید که در حال حاضر وجود ندارد."

الرمحی گفت، عمان علاوه بر صادرات گاز ایران به یمن، قصد دارد مقداری از آن را برای صنایع استفاده کند و ظرفیت تولید گاز مایع و محصولات پتروشیمی خود را افزایش دهد.

عمان اخیراً توانسته است صادرات گاز مایع (LNG) خود را از طریق توسعه میدان خازان افزایش دهد. ظرفیت کامل صادرات LNG عمان در 2018-2020 در حدود 12 میلیارد متر مکعب در سال بود. طی 24 ماه گذشته، عمان در تاسیسات LNG خود عملیات هایی را برای بهینه سازی انجام داده که به آن ها امکان می دهد صادراتLNG خود را حدود 2 میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهند. بر اساس برآورد Platts Analytics صادرات LNG عمان طی پنج سال آینده در حدود 14 میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود.

الرمحی گفت: " امروز استفاده از گاز برای تولید "هیدروژن آبی" امكان پذیر است. این همان چیزی است كه ما با ایرانیان در مورد آن گفتگو خواهیم كرد. این فرصت جدیدی را برای ایرانیان فراهم می کند تا هیدروژن را نیز در اختیار بگیرند. ما می توانیم چنین کارهایی را با هم انجام دهیم."

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر