شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۰۲۹
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

فکرشهر: رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر گفت: با هدف ارتقای سطح طرح های تحقیقاتی و محیط زیست دریایی محل استقرار دائمی شناور کاوشگر خلیج فارس به بندر بوشهر انتقال یافت.

به گزارش فکرشهر، مریم قائمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: شناور کاوشگر خلیج فارس که پیش از این در آب‌‎های استان همجوار مستقر بود اکنون محل اصلی و دائمی استقرار آن به بندر بوشهر انتقال یافته است که ظرفیت بزرگی برای این استان بویژه در بخش محیط زیست دریایی و مسائل مرتبط با آن است.

وی  افزود: این شناور با گشت‏‎‌های خود در ساحل و فراساحل پارامترهای متنوعی از جمله شیمیایی شامل زئوپلانکتون‌ها، آلایندگی موادمغذی، فلزات سنگین، آلودگی‌های نفتی و فیزیکی شامل شناسایی جهت جریان، ارتفاع موج در جزر و مد دریا و  زیست شناسی، زمین شناختی و هواشناختی را مورد ارزیابی و اطلاعات جامعی از خلیج فارس و تنگه هرمز در اختیار کشور قرار می‎‌دهد.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس یادآورشد:  ادامه داد: شناور کاوشگر خلیج فارس از سال ۹۸ تاکنون ۶ گشت تحقیقاتی انجام داده و هفتمین گشت تحقیقاتی آن نیز از خردادماه از مبدا بندر بوشهر آغاز خواهد شد.

قائمی اظهار داشت: این کاوشگر در گشت فراروی خود به مدت پنج سال به صورت دوره‏‌ای کل پارامترهای آب و رسوب در ساحل(از جمله شناگاه‌‎ها، مناطق حفاظت شده و دهانه رودخانه‌‎ها) و فراساحل از دهانه اروند تا تنگه هرمز و سپس از این تنگه تا مرز آب‏‌های اقیانوس و دریایی عمان را مورد پایش قرار می‌‏دهد.

وی افزود: در ارتباط با دستاورهای تحقیقاتی این شناور در حوزه خلیج فارس و بویژه استان بوشهر ۲ دستاورد مهم داشته که یکی از آنها شناسایی آلوده‌‏ترین نقطه خلیج فارس در مجاور عسلویه و دیگری نیز شناسایی ۲ نقطه با فقر شدید اکسیژن روبروی بندرهای بوشهر و سیراف (سمت مطاف) است.

قائمی اظهار داشت: در این ارتباط نتیجه پژوهش‌ها به نهادهای بالادستی اطلاع رسانی شده تا در روند تصمیم‌‏گیری و اجرا به ۲ دستاورد یاد شده توجه و اهتمام لازم را داشته باشند.

یکی از ابزارهای پایش در شناخت و اکتشاف پهنه دریاها، برگزاری گشت­‌های دریایی است که به کمک شناورهای تحقیقاتی میسر می‌شود، به رغم نیاز موسسه‌ها و دستگاه­‌های مختلف کشور به شناور تحقیقاتی تخصصی، تا چند سال پیش کشور به چنین ابزاری مجهز نبوده‌است.

این نیاز پژوهشگاه ملی اقیانوس­ شناسی و علوم جوی را بر آن داشت تا در سال ۱۳۸۷ پیشنهاد تهیه و تجهیز یک شناور تخصصی اقیانوس ­شناسی را در قالب یک طرح جامع به منظور اقیانوس­ شناسی آب‌های عمیق به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه کند، این پیشنهاد با مساعدت این معاونت و توجه ویژه رئیس جمهوری وقت به بار نشست و مقرر شد یک کشتی تحقیقاتی که بتواند پاسخگوی نیاز کشور در این زمینه باشد، تهیه شود.

عملیات ساخت این شناور در موافقت­ نامه‌ ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال ۱۳۹۰ توسط مجتمع شهید درویشی وابسته به سازمان صنایع دریایی کشور آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس­ شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.

فرآیند ساخت این کشتی چهار سال طول کشید و با ۴۰ درصد صرفه‌جویی ارزی با هزینه‌ای بیش از ۲۷ میلیارد تومان ساخته شد و در اختیار داشتن شناور تحقیقاتی برای هر کشور به منظور انجام مطالعات و آزمایش‌های میدانی در سطح و زیر دریا، زمینه‌ساز پیشرفت در حوزه تحقیقاتی و بهره‌مندی از مزایای آن در صنعت و حفظ محیط‌زیست است، حضور فعال ایران در کاوش‌های دریایی مانند پایش و اکتشاف در اقیانوس‌ها زمینه‌ساز نقش‌آفرینی بیشتر کشور در فعالیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.

شناور کاوشگر خلیج فارس به صورت رسمی در مراسمی در بندر عباس در روز سه ­شنبه ۲۶ بهمن­ ماه ۱۳۹۵ در خلیج فارس به آب‌اندازی و به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تحویل داده شد.

این شناور برای نخستین بار شهریور ماه سال ۹۷ در آب‌های بوشهر پهلو گرفته بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر