جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۲۱۳
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: سه آب‌شیرین کن با ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب و یکهزار میلیارد تومان سرمایه‌گذار در این استان در دست ساخت است که بخشی از آنها تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش فکرشهر، عبدالحمید حمزه پور روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون ۳۹ هزار مترمکعب معادل ۱۰ درصد از آب مورد نیاز استان بوشهر از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها شامل ۲۲هزار و ۵۰۰ مترمکعب بوشهر،۱۲هزار و ۵۰۰ مترمکعب کنگان و چهار مترمکعب در عسلویه، نوارساحلی تنگستان و سعدآباد دشتستان تامین می‌شود.

حمزه پور افزود: سه آب‌شیرین کن بزرگ دیگر به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب شامل ۳۵ و ۱۷هزار مترمکعبی بوشهر و ۲۸هزار مترمکعبی سیراف - جم در دست اجراست که کارهای زیرساختی و ساختمانی آنها به صورت ۱۰۰ درصد انجام و با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله نصب تجهیزات شیرین سازی قرار دارند.

وی یادآور شد: برای اجرای این آب‌شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر یکهزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌است و با بهره‌برداری از آنها بخشی از مشکلات تامین آب در این استان  برطرف می‌شود.

حمزه پور گفت: افزون براین ۲ آب شیرین کن روستایی شامل یکهزار مترمکعب شیف و هلیله و بندرگاه و ۲ مورد دیگر نیز در سایر مناطق این استان در مرحله مناقصه قرار دارند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: احداث آب شیرین کن‌ها با وجود هزینه بالایی که برای دولت دارد برای این استان که منابع آب محلی قابل توجهی ندارد ضرورت است، زیرا به این صورت تامین آب مردم این استان به دریا متصل و تحت تاثیر خشکسالی قرار نمی‌گیرد و با راه‌اندازی آنها ۳۰ درصد از وابستگی آبی استان به استان‌های همجوار کاهش می‌یابد.

سه میلیارد تومان بابت طرح "نکاشت" به کشاورزان کازرون پرداخت شد

حمزه پور گفت: شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در قالب طرح "نکاشت" در سال آبی ۱۳۹۹ سه میلیارد تومان به ۲۰۰ نفر از کشاورزان دارای زمین اطراف رودخانه شاهپور شهرستان کازرون استان فارس که از کشت محصول خودداری کرده و سهمیه آب خود را به مردم این استان اختصاص دادند، پرداخت کردند.

وی ادامه داد: برهمین اساس آن میزان آبی که برای کشت محصولات مختلف کشاورزی مصرف می‌شد، وارد شبکه آبرسانی استان بوشهر می‌شود و انتظار می‌رود با تلاش مسئولان این استان حق آب مربوط به سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت شود.

طرح نکاشت برای جلوگیری از تغییر آبدهی رودخانه شاهپور و خشک شدن چشمه ساسان کازرون و تامین آب آشامیدنی در استان بوشهر اجرا می‌شود.

وی اظهارداشت: اکنون ۳۰ درصد از آب مصرفی استان بوشهر از کازرون فارس، ۵۰ درصد از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و ۱۰ درصد از منابع محلی (چاه‌ها) تامین می‌شود، بیان کرد: کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در زمستان گذشته و خشکسالی باعث افت کمی و کیفی منابع آبی محلی درون استان و استان‌های همجوار شده‌است.

حمزه پور اضافه کرد: با توجه به اینکه ۲۰ درصد منابع آبی استان بوشهر از رودخانه شاهپور شهرستان کازرون استان فارس تامین می‌شود و بیشتر منابع دراین شهرستان نیز سطحی است این کاهش بارش‌ها باعث شده این منبع آبی تحت تاثیر قرار گیرد.

وی در باره منابع آب‌های محلی نیز گفت: بخشی از منابع آب آشامیدنی استان بوشهر از طریق ۲۰۰ حلقه چاه آب این استان تامین می‌شود که افزایش یک تا ۲ درجه‌ای دمای هوا در تابستان پیش رو سه درصد بر مصرف آب می‌افزاید.

سالانه ۲۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان بوشهر نوسازی می‌شود

حمزه پور، فرسودگی ۳۵ تا ۴۰ درصدی شبکه آبرسانی استان بوشهر را از جمله مسائل و مشکلات آبرسانی در این استان عنوان کرد و گفت: فرسودگی شبکه آبرسانی به دلیل شرایط جوی و رطوبت بسیار بالا است به نحوی که تنها در شهر بوشهر ۳۰۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی نیاز به نوسازی دارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود امسال ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه آبرسانی استان بوشهر اختصاص یابد.

حمزه پور گفت: در زمان حاضر بیش ازهشت هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در استان بوشهر وجود دارد که با توجه به اعتبارات، سالانه ۲۵۰ کیلومتر آن نوسازی می‌شود و در صورت مشارکت مردم، خیران، شوراها و دهیاری‌ها می‌توان این روند را سرعت بخشید.

۹ هزار خانه باغ و ۶ هزار انشعاب غیر مجاز آب در استان بوشهر 

وی قطع آب شبکه آبرسانی از فضاهای سبز شهرداری‌ها، خانه‌ باغ‌ها و انشعاب‌های غیر مجاز را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: باید با هماهنگی همه جانبه آگاهی مردم در چگونگی تأمین آب برای مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب افزایش یابد.

حمزه پور یادآور شد: در زمان حاضر در شهرستان تنگستان چهار تا پنج هزار و در گناوه و دیلم نیز سه تا چهار هزار خانه باغ وجود دارد که شرکت آب و فاضلاب هیچ مسئولیتی در مورد تامین آب و آبیاری درختان آنها ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر انشعاب‌های غیر مجاز را از دیگر مشکلات استان بوشهر عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر پنج تا ۶ هزار انشعاب غیر مجاز در حاشیه شهرهای بوشهر و برازجان وجود دارد که به شبکه های آبرسانی دست اندازی و به دلیل نداشتن کنتور به صورت بی محابا آب مصرف می‌کنند.

تصفیه خانه آب بوشهر در محل روخانه شاپور با ۳۰ میلیارد تومان نوسازی شد

وی در باره طرح‌های در دست اجرا برای بهبود وضعیت آبرسانی در استان بوشهر ادامه داد: نوسازی و به روز رسانی تصفیه خانه رودخانه شاهپور به دلیل قدمت ۵۰ ساله با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی با هدف تامین آب پایدار برای استان بوشهر از جمله مهمترین پروژه‌های تامین آب در این استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: همچنین ۲۰هزار مترمکعب مخزن ذخیره برای ذخیره سازی و توزیع آب در برنامه شرکت آب و فاضلاب وجود دارد که در حال برنامه ریزی برای ساخت آنها هستیم افزون براین همچنین ۳۰ دستگاه تانکر سیار در استان برای آبرسانی تجهیز شده است.

حمزه‌پور با بیان اینکه تابستان سختی در حوزه تأمین آب در پیش‌رو داریم اظهار کرد: کاهش بارش باران در فصل زمستان گذشته و خشکسالی سبب بروز مشکلاتی د تامین آب و برق شده‌است که برای گذر از این شرایط مدیریت مصرف آب باید در دستور کار همه افراد قرار بگیرد.

۸۰ درصد از مشترکان استان زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند

حمزه پور یادآور شد: در زمان حاضر طرح فاضلاب در سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم اجرا و ۸۰ درصد زیر پوشش این شبکه قرار دارد و تلاش می‌شود ۲۰ درصد باقی مانده نیز به شبکه متصل شوند.

وی ادامه داد: براساس برآورد انجام شده یکهزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب این سه شهر نیاز است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر