چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۲۴۳
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴

فکرشهر: فرماندار گناوه گفت: مردم به شایعه‌ها در باره زلزله در این شهرستان توجه نکنند و تنها از منابع معتبر و رسمی خبرها را پیگیری کنند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، با وقوع زلزله ۵ ریشتری بندر گناوه در روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه و ۲۶۰ پس‌لرزه‌ در مقیاس‌‍‌های مختلف پس از زلزله ۵.۹ ریشتری ۲۹ فروردین ماه امسال در این شهرستان شایعه‌هایی در میان مردم مبنی بر سابقه نداشتن این شمار پس لرزه پس از وقوع یک زمین لرزه در گستره ایران زمین و حتی جهان و اینکه این یک اتفاق  عجیب و منحصر به فرد است و ادامه پر از ابهام این شایعه‌ها نگرانی ساکنان شهرستان گناوه را در پی داشته است.

در این میان عده‌ای شایعه کرده‌اند که تکان خوردن‌های متوالی زمین و منازل آنان ارتباط با برخی فعالیت‌های انفجاری و احداث تونل زیرزمینی در عمق کوه دارد.

برخی دیگر می گویند: در هیچ نقطه‌ای از جهان، زمین لرزه‌های این چنینی که بیش از یک ماه همچنان ادامه دارد، وجود نداشته است و عواملی در آن دخیل هستند.

عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که زمین لرزه‌های متوالی مربوط به شرکت‌های نفتی منطقه است که برای حفاری چاه‌های نفتی اقدام به انفجار در کوه‌های همجوار با روستاهای شهرستان گناوه می‌کنند.

بنا به اظهارکارشناسان، تداوم پس لرزه‌های بعد از  زلزله ۵.۹ ریشتری ۲۹ فرردین ماه امسال طبیعی است و ممکن است تا ۲ ماه و بیشتر ادامه داشته باشد.

فرماندار گناوه گفت: شایعه‌هایی که در باره زلزله در این شهرستان مطرح می‌شود اساس و واقعیت ندارد.

غلامرضا مهرجو افزود: براساس اظهار نظر کارشناسان مربوطه، تداوم پس لرزه‌های زمین لرزه 29 فرورودین ماه در این شهرستان طبیعی است و مردم نگران نباشند.

وی اظهارداشت: تاکنون تحرکاتی که نشان دهد در مناطق کانون زلزله گناوه فعالیت عمرانی و غیره صورت گیرد، مشاهده نشده‌است و وضعیت در مناطق طبیعی و عادی است.

وی اظهارداشت: ستادمدیریت بحران این شهرستان پس از وقوع زلزله ۵ ریشتری عصر ۳۱ اردیبهشت در آماده باش کامل قرار گرفت و بلافاصله گروه‌های امدادی و ارزیابی به مناطق نزدیک به کانون زلزله اعزام شدند.

 به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه در هشت کیلومتری عمق زمین و  در موقعیت طول جغرافیایی ۵۰.۵۹ و عرض جغرافیایی ۲۹.۷۶ رخ داد. 

بر اساس این گزارش این زمین لرزه در ۲۱ کیلومتری بندر گناوه (بوشهر)، ۳۰ کیلومتری بندر ریگ (بوشهر) و ۳۲ کیلومتری امام حسن (بوشهر) رخ داده است و نزدیکترین مراکز استان در ۹۴ کیلومتری بوشهر و ۱۳۹ کیلومتری یاسوج بوده‌است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت  ۱۱:۱۱ روز یکشنبه ۲۹ فروردین در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد که باعث قطعی برق، تلفن ثابت، اینترنت، تخریب دیوارهای خانه‌ها، ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت ۶ نفر شد.

شدت این زلزله در استان های خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز احساس شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر