جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی «فکرشهر» با «ساحل تنگستانی»، رییس شورای اسلامی/ شورای شهر برازجان در چهار سالی که گذشت (3)
فکرشهر: دوره پنجم شورای اسلامی شهرها و روستاها نیز کم کم به پایان عمر 4 ساله خود نزدیک می شود؛ 4 سالی که هم حرف و حدیث داشت و در بعضی شهرها از جمله بوشهر، بگیر و ببند و فساد و...، و هم بعضا عملکرد مثبت و در معدودی موارد قابل توجه. در این بین، شورای پنجم شهر برازجان نیز هم مورد حمایت و تشویق قرار گرفت و هم البته مورد انتقاد فراوان. در همین راستا با ساحل تنگستانی ـ رییس سال چهارم شورای پنجم شهر برازجان ـ به گفت و گو نشستیم تا هم سوالات چالشی بپرسیم و انتقادات و سوالات مردم را منتقل کنیم و هم دلیل برخی کم کاری ها را بدانیم. سوالاتی که عملکرد شورای پنجم شهر برازجان را به ارزیابی نشسته است و البته که خانم رییس هم، با حوصله پاسخگوی سوالات است.
کد خبر: ۸۹۲۷۳
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴

بخش نخست این گفت و گو را اینجا بخوانید

بخش دوم این گفت و گو را اینجا بخوانید

فکرشهر: چرا با وجود این که در آرامستان فعلی مکانی برای دفن اموات وجود ندارد، تاکنون آرامستان شماره 2 فعال نشده؟ شورای پنجم در این باره چه تدابیری اندیشیده است؟ 
آرامستان شماره دو به دلیل عدم ورودی مناسب در حال حاضر قابل استفاده نیست. علی رغم آن که با مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در این باره جلسه ای داشته ام؛ هرچند ایشان اعلام نمودند که به دلیل بودجه سنگین احداث پل برای ورودی به این آرامستان عملا این طرح غیر قابل انجام است و می بایست بعد از پل فعلی دور برگردان (رمپ) معکوس اجرا شودد تا هم ورودی به آرامستان راحت باشد و هم افرادی که به ورودی شهر می رسند با ایمنی بیشتری از این تقاطع گذر کنند و شاهد تصادفات فعلی نباشیم که تاکنون فرمانداری با این طرح موافقت ننموده و اداره کل راه و شهرسازی نیز بلاتکلیف و آرامستان فعلی نیز فاقد گنجایش شده است.

فکرشهر: سرانجام اجرایی شدن قطعه هنرمندان در آرامستان برازجان، چه شد؟
قطعه هنرمندان یا نام آوران شهر، یکی از مسائل بسیار اساسی و مهم در راستای تکریم نام آوران است، اما متاسفانه به دلیل تکمیل ظرفیت آرامستان موجود و عدم فضای مناسب برای احداث این مکان هر گونه اختصاص زمین در آرامستان فعلی اشتباه است و اجرایی نخواهد شد؛ لذا در آرامستان جدید که از ترکیب بندی و نظم بهتری برخوردار است، قطعاً قطعه‌ای به نام نام آوران شهر احداث خواهد شد.

 فکرشهر: خانم مهندس، یکی از معرفه های یک شهر ورودی های آن است، چرا شهر برازجان از این منظر دچار مشکلات فراوانی است؟
به نمایندگی از مردم در شورای اسلامی شهر پیرامون این موضوع جلسه‌ای با مدیرکل راه و شهرسازی برای دسترسی و تعیین تکلیف ورودی از سمت شیراز را برگزار نموده ام که حاصل آن صرفاً پیشنهاد احداث مدیرکل برای احداث رمپ معکوس بعد از ورودی پل شیراز بود. مدیرکل راه و شهرسازی بیان کرد با توجه به شرایط اقتصادی موجود احداث پل در شرایط فعلی غیر قابل انجام است و می بایست از طرح‌های جایگزین در این خصوص استفاده نماییم. همچنین، محدوده شهر برازجان از سمت شیراز، از شهدای گمنام به سمت شهر اکنون بهسازی نسبتاً مناسبی صورت پذیرفته است، در صورتی که زیباسازی و بهسازی قبل از ورودی شهر وظیفه راه و شهرسازی است. اما پیرامون ورودی از سمت بوشهر و گناوه از محدوده میدان شهدای خلیج فارس تا داخل شهر، زیباسازی بر عهده شورا و شهرداری است که اکنون وضعیت نسبتاً مناسبی دارد.

فکرشهر: دلیل آتش سوزی مکرر در سایت پسماند و بوی بد ناشی از آن چیست؟
با وجود این که در سه سال گذشته کانال در اطراف سایت پسماند احداث شده و ساخت اتاق نگهبانی و همچنین احداث ترانشه و دفن اصولی پسماند توسط شهرداری انجام شده، باز هم شاهد هستیم که برخی افراد با مراجعه غیرقانونی به سایت پسماند، برای تفکیک اقدام به آتش زدن برخی از زباله ها می کنند. به دلیل گستردگی سایت و عدم ساماندهی آن در گذشته، بالغ بر چند هکتار زمین زباله خام وجود دارد که طی سالیان گذشته رها شده که شهرداری می بایست این موضوع را سریع تر تعیین تکلیف نموده و از آتش‌سوزی مجدد سایت پسماند جلوگیری نماید. این نکته را هم باید عرض کنم که با توجه به این که شهرداری اقدام به حفر ترانشه و دفن اصولی پسماند نموده است، به هیچ عنوان پسماند شهری در سایت مذکور توسط شهرداری آتش زده نمی شود.

فکرشهر: شورای شهر برای وضعیت نامناسب ریختن نخاله های ساختمانی در سطح شهر و دره های فصلی تاکنون چه مصوباتی داشته است؟
با توجه به قراردادی که پیمانکار خاک و نخاله با شهرداری داشت، ساماندهی نسبتا مناسبی انجام شده بود که به دلیل ضعف های فراوان در قرارداد با پیمانکار، این قرارداد برای ایشان سوددهی نداشت و از این موضوع درآمدی کسب نمی کرد و نمی توانست اهداف مورد نظر شهرداری و شورای شهر را به ثمر رساند. با این وجود شهرداری اقدام به لغو قرارداد کرد تا از ضرر دو طرفه جلوگیری نماید. اما تاکنون شهرداری هیچ گونه اقدام موثری در خصوص عدم تخلیه نخاله های ساختمانی در سطح شهر انجام نداده و پیمانکار جدیدی برای رفع این مشکل معرفی ننموده است.

فکرشهر: با توجه به وجود دکه های متعدد در سطح شهر، شورا برای ساماندهی این دکه ها چه کرده است؟
 دکه های سطح شهر یکی از مشاغل اقتصاد شهری است و در حوزه اشتغال، ظرفیت خوبی ایجاد شده است و یکی از منابع درآمدی شهرداری است؛ از این رو شهرداری می بایست نسبت به ساماندهی، بهسازی و جانمایی برای زیباسازی مبلمان شهری اقدام نماید؛ هرچند بیش از 130 نفر از این دکه ها استفاده می کنند، شهرداری می بایست آیین نامه پیرامون نحوه کاربری، جانمایی و کیفیت این دکه ها را تدوین نموده و وضعیت موجود را تعیین تکلیف نماید.

فکرشهر: یکی از معضلات سیمای شهری برازجان، تابلوهای تبلیغاتی محیطی است. ساماندهی این تابلوها به کجا رسید؟
 بله. در بحث تابلوهای تبلیغاتی محیطی باید عرض کنم با توجه به این که این تابلوها طی سالیان گذشته از طریق بخش خصوصی ایجاد شده، با توجه به تغییرات محیطی شهر می بایست ساماندهی، اصلاح و بهسازی شود. این امر مستلزم تعیین تکلیف تابلوهای موجود است و شهرداری می بایست با قرارداد با شرکت مشاوره تبلیغاتی یا شهرسازی به جانمایی تابلوها و وضعیت فیزیکی آنها اقدام کند. همچنین این موضوع مستلزم تدوین آیین‌نامه ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی است که در حال حاضر این موضوع توسط شورا تدوین شده و در آینده نزدیک مصوب خواهد شد.

فکرشهر: و ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی اصناف به کجا رسید؟ 
ساماندهی تابلوهای اصناف، مستلزم همکاری و همراهی صنوف به خصوص اتاق اصناف است. هرچند طبق رای دیوان عدالت اداری، شهرداری ها مجاز به دریافت عوارض از تابلوهای سر درِ اصناف نیستند، اما در آرای متعدد دیوان سیاست‌گذاری و تدوین نحوه یکسان‌سازی زیباسازی و تدوین آیین‌نامه‌ای برای ساماندهی این موضوع حکم صادر شده است؛ البته از آنجایی که دیوان، تابلوهای سر درِ مغازه ها را معاف از پرداخت عوارض نموده، اما اگر این تابلوها فاقد معرفی‌ نام و حرفه باشند و برندهای شهرستانی، استانی یا ملی را تبلیغ کنند، مشمول پرداخت عوارض می‌ شوند. شورای شهر، آیین‌نامه‌ای برای این موضوع تدوین کرده است و  اصناف نیز برای کمک به مبلمان شهری می بایست به اصول و قواعد زیباسازی محیطی و همچنین نظافت و بهسازی تابلوهای خود اقدام نمایند. هرچند برای ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی اصناف در حال حاضر، آیین‌نامه‌ای مجزا تدوین شده که ان شااله در سال جاری اجرایی خواهد شد.

فکرشهر: با توجه به فرسودگی وسایط نقلیه عمومی خصوصا تاکسی های سطح شهر، اقدامات شورای شهر در این باره و تاکنون، چه بوده است؟
یکی از مهم ترین خدمات شهرداری ها به مردم در حوزه حمل و نقل عمومی است که می بایست تاکسی‌ها و اتوبوس های سطح شهر نوسازی شود، اما با توجه به این که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس بخشنامه های وزارت کشور است، باید برای بازسازی وسایل حمل و نقل عمومی شهرها، از سوی وزارت کشور مجوز صادر شود. شهر برازجان نیز  از این قاعده مستثنی نبوده و منتظر ابلاغ بخشنامه نوسازی ناوگان عمومی است؛ در صورت نیاز، بودجه مناسب برای  نوسازی وسایط حمل و نقل عمومی شهر مصوب خواهد شد.

فکرشهر: با توجه به این که شورای اسلامی شهر برازجان در ملکی اجاره ای استقرار دارد، برای احداث ساختمان شورا اقدامی انجام شده؟ اگر بله، در این باره توضیح بفرمایید.
در 3 سال اخیر، بودجه مناسب برای خرید یا ساخت ساختمان برای شورا در بودجه پیش بینی شد. با توجه به بخشنامه های بودجه در دو سال اول، شورا نتوانست اقدام به خرید ساختمان نماید اما شورا در سال 1399 و 1400، بودجه مناسب برای ساخت ساختمان شورا را مصوب کرد که در حال رایزنی برای واگذاری زمین و شروع عملیات عمرانی آن هستم.

فکرشهر: چند وقت پیش، یکی از سایت‌های خبری پیرامون استیضاح شهردار مطلبی منتشر کرد که با جوابیه رییس شورای شهر مواجه شد و حاشیه‌هایی نیز ایجاد کرد. در این باره کمی توضیح دهید.
متاسفانه یکی از سایت های خبری تیتری از صحبت‌های بنده انتخاب کرد که صرفاً نسبت به جمع‌آوری مخاطبان بیشتر اقدام کند و این سایت خبری بدون در نظر گرفتن قبل و بعد از این تیتر خبری اقدام به انتشار تیتری زرد نمود و چنان وانمود کرد که اینجانب به عنوان رییس شورا به شخص یا مسوولی اجازه دخالت در عزل و نصب شهردار را نخواهم داد؛ در صورتی که با توجه به یادداشت همان هفته نامه که عنوان شده بود، یکی از اعضای شورا با رایزنی خارج از شورا و از طریق مسوولین قصد فشار بر روی اعضای شورا برای برکناری شهردار را دارد؛ اینجانب اعلام نمودم که شورا پیرامون عزل و نصب و استیضاح شهردار تصمیم می گیرد و تابع نظر مسوولین یا اشخاص خارج از شورا نخواهد بود، ولی از این جمله برداشت اشتباه صورت پذیرفت.

فکرشهر: یکی از موضوعات اساسی پیرامون تخلفات شهرداری، زمین های تفکیکی تعاونی «سلحشوران» بود که نتیجه آن تاکنون به سمع و نظر مردم نرسیده است. در این باره کمی توضیح بفرمایید؟
با توجه به پرونده موجود در شهرداری پیرامون این موضوع، شورا با حساسیت به این موضوع ورود کرد و با توجه به مستندات در زمان ریاست قبلی شورا، این موضوع به سازمان بازرسی گزارش شد. سازمان بازرسی پرونده ای در دادگاه تشکیل داد که وفق اطلاعاتی که به شورا رسید، شهرداری از این اتهام مبرا شد و دیگر تکلیفی بر گردن شورای اسلامی شهر نیست.

فکرشهر: یکی از نگرانی‌های مردم تغییر کاربری قطعه زمین واقع در جاده سلامت و در امتداد پارک «الغدیر» بود؛ این موضوع واکنش‌های زیادی در فضای مجازی در پی داشت. موضوع چه بود؟ 
 این قطعه زمین که در ابتدای ضلع شمالی جاده قدیم و پیاده رو سلامت به عنوان معبر متروک بوده، متعلق به شهرداری است و طبق قانون قابل واگذاری به اشخاص و افراد برای احداث هر گونه سازه یا کاربری برای سازمان‌ها و افراد نیست و شهرداری می بایست این قسمت را طبق طرح تفصیلی به فضای سبز تبدیل کند، اما راه و شهرسازی استان قصد واگذاری آن به افرادی را داشت که با مقاومت شورا و شهرداری به نتیجه نرسید. اکنون این کاربری کماکان به عنوان فضای سبز در اختیار شهرداری قرار دارد. راه و شهرسازی نیز از تفکیک این پلاک می بایست خودداری کند.

فکرشهر: شاهد تسطیح زمین‌های جنب جاده سلامت از میدان سردار شهید سلیمانی تا میدان بسیج هستیم؛ این زیرسازی متعلق به چه ارگانی است؟ همچنین، نحوه تملک و احداث تالار بزرگ شهر در این قسمت با توجه به خطرات سیلاب دره «آردو»  چگونه انجام شده است؟
این زمین ها متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است تا احیا و بازسازی شود و به عنوان زمین‌های در حریم با کاربری گردشگری است. این زمین‌ها در قطعه 500 و هزار متری  تفکیک شده و با توجه به گفت و گویی که با مدیر این پروژه داشتیم، وی اعلام کرد که دو مشاور در حوزه آب، کلیه طرح های این پروژه را بررسی و خطر سیلاب با توجه به طرح مشاور، این زمین‌ها را تهدید نمی‌کند. در همین راستا نیز بخشی از زمین های این مجموعه به عنوان حق السهم شهرداری واگذار شده که یکی از آنها احداث تالار شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی است.

فکرشهر: فرمودید اضافه شدن زمین به محدوده شهر؛ سال 1386 حجم زیادی از زمین‌های خارج از محدوده به محدوده شهر وارد شد و تعاونی هایی که این زمین‌ها را به محدوده شهر اضافه کردند، تعهداتی در این زمینه داشتند. کمی در این باره توضیح بفرمایید.
 در خصوص ورود به محدوده وفق قانون در سال 1386، بسیاری از تعاونی‌ها با پرداخت حق السهم شهرداری به عنوان فضای خدماتی و عمومی و همچنین ارزش افزوده حاصل از ورود به محدوده اجازه تفکیک دریافت کرده اند و به محدوده قانونی شهر اضافه شدند؛ اما از آنجایی که وفق ماده واحده تعیین تکلیف اراضی دولتی و شهرداری این تعاونی‌ها می بایستی زیرساخت های لازم را احداث نمایند که این اتفاق کامل صورت نپذیرفته و حجم سنگینی از هزینه کردهای در حوزه عمرانی طی 10 سال اخیر، بر دوش شهرداری وارد شده است. ان شااله در آینده شاهد این چنین مواردی نباشیم، هرچند در سال جاری می بایست طرح تفصیلی شهر بازنگری شود و احتمال ورود بخش جدیدی از این زمین‌ها به محدوده شهر وجود دارد؛ این موضوع می بایست با دقت و وسواس بیشتری انجام شود و در تفکیک زمین های جدید، شهرداری باید تمام حقوق مردم شهر را ایفا نماید. 
اما یکی از ایرادات 10 سال اخیر، اضافه شدن حجم زیادی از سکونت‌گاه‌های غیرمجاز در حریم شهر است که دلایل عمده آن افزایش سرسام آور قیمت املاک بوده که مردم مجبور به حاشیه نشینی شدند؛ اما اگر شهرداری طی 10 سال گذشته تدبیر می کرد و نسبت به ساماندهی این مناطق اقدامات لازم را انجام می داد، امروزه شاهد این حجم از خسارت و نارضایتی مردم نبودیم به صورتی که در این سکونتگاه ها، فضاهای خدماتی و عمومی وجود ندارد و در آینده هم این موضوع به یکی از معضلات بزرگ این محلات تبدیل خواهد شد.
 

ادامه دارد...

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر