شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۴۲۹
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۶

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: چهار هزار و ۱۲ نوزاد در یک سال گذشته در شهرستان دشتستان غربالگری تیروئید شده‌اند.

به گزارش فکرشهر، ماریا خویشدوست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رشد و تکامل طبیعی غده تیروئید جنین و تولید هورمون تیروئید، برای تکامل مغز در دوران زندگی جنینی و پس‌ازآن حیاتی است.

وی افزود: کمبود هورمون تیروئید در طی دوران زندگی جنینی و یک سال اول بعد از تولد، با طیف وسیعی از اختلال‌های عصبی– روانی توأم است.

خویشدوست بیان کرد: کم‌کاری نوزادی غده تیروئید می‌تواند به صورت گذرا و یا دائم باشد، نوع اولیه و دائم شایع‌ترین نوع کم‌کاری مادر زادی غده تیروئید نوزادان است.

وی تصریح کرد: تشخیص به‌موقع کم‌کاری تیروئید در نوزادان و درمان به‌موقع آن، از بسیاری از عوارض مهم این بیماری ازجمله عقب‌ماندگی ذهنی جلوگیری می‌کند.

خویشدوست خاطرنشان کرد: اگر کم‌کاری تیروئید در نوزادان تا ۲۸ روز اول تولد تشخیص داده شود و درمان شروع شود، نوزادان دچار مشکل عقب‌افتادگی نمی‌شوند.

وی بیان کرد: اکثر نوزادان مبتلا به کم‌کاری مادرزادی غده تیروئید علائم و نشانه‌های کم‌کاری غده تیروئید را به هنگام تولد نشان نمی‌دهند، برنامه غربالگری برای تشخیص این بیماری جهت همه نوزادان انجام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: هدف اصلی این برنامه شناسایی و کنترل نوزادان مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید (CH)، درمان و پیشگیری از عوارض آن است.

خویشدوست اظهار کرد: شهرستان دشتستان با داشتن ۱۳ مرکز غربالگری و انجام نمونه‌گیری از ۴ هزار و ۱۲ نوزاد در طی یک سال اخیر، موفق به تشخیص نهایی ۱۰ بیمار گردیده که همگی با شروع درمان به‌موقع زیر ۲۸ روز، تحت مراقبت هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر