جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی «فکرشهر» با «ساحل تنگستانی»، رییس شورای اسلامی/ شورای شهر برازجان در چهار سالی که گذشت (بخش آخر)
فکرشهر: دوره پنجم شورای اسلامی شهرها و روستاها نیز کم کم به پایان عمر 4 ساله خود نزدیک می شود؛ 4 سالی که هم حرف و حدیث داشت و در بعضی شهرها از جمله بوشهر، بگیر و ببند و فساد و...، و هم بعضا عملکرد مثبت و در معدودی موارد قابل توجه. در این بین، شورای پنجم شهر برازجان نیز هم مورد حمایت و تشویق قرار گرفت و هم البته مورد انتقاد فراوان. در همین راستا با ساحل تنگستانی ـ رییس سال چهارم شورای پنجم شهر برازجان ـ به گفت و گو نشستیم تا هم سوالات چالشی بپرسیم و انتقادات و سوالات مردم را منتقل کنیم و هم دلیل برخی کم کاری ها را بدانیم. سوالاتی که عملکرد شورای پنجم شهر برازجان را به ارزیابی نشسته است و البته که خانم رییس هم، با حوصله پاسخگوی سوالات است...
کد خبر: ۸۹۵۹۵
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

بخش نخست این گفت و گو را اینجا بخوانید

بخش دوم این گفت و گو را اینجا بخوانید

بخش سوم این گفت و گو را اینجا بخوانید

بخش چهارم این گفت و گو را اینجا بخوانید

 

فکرشهر: خانم تنگستانی، تعیین تکلیف حسابرسی شهرداری چه شد؟
یکی از اساسی ترین موضوعاتی که شورای پنجم با آن مواجه بود، حسابرسی از شهرداری برازجان است که علیرغم آن که دو شورا و شش رییس شورا پیگیر تعیین تکلیف حسابرسی از شهرداری طی 7 سال گذشته بودند، به هیچ نتیجه ای نرسیدند، تا این که به عنوان رییس شورا این موضوع را به طور مستمر پیگیری و از طریق فرمانداری و استانداری آن را به نتیجه رساندم که با مصوبه شورای اسلامی شهر برازجان شرکت «بیلان گزارشگر» به عنوان حسابرس این شورا انتخاب شد. این موسسه طی چهار ماه گذشته کلیه اسناد مالی شهرداری را بررسی و گزارش عملکرد و تفریغ بودجه شهرداری در سال 1397 و 1397 را مردود اعلام نموده است. این موضوع طی گزارشی مفصل از سوی این موسسه در جلسه رسمی شورا به سمع و نظر همکاران رسید و اکنون شورای شهر می بایست با شهردار محترم جلسه ای پیرامون این موضوع داشته باشد و پس از آن اعلام نظر خواهد شد.

فکرشهر: مطالبات شهرداری از ارگان های دولتی چقدر است؟
 یکی از درآمدهای بسیار مناسب شهرداری مطالباتی است که طی سنوات گذشته از ادارات مختلف بابت پروانه کار، پایان کار، تغییر کاربری، جرایم کمیسیون ماده 100 و سایر موارد از ارگان های دولتی داشته است که مطابق برآوردهای تخمینی شورای شهر بالغ بر 50 میلیارد تومان است اما متاسفانه طی سنوات گذشته، این موضوع به بهانه تعامل بین بخشی با سایر ادارات مغفول مانده است. شهرداری در هر شرایطی می بایست این درآمدهای مسلم شهر را از ارگان های دولتی دریافت نماید.

فکرشهر: برای حل مشکل بدهی سنگین شهرداری برازجان به سازمان تامین اجتماعی چه کرده اید؟
 طبق آخرین نظر کارشناسی حسابرس رسمی شورا، بدهی شهرداری به سازمان تأمین اجتماعی بالغ بر 17 میلیارد تومان است، هرچند مصاحبه های مفصلی طی دو سال اخیر از شهردار برازجان داشته‌ایم که عمده جریمه این 17 میلیارد تومان توسط سازمان تامین اجتماعی بخشیده شده است، اما با توجه به بررسی‌های فعلی، نه ‌تنها این بدهی کاهش نیافته، بلکه طی سه سال اخیر روندی افزایشی نیز داشته است.

فکرشهر: اقدامات شورای پنجم برای کمک به تیم های ورزشی به چه صورت بوده است؟
یکی از دغدغه‌های شورای پنجم، حمایت از ورزشکاران برای شرکت در مسابقات ورزشی بوده؛ علیرغم آن که هیچ بودجه ای برای ورزش توسط شورای چهارم در نظر گرفته نشده بود، این شورا در سال اول شروع به فعالیت خود مبلغ یکصد میلیون تومان برای کمک به تیم های ورزشی مصوب کرد که توسط شهرداری به تیم‌های ورزشی پرداخت شد. تا قبل از پنجمین دوره شورای اسلامی شهر، کمک چندانی به تیم‌های ورزشی نشده بود که در این دوره، طبق بودجه سنواتی، بالغ بر دو میلیارد تومان کمک هزینه به تیم های ورزشی شرکت کننده در مسابقات و لیگ های مختلف کشوری مصوب و پرداخت شده است. ضمن آن که این شورا از کمک به ورزش های انفرادی غافل نبوده و در هر مقطع به آنها کمک مالی کرده است.

فکرشهر: شورای پنجم برای گروه های فرهنگی و هنری چه کرده است؟
برای گروه‌های فرهنگی و هنری کمک‌های زیادی شده که این کمک‌ها در سنوات گذشته نبوده است و این امر باعث توسعه فرهنگی شهر خواهد شد.

فکرشهر: مصوبات شورا برای برنامه‌های ایثار و شهادت به چه صورت بوده؟
 از بدو ورود شورای پنجم، تابلو های متعددی از شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی را در سطح شهر و به صورت پراکنده شاهد بودیم که در اقدامی بسیار مناسب توسط شورای شهر مصوبه‌ای در راستای ساماندهی این تابلوها انجام شد که حاصل آن چاپ عکس تمامی شهدای شهر و نصب آن در بلوارهای مختلف شهر بود؛ ضمن آن که طی سه سال گذشته، تمامی یادواره‌های شهدا و مراسمات و برنامه‌های مختلف که پیرامون این موضوع برگزار شده، با کمک صددرصدی مالی شورای اسلامی شهر با همکاری با سایر ارگان ها بوده است.

فکرشهر: اجرایی شدن نگارخانه هنر مندان شهر به کجا رسید؟
 نگارخانه، یکی از مهم ترین فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر است و علی رغم آن که وزارت ارشاد موظف به احداث نگارخانه هاست، اما با شرایط کنونی و عدم بودجه، عملاً ساخت نگارخانه توسط وزارت ارشاد عملی نخواهد شد؛ لذا با توجه به ساخت تالار بزرگ شهر، دو موضوع بسیار مهم در کنار تالار شهر دیده شده است که یکی احداث نگارخانه برای فعالیت های انجمن های هنری و تجسمی و دیگری احداث موزه برای پاسداشت هویت تاریخی شهر است که پس از تکمیل شدن این تالار، بخشی از آن به این دو موضوع اختصاص خواهد یافت.

فکرشهر: شما در مصاحبه‌ های مختلف به عنوان رییس شورا، چندین مورد از عملکردهای شهرداری را ضعیف و غیر قابل قبول عنوان کرده اید؛ چرا با توجه به این موضوع، اقدامی برای نظارت و کنترل بیشتر بر روی شهرداری نداشته اید؟
یکی از مسائل مهم و اساسی شورا، رجوع به قانون و اجرای دقیق آن است. تنها ابزار فشار شورا بر روی شهردار، جلسه سوال و استیضاح شهردار است و قانونگذار ترتیب دیگر را لحاظ نکرده است. حتی شورا را از دخالت در امور اجرایی شهرداری منع نموده است. با توجه به همین موضوع، جلسه طرح سوال هم انجام شده ولی رای کافی برای استیضاح نبوده است؛  بیشتر تعامل اعضای شورا در راستای بهبود وضعیت فعلی و کاهش مشکلات شهر و شهروندان بوده به صورتی که بیش از ۵۰۰ نامه نظارتی مشورتی و طرح و ایده‌های جدید به شهردار برازجان ابلاغ و ارسال شده که حتی راجع به این موارد نیز کم ترین عکس العمل را شاهد بوده ایم. هرچند به عنوان یک معمار، شعاری داشته‌ام که «معمارم و می‌سازم» و به سازندگی بیشتر این شهر و تلاش های مضاعف امیدوار هستم و اجرای همین مقدار پروژه های عمرانی اکثراْ با ایده اینجانب و پیگیری مستمر آن بوده است، اما تحقق این موضوع تاکنون، در حد و انتظار نبوده است.
البته یادآور می‌شم خاصیت نهاد شورایی بر همین پایه است و شما نمی توانید به صورت صددرصد قول دهید که  تمام مواردی که به عنوان ایده‌ها و برنامه‌های خود معرفی می کنید توسط تمام اعضای شورا مورد پذیرش قرار گیرد.

فکرشهر: شما به عنوان رییس شورای اسلامی شهر برازجان در سال آخر، به عملکرد شورا در دوره پنجم چه نمره‌ای می‌دهید؟
 شورای شهر در دوره پنجم تصمیمات و هدف گذاری های خوبی را شروع کرد که عملا راهگشای مدیریت شهری در آینده خواهد بود. 
بررسی و کارشناسی مشکلات زیرساختی و عمرانی شهر که می تواند حتی شورای بعد را نیز بی نیاز از کارشناسی مجدد کند؛ البته بیشتر تمرکز شورا در حوزه‌ های عمرانی و خدماتی است. همچنین، تمامی جلسات شورا به صورت منظم و هفتگی با حضور همه اعضا برگزار شده؛ البته به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش هزینه ها در مدیریت شهری، تمام خواسته‌های شورا پیرامون حل مشکلات شهر برطرف نشد؛ اما با وجود قانونگذاری، پیگیری و نظارت بر فعالیت های مدیریت شهری، شورای پنجم نمره بسیار خوبی از نظر من خواهد گرفت.

فکرشهر: و به عنوان آخرین سوال، برای بزرگداشت «روز برازجان» که یکی از مهم ترین روزها برای شهروندان است، چه اقدامای داشته اید؟
 روز برازجان یکی از سرمایه‌های شورای اسلامی شهر در دوره چهارم و پنجم است که با تصویب شورای چهارم و با پیگیری و تثبیت شورای پنجم این روز ثبت شد اما به دلیل نبود برنامه و سازوکار برای اجرای روز برازجان و معرفی این روز در سطح ملی، نتوانستیم به اهدافی که برای انتخاب این روز پیش بینی کرده بودیم برسیم. با پیگیری های اخیر کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر برازجان و مشاور شورا و با بهره‌گیری از نظرات اساتید، فرهیختگان و صاحبنظران، توانستیم برنامه‌ای جامع تهیه کنیم تا در جلسه شورا تصویب نماییم. این برنامه جامع قطعاً برای برگزاری مدون و قدرتمند «روز برازجان» در سال های آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود. البته یادآور می‌شوم طی دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تمامی برنامه ها و مراسم ها، عملاً هیچ فعالیت موثری برای برگزاری این روز به صورت حضوری نمی توانستیم انجام دهیم و امیدواریم با برطرف شدن شرایط فعلی، روز برازجان را باشکوه و بزرگ برگزار کنیم.

نظرات بینندگان
مستانه
|
-
|
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۱
بسیارعالی وخسته نباشید آرزوی سلامتی و موفقیت شمارو درهمه امور زندگی خواهانم.. دست مریزاد خانم مهندس
فاطمه منصوری
|
-
|
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
سلام  متاسفانه بجای عملکردهای مفیدمابعنوان شهروندفقط وعدهایی برای اینده

مبینیم ومیشنویم ولی چهارسال گذشته هیچ کارسازنده ای  ازشورا وبرنامهایش

ندیدیم مثلامجهزکردن پارکهای تفریحی به امکانات ورزشی وتفریحی چندمورد

انجام شده نام

ببرید
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر