جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۷۳۳
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۹

فکرشهر: گسترش خدمات اورژانس هوایی در نقاط مختلف کشور از جمله مناطق دو افتاده بوشهر از دستاوردهای مهم و اقدامات ویژه دولت تدبیر و امید در هشت سال گذشته است که علاوه بر ارتقای سطح سلامت شهروندان، افزایش امید به زندگی را برای حادثه‌دیدگان در مناطق محروم، دور دست و سخت‌گذر بوجود آورده‌است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، دستاورد چشمگیر دولت در هشت سال اخیر برای گسترش پایگاه‌های اورژانس هوایی مجهز به بالگرد امداد و کادر درمانی متخصص در چارچوب اجرای "طرح تحول نظام سلامت" تاکنون فعالیت بیش از ۴۷ پایگاه اورژانس هوایی در کشور با بیش از ۲۳ هزار مورد ماموریت امداد هوایی را رقم زده‌است.

امروز اهمیت خدمات پزشکی اورژانس هوایی در مدیریت زمان در حوادث و انتقال مصدومان به مراکز درمانی بیش از پیش روشن شده‌است و در مواردی که فاصله بین محل حادثه و مراکز درمانی زیاد است و یا اینکه زمان نقش کلیدی در درمان بیمار دارد، انتقال هوایی بیماران به مراکز درمانی بهترین راه نجات جان آنها است.

آمبولانس هوایی در مقایسه با نوع زمینی شعاع عملیاتی گسترده‌تری دارو و می‌تواند در زمان بسیار کوتاهی دارو، تجهیزات و کادر پزشکی را به نقاط دور دست و صعب العبور اعزام کند یا بیماران را به مراکز درمانی مجهز انتقال دهد که باید به این موضوع به دید فرصت نگاه شود.

اورژانس هوایی ضرورت بخش سلامت که در دولت تدبیر و امید محقق شد

نبود اورژانس هوایی در کشور برای خدمات رسانی به مردم در شرایط اضطراری بویژه در مناطق دور دست که همواره به دلیل صعب العبور بودن مسیر امکان خدمات رسانی سریع و به موقع به مردم وجود نداشت از جمله کاستی‌های بخش بهداشت و درمان به شمار می‌رفت که این کمبود در روزهای نخست آغاز به کار دولت یازدهم مورد توجه مسئولان قرار گرفت و زیربنای راه اندازی این خدمت مهم، موثر و ماندگار در کشور ایجاد شد و در این مدت شاهد انتشار اخبار مختلفی از عملکرد مثبت و به موقع بالگرد اورژانس بودیم به نحوی که در این مدت براساس اعلام مسئولان اورژانس کشور بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ بیمار و مجروح به وسیله بالگردهای اورژانس به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شده اند.

اورژانس هوایی، پوشش خدمات سلامت در نقاط کور

انتقال مادران باردار پرخطر، تولد نوزدان بر فراز آسمان‌ها در بالگرد اورژانس، رساندن اعضای پیوندی، انتقال بیماران کد ۲۴۷ سکته قلبی و کد ۷۲۴ سکته مغزی و سوختگی به وسیله بالگرد اورژانس بخشی از اخباری است که هر انسانی با شنیدن امداد رسانی به این افراد و نجات جان آنها خوشحال و در این بین سانحه دادن بالگردهای اورژانس و جان دادن کادر پرواز و تکنسین‌های اورژانس در راه خدمت رسانی به مصدومان نیز هیچ وقت از ذهن‌ها پاک نمی‌شود.

تحول در خدمات نظام سلامت با راه‌اندازی اورژانس هوایی  

ماهیت حضور و وجود اورژانس ۱۱۵ در دنیا و ارائه خدمات تخصصی در کمترین زمان ممکن برای مدیریت درمان با یک روال مشخص انجام می‌شود اما با توجه به وضعیت راه‌ها و وجود مناطق صعب العبور جای خالی سیستم هوایی و دسترسی به موقع مصدوم به خدمات سلامت همواره به عنوان یک نیاز اساسی احساس می‌شد.

به طور قطع استقرار بیمارستان‌های تخصصی در همه مناطق برای انتقال بیمار امکان پذیر نیست به همین دلیل از سال ۱۳۸۰ انتقال هوایی بیماران در کشور به صورت بسیار محدود در استان‌های تهران و  فارس انجام و بعد از ۱۲ سال برای نخستین بار در سال ۱۳۹۲ با توجه به ضرورت راه‌اندازی اورژانس هوایی به عنوان یک نیاز به شدت از سوی دولت پی‌گیری شد.

به گفته معاون فنی سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر راه‌اندازی اورژانس هوایی برای نجات بیماران از مرگ و پیشگیری از نقص عضو در وقت طلایی از مهمترین خدمات دولت تدبیر و امید در بخش سلامت بود و این استان از جمله ۱۴ استان نخستی بود که با استفاده از توان هوادریای پایگاه دریایی بوشهر برای نخستین بار از ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۳ اقدام به راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی کرد و سالانه به صورت میانگین ۳۹ پرواز داشته است.

علیرضا پورشمس ادامه می‌دهد: با توجه به موقعیت استراتژیک استان بوشهر، وجود جزیره خارگ و شرایط سخت انتقال بیمار در صورت نامساعد بودن شرایط جوی، وجود مناطق کوهستانی و دور از دسترس مانند مناطق صعبالعبور دشتستان و دشتی که فاصله زیادی با مراکز درمانی دارند، نقاط پرخطر مرزی، ضرورت تاسیس و راه‌اندازی اورژانس هوایی برای استان بوشهر را دوچندان کرده بود.

اورژانس هوایی، پوشش خدمات سلامت در نقاط کور

او به خبرنگار ایرنا می‌گوید: آمار ماموریت‌ها و پروازهای پایگاه اورژانس در ابتدا به دلیل محدودیت ۱۵۰ کیلومتری شعاع پروازی در این استان کم و متناسب با طول ۸۰۰ کیلومتری استان بوشهر و فاصله ۳۲۰ کیلومتری آن تا استان فارس نبود به همین دلیل با رایزنی مسئولان استان از سال ۹۶ یک فروند بالگرد اختصاصی برای اورژانس تامین و امروز بدون هیچ محدودیت مسافت پروازی خدمات رسانی به بیماران به نحو مطلوبی انجام می‌شود.

به گفته پورشمس با تحولات انجام شده خدمات اورژانس هوایی از سال ۹۶ تاکنون پررنگ‌تر شده به نحوی که در چهار سال اخیر بالگرد اورژانس هوایی بیش از ۱۵۰ سورتی پرواز برای نجات افراد در استان بوشهر انجام داده‌است.

او، بابیان اینکه راه‌های آبی و مسیرهای سخت گذر در استان بوشهر زیاد است ادامه می‌دهد: استفاده از بالگرد برای امدادرسانی به مردم یکی از وظایف اصلی اورژانس به‌حساب می‌آید و تاثیر این امدادرسانی در زمان‌های طلایی برای نجات عضو یا جان مصدومان در کنار مأموریت‌های عملیاتی مشهود است.

 قدردانی ساکنان مناطق محروم و دور دست بوشهر از خدمات اورژانس هوایی 

روستانشینان و ساکنان مناطق دوردست و صعب العبور استان بوشهر حضور بالگرد اورژانس برای نجات یک مادرباردار، نجات چوپانی که از دره ای سقوط کرده و یا مصدومی که بر اثر تصادف دچار شکستگی‌های متعدد و کاهش سطح هوشیاری شده را به طور یقین فراموش نکرده و به خصوص اهمیت وجود سفید جامگان اورژانس هوایی را بیش از همه می‌دانند.

حضور موثر و به موقع بالگرد اورژانس و انتقال بیماران دچار شرایط اضطراری به مرکز شهرستان و استان امروز توانسته مرهمی بر مشکلات روستانشینان و نقطه امیدی برای آنان باشد چون در این چند سال در همه شرایط سخت در کمترین زمان بالگرد اورژانس هوایی در منطقه حاضر و به مردم خدمت رسانی کرده‌است اینها بخشی از صحبت‌های شکرالله رضایی از اهالی روستای طلحه از توابع بخش بوشکان شهرستان دشتستان است.

به گفته رضایی هرچند امروز با راه‌اندازی خانه‌های سلامت و مراکز بهداشتی بسیاری از کمبودهای بهداشتی و درمانی در دوردست ترین مناطق برطرف شده‌است اما در برخی مواقع حوادث مختلفی از جمله سقوط از کوه، سوختگی و یا قطع عضوی برای فردی از اهالی روستاها پیش می‌آید که با توجه به صعب العبور بودن منطقه تنها این بالگرد اورژانس است که می تواند با حضور به موقع خود موجب نجات بیمار شود.

 رضایی معتقد است: امروز مردم روستا با خدمات اورژانس هوایی آشنا هستند و با توجه به کارکرد و اهمیت وجود این خدمت برای مردم این منطقه، این آمادگی وجود دارد که پد بالگرد برای روان سازی فرود بالگرد در منطقه ایجاد شود.

اورژانس هوایی، پوشش خدمات سلامت در نقاط کور

شکرالله حسینی از منطقه رود فاریاب بخش ارم شهرستان دشتستان نیز می‌گوید: امروز بالگرد اورژانس برای روستانشینان مناطق دور دست به آمبولانس هوایی تبدیل شده‌است که توانسته با حضور به موقع و انتقال بیمار در کمترین زمان ممکن از بسیاری مرگ‌ها در روستاها و مناطق دوردست جلوگیری کند و مردم انتظار دارند زمینه ارائه این خدمت مهم و حیاتی تقویت شود.

به گفته حسینی نبود پد بالگرد در بسیاری از روستاها از مشکلات بالگرد اورژانس است که با طراحی و جانمایی بویژه  در روستاهایی که در مسیرهای سخت گذر قرار دارند در صورت وقوع حادثه‌ای مجبور نیستیم فرد مصدوم را به روستای دیگری که امکان فرود بالگرد وجود دارد منتقل شود.

شناسایی ۵۲ نقطه روستایی برای احداث پد بالگرد در استان بوشهر

البته کمبود نیروی انسانی، هزینه مالی بالای پرواز، نبود بالگردهای تخصصی و کمبود پایگاه‌های اورژانس از چالش‌های اورژانس هوایی است. همچنین جدی‌ترین تهدید اورژانس هوایی به ویژه در حوادث شهری و جاده ای وجود موانع فیزیکی و محیطی از جمله جاده‌ها و گذرگاه‌های باریک، ساختمان‌های مرتفع، دکل‌ها و تیرها، پایه‌های چراغ و کابل‌های هوایی برق و مخابرات، نامناسب بودن پد فرود بالگرد است که این شرایط از قابلیت‌های بالگرد اورژانس در نقاط گوناگون می‌کاهد و در مواردی موجب اخلال در ماموریت می‌شود.

شناسایی زمینی مناسب به عنوان پد فرود بالگرد از جمله موارد لازم و مهم به شمار می‌آید که باید این مهم در نظر گرفته شود تا بالگرد در زمان بحران بتواند برای نشستن و برخاستن از آن استفاده کند.

به گفته معاون فنی سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر براساس مصوبه‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها، استان بوشهر دارای ظرفیت نامحدودی برای راه‌اندازی پد فرود بالگرد اورژانس است و در همین ارتباط با توجه به استانداردهای موجود ۵۲ نقطه در این استان به عنوان پد فرود بالگرد شناسایی شده‌است.

اورژانس هوایی، پوشش خدمات سلامت در نقاط کور

پورشمس ادامه می‌دهد: در زمان حاضر پد فرود بالگرد در منطقه رود فاریاب، بیمارستان‌های گناوه، کنگان، سلمان فارسی تامین اجتماعی، مجتمع خدمات رفاهی خلیج فارس و منطقه بوشکان مجهز و شناسنامه دار هستند.

به بیان پورشمس بسیاری از روستاها و مناطق دورافتاده و صعب العبور می‌توانند با اختصاص زمینی چند منظوره علاوه بر اینکه زمینه فرود بدون مشکل بالگرد اورژانس هوایی را فراهم کنند، از این محل به عنوان نقطه امنی برای روستائیان در مواقع خاص نیز استفاده کنند.

زمین مورد نیاز برای ساخت پایگاه اورژانس هوایی بوشهر تامین شده‌است

با توجه به موقعیت استراتژیک و بروز حوادث غیرمترقبه مختلف دراستان بوشهر و نیاز به حضور نیروهای امدادی در مناطق مختلف، احداث پایگاه اورژانس هوایی به منظور استقرار بالگرد امدادی و پزشکی انجام شده است.

به گفته پورشمس در همین ارتباط زمینی به مساحت ۳۵ هزار مترمربع درمحدوده گذر امام علی (ع) بوشهر برای ساخت پایگاه اورژانس هوایی پیش بینی شده‌ و تاکنون ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیز برای آن جذب شده‌است.

وی با اشاره به اهمیت وجود بالگرد اورژانس هوایی در استان بوشهر برضرورت برطرف کردن مشکلات مالی و تامین اعتبار لازم برای احداث پایگاه اورژانس هوایی در استان بوشهر و همچنین پرداخت بدهی‌های معوقه به شرکت هلیکوپتری در استان با هدف فعال نگه داشتن این خدمت مهم و اساسی تاکید کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر