جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۷۴۴
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰

فکرشهر: پس لرزه‌های زلزله ۵.۹ ریشتری روز ۲۹ فروردین ماه سال جاری در گناوه همچنان ادامه دارد و تعداد آنها از ۳۰۰ مورد عبور کرده‌است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، تداوم پس لرزه‌ها در  چند روز اخیر شدت یافته به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ پس لرزه در موسسه زلزله نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک تهران به ثبت رسیده است که می توان چنین پدیده ای را یک رکورد دانست.

 این پس لرزه‌ها که  صدای غرش عجیبی دارند، همانند یک زلزله عمل کرده و اگرچه خسارتی دربرنداشته اما باعث نگرانی شدید مردم این دیار شده‌است.

در اواخر هفته گذشته و ابتدای هفته جاری پس لرزه‌های شدید بین  ۴ تا  ۵ ریشتر در این منطقه بویژه در نیمه‌های شب به وقوع پیوسته است که علاوه بر هراس و وحشت و نگرانی مردم از جمله کودکان، منازل نیز با تکان‌های شدیدی مواجه شدند.

آخرین پس لرزه در گناوه با شدت ۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد امروز (یکشنبه نهم خرداد ماه) رخ داد که  خواب را از چشمان مردم بندرگناوه گرفت.

براساس اعلام مرکز لرزه نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه در ساعت ۰۳:۳۲:۵۰.۸  در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.  

اگرچه کارشناسان ابراز داشتند، پس لرزه‌ها در گناوه طبیعی است و به تدریج کاهش خواهد یافت، اما پس ازگذشته ۴۰ روز نه تنها کم نشده بلکه افزایش یافته است.

یک بانوی گناوه‌ای گفت: از زمان وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری تاکنون چندین پس لرزه  با قدرت بالا در این منطقه رخ داده‌است که می‌توان آنها را همانند یک زلزله تازه به شمار آورد.

پروین زارعی افزود: وقوع زمین لرزه‌ها بویژه در نیمه‌های شب که مردم در خواب بسر می‌برند، عواقب بدی ازلحاظ روحی برجای گذاشته است.

وی اظهارداشت: در مدت یادشده شده با وقوع زمین لرزه‌های ۴ تا ۵ ریشتری بویژه در نیمه‌های شب بارها از خواب پریده‌ام و باعث ترس و نگرانی‌ام شده‌است.

دیگر شهروند گناوه‌ای گفت: تداوم پس لرزه‌ها باعث شده تا منزل بیشتر مردم دچار ترک خوردگی شود و با تداوم آن بر عمق آن افزوده شود.

علی پیمان افزود: وقوع پس لرزه‌ها که صدای غرش عجیبی دارند، مردم را نگران و موجب ضعیف شدن ابنیه و ساختمان‌ها شده‌است.

وی بیان کرد: در صورت وقوع زلزله شدید، این احتمال می‌رود که منازل مردم دچار خسارت جدی شود.

طبق اظهارنظر کارشناسان مربوطه وقوع پس لرزه‌های روی داده امری طبیعی است و  مردم نگران نشوند ولی مراقب باشند.

یک متخصص و کارشناس لرزه‌نگاری گفت: تخلیه تدریجی انرژی ناشی از شکستگی لایحه‌های درونی زمین، می‌تواند به عنوان یکی از عوامل پس‌لرزه‌های متعدد بندرگناوه باشد.

دکتر روح الله تقی زاده افزود:  زمین‌لرزه‌های پس از زلزله اصلی، دست کم تا چندین  ماه حتی ۹ ماه به طول می‌انجامد و وقوع پس‌لرزه‌های متعدد بعد از زلزله‌های بزرگ قابل انتظار است ‌و به تدریج با گذشت زمان، از شدت آنها کاسته خواهد شد.

وی اظهار کرد: در آسیب‌های ناشی از زلزله عوامل مختلفی نظیر شدت و بزرگی، عمق کانونی، فاصله مرکز زلزله از بناها و ساختمان‌ها و تاسیسات، مدت زمان و شتاب افقی و قائم زلزله می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بیان کرد: در زلزله گناوه چون کانون آن نزدیک منطقه کوهستانی بوده‌است باعث شده کمتر خرابی‌های ناشی از زلزله را در ساختمان‌ها و بناها داشته باشیم.

تقی زاده در ارتباط با تاثیر پس لرزه‌ها بر ابنیه و ساختمان‌های بندرگناوه گفت: در مبحث علمی ساختمان سازی، پدیده‌ای به‌نام خستگی مصالح با گذشت زمان اتفاق می‌افتد و به همین دلیل بناهای به جا مانده اما آسیب‌دیده در اثر زلزله، در برابر پس‌لرزه‌ها، ممکن است از تاب‌آوری کافی برخوردار نباشند.

این متخصص لرزه نگاری بیان کرد: تداوم پس لرزه‌ها باعث کاهش تدریجی مقاومت ساختمان‌های آسیب‌دیده اما ویران نشده، خواهد شد و  ریسک فرو ریزش کلی ساختمان را در زلزله‌های آینده افزایش می‌دهد.

کارشناس زمین شناسی دانشگاه شهیدبهشتی تهران گفت:  تعدد پس لرزه‌های زلزله ۵.۹ ریشتری گناوه بعد از هر زلزله امری طبیعی است.

کرامت الله طاهری افزود: زلزله‌ای که شدت آن نزدیک ۶ ریشتر بوده می‌تواند پس لرزه‌هایی در مقیاس کمتر داشته باشد اما شدت پس لرزه‌ها به اندازه زلزله اصلی نمی‌شود.

وی ادامه داد: تداوم پس لرزه‌ها تا یک ماه کامل طبیعی است و در پاره‌ای مواقع حتی تا ۲ ماه هم  رخ می‌دهد.

طاهری افزود: پس لرزه‌ها کمک می‌کند که انرژی درون زمین تخلیه شود تا انباشت انرژی باعث گسیخته شدن لایه‌های درونی زمین و وقوع زلزله‌های بزرگتر در آینده نشود.

وی در باره نگرانی مردم از تداوم پس لرزه‌ها در زمینه ضعیف شدن ابنیه ساختمان‌ها افزود: پس لرزه‌ها با بزرگی کم تا متوسط خطری برای استحکام بناها ندارد.

طاهری افزود: باتوجه به اینکه شهرستان گناوه  در گذشته همواره زلزله های خفیف داشته  برای مردم زیاد قابل توجه نبوده است اما به علت زلزله  ۵.۹ ریشتری فروردین حساس و نگران شده اند.
وی اضافه کرد:  پس لرزه ها امری طبیعی است و انرژی باقیمانده در گسل فعال شده کم کم تخلیه خواهد شد.

تداوم پس لرزه ها در بندرگناوه موجب رواج شایعاتی نیز شد که فرماندار این شهرستان آنها را رد کرد و ابراز داشت مردم به چنین شایعه‌هایی توجه نکنند.

برخی می گویند تکان خوردن‌های متوالی زمین و منازل آنان ارتباط با برخی فعالیت‌های انفجاری و احداث تونل زیرزمینی در عمق کوه دارد و برخی دیگر نیز اظهار داشتند در هیچ نقطه‌ای از جهان، زمین لرزه‌های این چنینی که بیش از یک ماه همچنان ادامه دارد، وجود نداشته است و عواملی در آن دخیل هستند.

عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که زمین لرزه‌های متوالی مربوط به شرکت‌های نفتی منطقه است که برای حفاری چاه‌های نفتی اقدام به انفجار در کوه‌های همجوار با روستاهای شهرستان گناوه می‌کنند.

غلامرضا مهرجو فرماندار گناوه گفت: براساس اظهار نظر کارشناسان مربوطه، تداوم پس لرزه‌های زمین لرزه ۲۹ فرورودین ماه در این شهرستان طبیعی است و مردم نگران نباشند.

وی اظهارداشت: تاکنون تحرکاتی که نشان دهد در مناطق کانون زلزله گناوه فعالیت عمرانی و غیره صورت گیرد، مشاهده نشده‌است و وضعیت در مناطق طبیعی و عادی است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت  ۱۱:۱۱ روز یکشنبه ۲۹ فروردین امسال در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد که باعث قطعی برق، تلفن ثابت، اینترنت، تخریب دیوارهای خانه‌ها، ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت ۶ نفر شد.

شدت این زلزله در استان های خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز احساس شد.

خدمات زیرساختی از جمله ، برق ، تلفن ثابت و اینترنت مناطق زلزله زده از بدو وقوع برقرار است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر