پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۰۲۰۲
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸

فکرشهر: بی بی سی نوشت: پلیس نروژ می‌گوید آزمایش دی ان ای نشان می‌دهد، جسد کودک خردسالی که پیشتر در سواحل جنوب غرب این کشور پیدا شده بود، متعلق به آرتین ایران‌نژاد پناهجوی کرد ایرانی است.

پلیس ناحیه جنوب غرب نروژ به بی بی سی گفت که جسد آرتین ایران نژاد، پانزده ماهه روز اول ژانویه ( ١٠ دی ماه) از سوی یک ماهیگیر محلی در شهر کارموی نروژ پیدا شده بود.

پلیس گفته است که جسد در داخل یک جلیقه نجات بزرگسالان بوده و به علت ماندن بیش از حد در آب چیز زیادی از آن باقی نمانده است.

جسد آرتین این بیش از دو ماه در آب شناور بوده است.

تصاویری که پلیس از کاپشن آرتین منتشر کرده در آخرین عکس‌هایی که از او منتشر شده، دیده شده بود.

تحقیقات پلیس با استناد به دی ان ای یکی از بستگان خانواده ایران نژاد به نتیجه رسیده است.

رسول ایران نژاد ٣٥ ساله، شیوا محمدپناهی ٣٥ ساله ،آنیتا نه ساله، آرمین ٦ ساله و آرتین پانزده ماهه روز ٦ آبان( ٢٧ اکتبر) سال گذشته هنگام عبور از کانال مانش جان باختند.

این خانواده کرد اهل سردشت در استان آذربایجان غربی به همراه ١٨ نفر دیگر سوار بر یک قایق از فرانسه عازم بریتانیا بودند.

بنابر گزارش‌ها، رسول ایران‌نژاد در این حادثه غرق شد، و همسر و دو فرزند خردسال آنها‌‌ در اثر ایست قلبی جان باخته بودند و تلاش برای احیای آنها موفقیت آمیز نبود.

در همان موقع جستجو برای پیدا کردن جسد آرتین بی نتیجه ماند. جسد او پس از بیش از دو ماه سرگردان بودن در دریای شمال، نزدیک به هزار کیلومتر دورتر از محل حادثه پیدا شد.

نهایت نیان، خاله مادر آرتین که نمونه دی ان ای او به یافتن هویت این کودک کمک کرده به بی بی سی گفت: "از زمان حادثه به شیوا قول دادم که هنگام یافتن جسد آرتین، او را به سردشت بازگردانم".

جسد چهار عضو دیگر این خانواده چند روز پس از حادثه به ایران بازگردانده شد و با استقبال مردم در گورستان شهر سردشت دفن شدند.

مرگ این خانواده واکنش‌های زیادی را در ایران و اروپا بدنبال داشت.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا با ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان گفته بود "تمام تلاش خود برای سرکوب گروه‌های بی‌رحم تبهکار به کار می‌بندیم، که مردم آسیب‌پذیر را عازم سفرهایی اینچنین خطرناک می‌کنند".

به دنبال آن بریتانیا دست به اقدامات سخت‌گیرانه زده تا مهاجرتِ پرخطر پناهجویان از طریق دریا را متوقف کند.

دولت محافظه‌کار بریتانیا یک طرح سیاست مهاجرتی جدید تهیه کرده که بر اساس آن، افرادی که به طور غیرقانونی برای درخواست پناهندگی وارد این کشور می‌شوند، از حقوقی یکسان با افرادی که به طور قانونی وارد می‌شوند، برخوردار نخواهند شد.

ظرف یکسال گذشته حدود ۳۵ هزار و ۹۹ نفر در بریتانیا تقاضا پناهندگی ثبت کرده‌اند. بیشترین متقاضیان اخذ پناهندگی از ایران، آلبانی و عراق ثبت شده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر