سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۰۲۵۵
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

فکرشهر: ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر بوشهر که بیش از سه‎ سال در دست بازسازی و غیرفعال بود روز سه‎ شنبه در آیینی با حضور شماری از مسئولان استانی و شهری افتتاح شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این آیین گفت: ایستگاه سنجش هوا در بوشهر با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی ایجاد سیستم‎‌های کنترل‎‌یابی بازسازی شده‌است که با داده‌‏هایی ارزشمند  به مدیریت شهری کمک می‌‏‌‍کند.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: با افتتاح این مرکز عددهای کیفیت هوای بوشهر در سامانه جامع پایش هوای کشور ارائه خواهد شد زیرا در هر شهری ضرورت دارد که کیفیت هوا و گازهای آلاینده سنجش شود.

وی بیان کرد: در شهر بوشهر باید به روز و به لحظه ذرات گرد و غبار مورد رصد قرار گیرد که این ذرات و داده‌‎های مربوط به آن وضعیت هوا را از لحاظ هوای پاک، سالم و خطرناک برای گروه‏‌های حساس نشان می‌‏دهد.

قلی نژاد اظهار داشت: این آمار و اطلاعات مبنایی برای اعلام وضعیت به شهروندان مبنی بر رعایت مسائل بهداشتی و حتی تعطیلات فعالیت‌ها در مدارس و مشاغل است که در بوشهر به دلیل خاموش بودن دستگاه پایش هوا ظرف چند سال گذشته امکان لحاظ تصمیم‌‏گیری در این زمینه نبود.

وی گفت: اکنون با فعال‌سازی دستگاه وضعیت هوا در بوشهر به روز از طریق مانیتور واقع در جوار میدان امام خمینی (ره) به شهروندان اطلاع رسانی می‌شود.

قلی‌نژاد اظهار داشت: تا به امروز هفت شهر از شهرستان‏‌های ۱۰ گانه استان بوشهر مجهز به دستگاه پایش هوا شده‌اند که براساس برنامه تا پایان سال جاری سه شهرستان دیگر این استان نیز به این دستگاه مجهز می‌شوند.

وی افزود: برای شهر بوشهر نصب دستگاه‌های گاز نیز در برنامه است تا از این طریق بتوان از ترکیبات نیترات و سولفور که در اثر ترافیک ایجاد می‎‏‌شوند داده‌گیری انجام و شهروندان از وضعیت هوا مطلع شوند.

قلی نژاد اظهار داشت: در شهر بوشهر شمار روزهای پاک هفته بسیار زیاد است زیرا این شهر هنوز درگیر مسائل ترافیکی نشده‌است ولی با این حال بهتر است که برای فضای محدود شهر بوشهر در معماری شهری و طراحی‌‎ها و جانمایی مساحت‎‌های فضای سبز دقت لازم انجام شود.

وی همچنین با گرامیداشت هفته محیط زیست عنوان کرد: محیط زیست به معنای زیستن است و هر جا که زیستن جریان دارد محیط زیست محسوب می‏‌شود.

قلی‎‌نژاد اظهار داشت: طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است و باید همگان نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشند.

شهردار بوشهر گفت: برای حفاظت از محیط زیست کره زمین براساس یک سری تعهداتی که کشورها در قالب تفاهم‌نامه‏‌های بین‌المللی متعهد شدند باید ساز و کاری فراهم کنند تا از آسیب رساندن به محیط زیست جلوگیری شود.

حسین صالحیان افزود: در همین راستا شهرداری‌ها نیز بیش از ۳۰۰ وظیفه دارند که یکی از این وظایف و رئوس برنامه‌های آن مسائل محیط زیستی است.

وی اظهار داشت: در بررسی سطح و جایگاه کشورها نیز یکی از آیتم‎‌های مدنظر بحث محیط زیست و اثرات زیست محیطی است.

صالحیان ادامه دارد: در این راستا اکنون جای خوشحالی دارد که با پای کار بودن دستگاه‌‎‏های مختلف از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر دستگاه سنجش هوا در بوشهر راه‌‎اندازی شده‌است.

وی افزود: یکی از مزیت‌های مهم دستگاه یاد شده ارائه آمار و اطلاعات است که این ظرفیت به داشتن برنامه از سوی مدیریت شهری و پیشبرد هر چه بیشتر امور نیز کمک می‏‎‌کند.

صالحیان یادآور شد: در این راستا از همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قدردانی می‏‌شوند که با افتتاح دستگاه سنجش هوای بوشهر کمک وافری به اجرا برنامه‌‏های مدیریت شهری کمک می‌‏کند.

وی افزود: یکی از راهکارهای تحقق توسعه پایدار توجه به مسائل حوزه محیط زیست است که در این راستا دستگاه‏‌های مختلف باید نسبت به این هم اهتمام ویژه داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر