پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۰۳۵۹
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲

فکرشهر: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: در چهار سال گذشته ۲ میلیون و ۴۱۷ هزار دلار از تولیدات صنایع دستی این استان به خارج از کشور صادر شده و ارزآوری به همراه داشته است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، لیلا رحیمی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: دولت  توجه ویژه‌ای به رونق تولید و اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی دارد و تلاش شده است با اعطای تسهیلات با کارمزد پایین، برگزاری دوره‌های آموزشی، باز زنده‌سازی رشته‌های صنایع دستی و سایر اقدامات حمایتی زمینه افزایش تولید و اشتغال را در این زمینه فراهم کند.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون  ۱۰۰ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال تسهیلات صنایع دستی به صنعتگران این استان پرداخت شده است و این تسهیلات با تسهیل راه‌اندازی کارگاه‌ها و اخذ پروانه انفرادی تولید صنایع دستی ۸۷۰ اشتغال مستقیم را به دنبال داشته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اعلام کرد: در این مدت ۵۶۷ پروانه تولید انفرادی و ۱۳ پروانه تولید کارگاهی صنایع دستی در بوشهر صادر شده است که تاثیر بسزایی بر اشتغال بانوان و جامعه روستایی استان دارد.

رحیمی با بیان اینکه تولید کنندگان ۷۵ درصد از محصولات صنایع دستی بوشهر بانوان هستند، اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع دستی با هدف ایجاد اشتغال بویژه برای بانوان و زنان سرپرست خانوار درسال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت و در ۴ سال اخیر یکهزار و ۳۱۴ نفر نحوه تولید صنایع دستی را در استان فراگرفتند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، احیا و باززنده‌سازی ۴ رشته صنایع دستی منسوخ یا در دست فراموشی در ۴ سال گذشته تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال در جوامع روستایی داشته است.

رحیمی گفت: گلیم خودرنگ روستای گنخک شیخا، چوکه (عبابافی) روستای بوحیری، کلاه حصیری دشتی و حصیربافی دشتستان از رشته‌های احیا شده صنایع دستی استان در این بازه زمانی هستند و شناسایی و آغاز فرآیند احیا هنر صنعت‌های بوشهر تا باززنده سازی همه رشته‌های بومی استان ادامه خواهد یافت.

رحیمی گفت: از دیگر اقداماتی که در راستای حمایت و پشتیبانی از رونق صنایع دستی و صنعتگران این عرصه صورت گرفته است می‌توان به برگزاری ۶۳ نمایشگاه استانی، شرکت در ۲۳ نمایشگاه سراسری، راه‌اندازی ۷۲ بازارچه موقت عرضه محصولات صنایع دستی، تولید و انتشار ۱۷ بسته ترویجی صنایع دستی و نمایش تولیدات فاخر و باکیفیت هنرمندان در گالری دائمی معاونت صنایع دستی استان بوشهر اشاره کرد.

وی بیان کرد: از سال ۹۶ تا پایان سال ۹۹ تعداد ۳۰ محصول صنایع دستی بوشهر موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت شده‌اند که نشان دهنده ظرفیت و ارتقای کیفیت تولیدات استان در این زمینه است.

رحیمی افزود: اعطای این نشان ملی به تولیدات صنایع دستی یکسال در میان صورت می‌گیرد که استان بوشهر در سال‌های ۹۶ و ۹۸ به ترتیب ۱۳ و ۱۷ نشان دریافت کرده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اعلام کرد: در زمان حاضر ۳۰ رشته صنایع دستی در این استان فعال است که از این شمار ۱۱ رشته  خاص بوشهر هستند و در مجموع افزون بر یکهزار و ۵۰۰ صنعتگر در رشته‌های مختلف صنایع دستی در بوشهر فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۷۰ درصد مواد اولیه تولیدات صنایع دستی بوشهر بومی است که ظرفیت بسیار ارزشممندی را برای رونق اشتغال خرد با سرمایه‌گذاری اندک در استان فراهم کرده است و امیدواریم با برگزاری دوره‌های مهارتی و پشتیبانی و مانع‌زدایی، زمینه برای شکوفایی بیشتر استان در این عرصه فراهم شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر یادآور شد: ایجاد سرای صنایع دستی بوشهر با مشارکت بخش خصوصی، در عمارت مبارکی به عنوان یکی از بناهای ارزشمند بافت تاریخی بوشهر با مساحت ۶۶۵ مترمربع از اقدامات شاخص و به یادماندنی بوشهر در حوزه صنایع دستی است که از سال ۹۹ آغاز به کار و به طور مستقیم برای ۳۵ نفر اشتغالزایی کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر