پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۰۴۲۷
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷

فکرشهر: معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس گفت: بخش عمده‌ای از اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتباط و تعامل با دستگاه‌های اجراییمحقق می‌شود و لازم است همه نهادهای موثر نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

به گزارش فکرشهر، عبدالحسن بهرامی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 93 گامی موثر در راستای پشتیبانی از فعالیت دانش محور و فناورانه است و پارک علم و فناوری بوشهر نیز تحقق این قانون در قبال شرکت‌های مستقر در این پارک را با جدیت دنبال می‌کند.

وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی، دستگاه‌های امور مالیاتی، بیمه و اداره ثبت شرکت‌ها و علائم تجاری و اختراعات در این زمینه می‌توانند بیشترین تعامل را برای مانع‌زدایی و پشتیبانی از فعالیت واحدهای دانش‌بنیان و فناور داشته باشند.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس اضافه کرد: علاوه بر این لازم است بانک‌ها و صندوق‌های نوآوری و شکوفایی، پژوهش و فناوری و سایر صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر منابع خود را با نگاه تسهیل گرانه تری به سمت تجاری سازی محصولات برآمده فعالیت‌های دانش محور این شرکت‌ها سوق دهند.

بهرامی ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی استان مانند صدا و سیما،  اداره کل فرهنگ و ارشاد، مطبوعات و رسانه‌های مکتوب و مجازی باید نقش خود را در ترویج و فرهنگ سازی حوزه‌های فناورانه و دانش‌بنیان ایفا کنند و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز با تامین نیازهای فنی و خدماتی خود از واحدهای مستقر در استان بوشهر، از این تولید و اشتغال حمایت کنند.

وی گفت: پارک علم و فناوری با رویکردی حمایتی و توسعه‌ای فرهنگ‌سازی و شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری را در استان بوشهر با جدیت دنبال می‌کند و در این راستا علاوه بر ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای در زمینه بازار، صادرات و تبلیغات، بازارسازی برای واحدهای فناور و دانش‌بنیان را در استان دنبال می‌کند.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس بیان کرد: تعامل، برگزاری نشست های مشترک و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با بخش‌های صنعتی و اجرایی استان با هدف بازارسازی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان از سوی پارک علم و فناوری این استان در دستور کار قرار دارد تا زمینه برای استفاده از تولیدات واحدهای مستقر در استان فراهم شود.

بهرامی افزود: نفت و گاز و پتروشیمی، برق و الکترونیک، فناوری اطلاعات، زیست فناوری و پزشکی دریایی، مکانیک و کشتی سازی، کشاورزی و صنایع نرم و هویت ساز و خدمات تجاری سازی از حوزه‌هایی است که واحدهای فناور و دانش‌بنیان مستقر در استان بوشهر عملکرد برجسته‌ای داشته‌اند.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات تحقیقاتی برای تبدیل ایده به محصول و نمونه اولیه و تسهیلات خدماتی برای تجهیز و راه‌اندازی دفاتر واحدهای رشدی و تسهیلات توسعه‌ای یا سرمایه در گردش برای تجاری سازی، توسعه محصول و ایجاد خط تولید جدید به واحدهای فناور از حمایت‌های مالی است که در سال‌های اخیر مورد توجه پارک‌های علم و فناوری قرار گرفته است.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه چالش‌ها و موانع پیش روی واحدهای فناور و دانش‌بنیان را به عوامل داخلی شرکت‌ها و عوامل خارجی دسته‌بندی کرد، گفت: فقدان دانش کافی در حوزه تجارت، بازاریابی و تبلیغ محصول، فقدان سرمایه کافی در شرکت‌های دانش بنیان و عدم انسجام کافی اعضای تیم از پرتکرارترین چالش‌های داخلی این شرکت‌ها است.

وی تاکید کرد: نبود فرهنگ سرمایه‌گذاری در این حوزه و اقبال کافی در جامعه و از سوی صنایع به تولیدات نوآورانه و دانش‌بنیان، وجود رانت‌هایی برای فروش محصولات خارجی و بازار ضعیف داخلی و تلاطم های اقصادی از عوامل خارجی مخرب فعالیت این شرکت‌ها است.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۴۰ واحد فناور و ۲۸ شرکت دانش‌بنیان در مراکز رشد و پارک علم و فناوری این استان مستقر هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر