شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۰۴۹۴
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵

فکرشهر: تحقیقات جدید محققان آلمانی و هلندی حاکی است که میزان آب و سطح دریای خزر به علت گرمایش زمین و افزایش تبخیر آب با شتاب بیشتری کاهش خواهد یافت و این مساله به معنی بحران آب برای حداقل پنج کشور آسیایی است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا از پایگاه خبری "گودمن پروجکت" ، دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان در حال کوچک شدن است و همراه آن ثروت برخی از مردم در حداقل پنج کشور هم نقصان خواهد یافت. تحقیقات جدید حاکی است دریای خزر که پیش از این نیز سالیانه چند سانتی‌متر پایین‌تر می‌رفت حتی با سرعت بیشتری رو به افول دارد و تا اواخر این قرن ممکن است ۹ متر یا حتی ۱۸ متر پایین‌تر از سطح فعلی باشد.

در جهان متناقض تغییرات آب و هوایی ، سطح دریاها بالا می‌رود و شهرهای ساحلی را تهدید می‌کند اما بسیاری از دریاچه‌های درون خشکی محکوم به کاهش سطح آب هستند.

دانشمندان آلمان و هلند در نشریه "ارتباطات زمین و محیط زیست" گزارش داده‌اند که به علت تبخیر میزان بیشتری آب در فصول تابستان و وجود یخ کمتر در زمستان‌ها ، سطح دریاچه خزر که اکنون ۳۷۱ هزار کیلومتر مربع – بزرگتر از ژاپن یا آلمان است – محکوم به کاهش با نرخی پرشتاب است.

کشورهای اطراف دریاچه و بنادر و صنایع در آذربایجان ، روسیه ، ایران ، ترکمنستان و قزاقستان ممکن است دچار مشکل بی‌آبی بشوند.

"فرانک وسلینگ" از دانشگاه اوتریخت هلند یکی از نویسندگان این گزارش گفت: اگر قرار بود سطح دریای شمال ۲ تا ۳ متر کاهش یابد ، دسترسی به بنادری مانند روتردام ، هامبورگ و لندن با مشکل مواجه می‌شد و تمام کشورهای دریای شمال با مشکلات بزرگی رو به رو می‌شوند. اینجا (در خزر) صحبت ما از کاهشی است که در بهترین حالت کمتر از ۹ متر نخواهد بود.

"ماتیاس پرانگ" از دانشگاه برمن آلمان نیز گفت : آنچه برای خزر روی میدهد ممکن است برای سایر دریاچه‌های بزرگ محصور در خشکی در قاره‌های دیگر هم روی دهد.

وی افزود: این باید تغییر نماید. ما به مطالعات بیشتر و درک بهتر پیامدهای گرم شدن جهانی در این منطقه نیاز داریم.

این اولین هشدار از این نوع نیست. هر چند نگرانی‌های جهانی بیشتر در ارتباط با کاهش شدید آب دریاچه آرال بوده است اما محققان نگران تاثیرات تبخیر آب بر خزر هم بوده اند. آب دریاچه هر چند شور است اما یکی از ذخایر آبی بزرگ درون خشکی برای صنایع ، کشاورزی و زندگی انسانی بوده است.

این دریاچه همچنین میزبان گونه‌های زیاد آبزیان و تامین کننده غذای پرندگان مهاجر است. رود ولگا منبع اصلی تامین آبی خزر است و این دریاچه هیچ اتصالی به اقیانوس ندارد از این رو سطح آب آن تا حد زیادی وابسته به میزان بارندگی ، تبخیر و ورودی آب است و در جهان در حال گرم شدن ، تبخیر در حال افزایش است. از سوی دیگر احتمال می‌رود که سطح بارندگی کاهش یابد .

نویسندگان این گزارش انتظار دارند که این چالش‌ها نه تنها پیش روی ساکنان اطراف خزر است بلکه صدها میلیون ساکنان اطراف دریاچه‌های دیگر در آسیا ، آفریقا و آمریکای شمالی هم با چالشهای مشابه رو به رو خواهند بود. این کارشناسان خواستار افزایش سطح آگاهی و یک گروه اقدام بین‌المللی برای کمک به پرداختن به این مشکل شده اند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱
مسوولین بی تدبیر ایران می خواستند اب دریای خزر رو شیرین کنن و از ان استفاده کنن در صورتی که در اینده برای جلوگیری از بحران شاید نیاز باشه اب شیرین به دریای خزر تزریق بشه!
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر