جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» از نشست خبری سرپرست محیط زیست دشتستان
فکرشهر: ارتقای منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم به منطقه حفاظت شده، منتظر مجوزهای صنعت و معدن/ می خواهند اول اکتشافات معدن را انجام دهند که مشکلات خورموج تکرار نشود/ شکار؛ عامل اصلی انقراض گونه ها در دشتستان/ آخرین بار لاشه آهوی کوهی در برازجان دیده شد/ قاچاق بچه بلبل های دشتستان به جنگل های مصنوعی حوزه خلیج فارس/ تعداد سمن های محیط زیستی دشتستان/ افزایش آبشخورهای دست ساز/ مهم ترین گونه های در معرض انقراض دشتستان/ دستگیری 10 شکارچی در دشتستان در سال جاری/ تخلیه فاضلاب خانه های برازجان، بالادست سایت پسماند/ شکایت از چند شهرداری و دهیاری در بحث پسماند/ پرونده سه شهرداری همچنان باز است/ آلاینده ترین صنعت دشتستان/ سیمان دشتستان، امسال دو اخطار گرفته است/ هیچ نهادی مسوول اطلاع آلودگی به روستای «راهدار» نیست/ صدور منع تعقیب برای شرکت سیمان دشتستان/ هدف ما از اخطارها و شکایت ها، رفع آلایندگی است/ به جای جریمه، کمک آموزشی می گیریم/ چهار صنعت دشتستان با استعداد آلایندگی...
کد خبر: ۹۰۵۷۴
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱

فکرشهر ـ لیلا بحرینی: سرپرست محیط زیست شهرستان دشتستان می گوید صنایع آلاینده این شهرستان را رصد می کنند، پرونده شهرداری ها و دهیاری های متخلف در زمینه پسماند، باز است، شکار در دشتستان از مهم ترین عوامل انقراض گونه ها است و حوزه طبیعی شهرستان تنها با همراهی مردم حفظ خواهد شد.

چهار صنعت دشتستان با استعداد آلایندگی
به گزارش «فکرشهر»، طاهره موسوی که به مناسبت هفته محیط زیست، در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اظهارداشت: کارخانه های آسفالت، سیمان، گچ و سنگ شکن ها، استعداد آلایندگی دارند و از جمله عوامل و صنایع آلاینده محیط زیست در دشتستان و برازجان به شمار می روند.
وی درباره برخورد با این صنایع آلاینده، توضیح داد: چندین نشست با مالکین سازمان صنایع داشتیم و سعی کردیم آلاینده ها را کاهش دهیم؛ اما به دلیل اینکه نیرو و امکانات کافی نداریم، معمولا اولویتمان صنایعی است که می توانند آلاینده باشند. در سمت راست جاده برازجان ـ دالکی، سنگ شکن های کوهی سیمان و گچ است و سمت چپ، سنگ شکن های رودخانه ای که همگی آلاینده محسوب می شوند و کنترل این آلایندگی ها نیز به میزان استفاده آنها از فیلترها بستگی دارد. 
وی ادامه داد: همچنین، ما به صورت مرتب، این صنایع را پایش می کنیم و خیلی وقت ها هم که خودمان نرویم، از شهروندان و انجمن ها کمک می گیریم و بر اساس فیلم، عکس و مستنداتی که می فرستند، اقدام می کنیم. 

هدف ما از اخطارها و شکایت ها، رفع آلایندگی است/ به جای جریمه، کمک آموزشی می گیریم
طاهره موسوی تاکید کرد: هر واحد صنعتی سه بار اخطار بگیرد و رفع آلایندگی نکند، جزو صنعت آلاینده قرار می گیرد و از نظر حقوقی از آن ها شکایت می کنیم. 
وی گفت که «محیط زیست در سال گذشته، چند بار از صنایع آلاینده در دشتستان  شکایت کرده که کارخانه سیمان این شهرستان و یک سنگ شکن»، از جمله این موارد بوده و ادامه داد: هدف ما از اخطارها و شکایت ها، رفع آلایندگی است. برخی مواقع، جریمه هایی محاسبه می شود ولی بیشتر سعی می کنیم به جای جریمه، کمک آموزشی بگیریم؛ مثلا متخلفین برای برنامه ها کمک می کنند؛ برای جوایز و برنامه های محیط زیستی و....

صدور منع تعقیب برای شرکت سیمان دشتستان
موسوی افزود: در مورد شکایت های سال قبل نیز، سنگ شکن مورد نظر (دناسنگ)، لوله کشی و فضای سبز انجام داد و برای شرکت سیمان هم منع تعقیب صادر شد.
وی ادامه داد: آخرین شکایت ما از کارخانه سیمان برای بهبود سیستم های فیلتراسیون بود که در آبان 1399 شکایت انجام گرفت و در اسفندماه حکم قرار منع تعقیب آنها صادر شد؛ ما به دادگاه اعتراض کردیم که این رای را قبول نداریم اما دادگاه گفت «یا حکم ادامه کار می توانیم دهیم یا تعطیلی، که با توجه به شرایط خراب سیمان، حکم تعطیلی به صلاح نیست»؛ همچنین کارخانه سیمان هم اعلام کرد که دستگاه هایش را تعمیر کرده و درحال حاضر و تا چند ماه آینده آلایندگی ندارد. 
وی اضافه کرد: دستگاه ها را که درست می کنند، معمولا 6 ماه کار می کند و دوباره دچار مشکل می شود؛ ما هم به آن ها گفتیم که تعمیرات اساسی انجام دهند که دیگر مشکلی پیش نیاید؛ در جلسه دادگاه هم مدیر کارخانه اعلام کرد که «یک وام از صندوق توسعه محیط زیست می خواهیم که اگر آن را به ما بدهند، وضعیت فیلتراسیون بهبود پیدا می کند. ما خودمان هم می دانیم که آلاینده هستیم اما بیشتر از این دستمان نمی رسد و دوست نداریم اتفاقی رخ دهد که مردم را درگیر کند یا شکایتی علیه ما باشد».

هیچ نهادی مسوول اطلاع آلودگی به روستای «راهدار» نیست
سرپرست اداره محیط زیست دشتستان افزود: حد استاندارد غبار بین 101 تا 150 میکروگرم ناسالم برای گروه های حساس و بین 151 تا 200 میکروگرم بر مترمکعب، محدوده ناسالم برای همه محسوب می شود و در صورتی که خروج آلاینده ها از مدت زمان 30 دقیقه بالاتر برود، بایستی به اهالی روستاهای اطراف از جمله روستای «راهدار» اطلاع رسانی شود که متاسفانه هیچ نهادی به این منظور مشخص نشده است.

سیمان دشتستان، امسال دو اخطار گرفته است
وی ادامه داد: کارخانه سیمان دشتستان در سال جاری، در 11 خردادماه و 18 خردادماه، خروجی شدید آلاینده یک ساعته داشت که غبارش تاثیر کمی بر برازجان داشت و در هر دو مورد به آن ها اخطار دادیم و قانون آلاینده می گوید اگر سومین اخطار را هم بگیرد و رفع آلودگی نکند، جزو صنعت آلاینده قرار می گیرد و دوباره بحث حقوقی و شکایت پیش خواهد آمد. 
موسوی درباره حق آلایندگی برای روستای «راهدار» نیز گفت: این که چقدر سهم آلایندگی به «راهدار» می رسد دست ما نیست. تا آنجایی که می دانم برای صنایع آلاینده، کل پول بین شهرداری ها و دهیاری های کل استان تقسیم می شود و این مورد به حوزه ما مربوط نمی شود و فرمانداری یا بخشداری باید پشت موضوع را بگیرند که کارخانه سیمان، مسوولیت اجتماعی اش را در قبال روستای «راهدار» انجام دهد.

آلاینده ترین صنعت دشتستان
موسوی با اعلام اینکه سال گذشته بیش ترین اخطار آلایندگی را کشتارگاه ها گرفته اند، توضیح داد: آلودگی با فاضلاب، از جمله مهم ترین بخش های آلاینده در دشتستان است و کشتارگاه ها، در این مورد بیشترین سهم را دارند و سال گذشته، تعطیلی یک کشتارگاه سنتی، در چاهکوتاه را داشتیم. 
وی افزود: همچنین، در این کشتارگاه، گوشت را به گناوه می بردند و خیلی اوقات تا به برازجان باز می گشت، گوشت می گندید و گوشت خراب به مردم می دادند؛ که آقای فرماندار گفتند این مشکل از شهرستان باید حل شود و همه ادارات را موظف کرد که به سرعت مجوز صادر کنند. 
موسوی در رابطه با کشتارگاه کمربندی اهرم نیز گفت: کشتارگاه آقای زمانی از نظر استقرار درست است اما ما نمی توانیم به خواست خودمان آن را بهره برداری کنیم، چون تکلیف فاضلابش مشخص نیست و برای آنکه مردم گوشت گندیده نخورند، مجوز استقرار را صادر کردیم و از روز اول گفتیم که با این شرایط بهره برداری نمی کنیم. 
وی گفت که قرار است یک کشتارگاه صنعتی نیز در «زیارت» احداث شود. 

شکایت از چند شهرداری و دهیاری در بحث پسماند/ پرونده سه شهرداری همچنان باز است
سرپرست محیط زیست شهرستان دشتستان گفت: پسماند، از جمله عمده عوامل آلودگی خاک و حتی هوا است. 
وی ادامه داد: اول سعی می کنیم جلسات پسماند را برگزار کنیم ولی فعلا به دلیل کرونا، فرمانداری جلسات پسماند را برگزار نکرده چرا که تعداد زیادی از دهیاری ها و شهرداری ها باید حضور داشته باشند. اما خودمان با شهرداری ها جلسه می گذاریم و اگر پیگیری نشد، اخطار می دهیم؛ در همین زمینه، پارسال تا الان از چند دهیاری و شهرداری شکایت کرده ایم. 
طاهره موسوی دهیاری دقائد و شهرداری های آب پخش، دالکی، وحدتیه و برازجان را از جمله مراکزی که پرونده پسماند دارند عنوان کرد و گفت: بعد از شکایت ها، دهیاری دهقائد پسماندش را ساماندهی کرد؛ البته پسماند دهقائد را رایزنی کردیم که با برازجان باشد، ولی شهرداری برازجان گفت آن قدر حجم زباله زیاد است که ظرفیت پسماند دهقائد را ندارد و دهقائد با استفاده از شیب طبیعی زمین و با بیل مکانیکی، پسماندش را ساماندهی کرد.
وی ادامه داد: شهرداری آب پخش هم پسماند 13 سال را ساماندهی کرد و پرونده اش مختومه شد؛ اما شهرداری وحدتیه پرونده اش مفتوح است؛ شهرداری دالکی هم محل دفن زباله اش اصلا با استانداردها نمی خواند، نزدیک رودخانه است و زباله ها را آتش می زنند و... و پرونده اش مفتوح است و شهرداری برازجان نیز به خاطر بحث زباله های عفونی، همچنان پرونده اش باز است. 
موسوی اضافه کرد: پسماندها باید تفکیک شود و بعد، دفن شوند یا با زباله سوزهای استاندارد سوزانده شوند و در حالی که در دنیا با زباله تولید انرژی می کنند، این مساله برای ما به یک تهدید تبدیل شده است.

تخلیه فاضلاب خانه های برازجان، بالادست سایت پسماند
سرپرست اداره محیط زیست دشتستان به موضوع فاضلاب های شهری برازجان هم اشاره کرد و گفت: مشکل دیگر این است که تمام فاضلاب های شهر برازجان، بالادست سایت پسماند تخلیه می شود که این خود نیز یک معضل است و بر مشکلات سایت پسماند افزوده است. 
وی ادامه داد: تانکرهای خصوصی که فاضلاب ها را از خانه ها جمع می کنند، آن را بالادست سایت پسماند خالی می کنند؛ چند بار هم سعی کردیم در جلساتی این مساله را حل کنیم ولی بی فایده بوده است و تانکردارها هم دلایل خود را داشتند. راهکار این مشکل است که یا اداره آب، سیستم فاضلاب شهری بزند که بودجه و زمان می خواهد و برای کوتاه مدت هم می توان از معادن خالی استفاده کرد که متاسفانه به خاطر مسایل بهداشتی، بخش خصوصی هم همکاری نمی کند. 

دستگیری 10 شکارچی در دشتستان در سال جاری
سرپرست محیط زیست دشتستان در بخش دیگر سخنانش به حوزه طبیعی شهرستان اشاره کرد و گفت: مردم دشتستان، خصوصا برازجانی ها، به شدت به طبیعت علاقه دارند؛ ولی الان، پنجاه درصد مردم دشتستان دوستدار طبیعت و محیط زیست هستند و پنجاه درصد دوست دارند که شکار را راحت انجام بدهند که این موضوع دارد چالشی می شود؛ چرا که ما تعداد زیادی شکارچی نیز داریم.
طاهره موسوی اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 10 شکارچی متخلف در دشتستان شناسایی و دستگیر شده که پرونده های آنها برای مراحل قانونی به دادگاه ارسال شده است.

قاچاق بچه بلبل های دشتستان به جنگل های مصنوعی حوزه خلیج فارس
وی گفت: در یکی از این موارد، 124 قطعه بچه بلبل که در مسیر قاچاق به آبادان برای قاچاق به خارج کشور، بود، کشف کردیم که بخشی از آن بچه بلبل ها از بین رفته بودند، 90 بچه بلبل را به پرنده فروشی دادیم که برای ما نگهداری و مراقبت کند تا بزرگ شوند و بتوانیم آن ها را در طبیعت آزاد کنیم و بخشی را در باغی که می دانستیم حافظ محیط زیست است، رها کردیم. 
موسوی اضافه کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس دارند جنگل های مصنوعی ایجاد می کنند و این بچه بلبل ها شاید برای همین جنگل ها بوده در حالی که بلبل، آفت کش طبیعی است و ما داریم آن ها را قاچاق می کنیم به خارج از کشور.

مهم ترین گونه های در معرض انقراض دشتستان
وی اولین گونه در معرض انقراض درشهرستان دشتستان را پلنگ آسیایی عنوان کرد و گفت: برای حفاظت این گونه، از سال 1396 در بخش ارم، برنامه هایی چون کلاس های آموزشی پرداخت بیمه به خسارت دیدگان از پلنگ و زنده گیری پلنگ را اجرا کردیم و و حتی برخی برنامه ها را استانی برگزار کردیم.
سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دشتستان افزود: کل، بز، قوچ و میش، همگی در معرض انقراض و از طعمه های پلنگ هستند. هر شکارچی که شکار می کند، باید منتظر بود که یک دام، طعمه گرگ یا پلنگ شود؛ چون وقتی طعمه آن حیوان کم شود، خود به خود به دام اهلی رو می آورد.

آخرین بار لاشه آهوی کوهی در برازجان دیده شد
وی اضافه کرد: آهو نیز مدت زمان زیادی از انقراضش می گذرد که آخرین بار لاشه آهوی کوهی در برازجان دیده شد و دلیل آن نیز شکار بوده است. دشت برازجان در مناطق گندمریز، سرکره تا چاه خانی همه آهو بوده؛ این مناطق تپه ماهور و ماسه ای هستند که برای آهو مناسب است ولی متاسفانه نسلش منقرض شده است.

شکار؛ عامل اصلی انقراض گونه ها در دشتستان
موسوی اضافه کرد: وقتی جمعیت حیوانی از حدی پایین تر بیاید، به معنی در معرض انقراض قرار گرفتن است و دلایل آن موارد مختلفی از جمله خشکسالی و شکار است؛ ولی در دشتستان، شکار، حرف اول را در بحث انقراض گونه ها می زند.
وی تاکید کرد: هدف ما از جریمه و برخورد با متخلقین حوزه های صنایع آلاینده و شکار و صید این است که مردم تعامل و حفظ محیط زیست را یاد بگیرند. چون به این نتیجه رسیده ایم که محیط زیست جز با مشارکت و همراهی مردم حفظ نخواهد شد.

افزایش آبشخورهای دست ساز
موسوی گفت که تعداد آبشخوها در دشتستان نیز افزایش یافته است و توضیح داد: محیط زیست حدود 12 آبشخور دست ساز در بخش بوشکان ایجاد کرده است که به کمک محیط بانان و خصوصا مردم بخش احداث شده و بسته به حجم آبشخورها، به صورت مرتب آبرسانی می شوند و این آبشخورها را محیط بانان مدیریت می کنند و یک سری آبشخور هم داریم که همکاران در راهداری زحمتش را می کشند و درختکاری کرده اند و رونق زیادی برای پرندگان دارد.

ارتقای منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم به منطقه حفاظت شده، منتظر مجوزهای صنعت و معدن/ می خواهند اول اکتشافات معدن را انجام دهند که مشکلات خورموج تکرار نشود
سرپرست محیط زیست دشتستان، گفت که «5 تابلوی شکار ممنوع در مناطق گیسکان (باغتاج)، سوک ،خیرک، شکرک و سنا بن سنا» نصب شده است و افزود: پیگیر ارتقای منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم به منطقه حفاظت شده هستیم و مجوزهای آن در منابع طبیعی صادر شده و مانده مجوزهای صنعت و معدن که به خاطر بحث هایی که در خورموج ایجاد شد، می خواهند با دقت بیشتری مجوزها را صادر کنند و اول اکتشافاتشان را انجام دهند؛ چون اگر منطقه شد «حفاظت شده»، صدور مجوز معدن خیلی سخت می شود و شاید مشکلاتی مثل خورموج رخ دهد و چون اکتشافات را شرکت های خصوصی بعد از مناقصه انجام می دهند، این مساله زمان بر شده است.
وی اضافه کرد: یک سری برنامه های مدیریتی هم داریم که منطقه شکار ممنوع «ارم» را ایجاد و کوه های منطقه گیسکان و ارم و سوک و انارستان و دهرود را منطقه شکار ممنوع کنیم. ان شااله بتوانیم این مناطق را شکار ممنوع کرده و تا پایان سال 1400، پاسگاه محیط بانی ارم را افتتاح کنیم.
کلنگ زنی پاسگاه محیط بانی در کوه سیاه بوشکان در 27 بهمن ماه 1399 و همکاری با جوامع محلی نیز از دیگر موارد مطرح شده در این باره بود.

تعداد سمن های محیط زیستی دشتستان
موسوی با اشاره به بهتر شدن دیدگاه های مردم نسبت به محیط زیست گفت: در دشتستان سازمان های مردم نهاد محیط زیستی بسیاری ایجاد شده که در 4 سمن ثبت شده در برازجان، شبانکاره، سعدآباد و آب پخش هر کدام یک سمن، بخش بوشکان 2 سمن و ارم نیز 2 سمن دارد و یک انجمن در برازجان و 2 مورد در ارم فعال است که به ثبت نرسیده است.
سرپرست محیط زیست دشتستان گفت که برگزاری کلاس های آموزشی در فضای باز، ویبینار آموزشی، تور آموزشی، برگزاری مسابقات دوچرخه سواری، برنامه دره نوردی پیاده روی، پاکسازی بهمرد و جنگل گندمریز، کارگاه های اطفای حرق و... از جمله اقدامات آموزشی محیط زیست شهرستان بوده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر