پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۱۰۷۸
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

فکرشهر: نتایج یک مطالعه نشان داد که ۴۲ درصد از نمونه‌های ناگت‌های مرغ بررسی‌شده، به باکتری "استافیلو کوکوس اورئوس" آلوده بودند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، باکتری "استافیلوکوکوس اورئوس" یکی از عوامل بسیار مهم ایجاد مسمومیت غذایی در سراسر جهان است. همچنین این باکتری به عنوان عامل اصلی ایجاد عفونت در مراکز بهداشتی و درمانی شناخته می‌شود. علاوه بر این؛ ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در این باکتری، نگرانی‌ها را در مورد آن افزایش داده است و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه به شمار می‌رود.

غذاهای آماده مصرف مانند گوشت و مرغ پخته‌شده، بشقاب سبزیجات سرد و ... که بدون نیاز به آماده‌سازی مصرف می‌شوند، در دنیا محبوبیت زیادی دارند. گزارش‌های مختلف نشان داده که این قبیل محصولات غذایی در معرض آلودگی میکروبی با باکتری‌های بیماری‌زا قراردارند.

در مورد آلودگی این نوع مواد غدایی به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک آن اطلاعات زیادی وجود ندارد. این باکتری‌ها می‌توانند طیف وسیعی از سم‌های باکتریایی مانند «انتروتوکسین» تولید کنند. انتروتوکسین‌ها می‌توانند بر روی دستگاه گوارش تاثیر بگذارند و باعث مسمومیت‌های غذایی شوند.

به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه اصفهان با انجام یک مطالعه وجود استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به آنتی‌بیوتیک را در نمونه‌های ناگت مرغ بررسی کردند.

این مطالعه در بازه زمانی اردیبهشت تا مهر ۱۳۹۸ انجام شد و پژوهشگران ۱۲ مرتبه از دو برند معتبر تولیدکننده ناگت مرغ در کشور، از یک فروشگاه در سطح شهر اصفهان نمونه‌گیری کردند. پس از انتقال نمونه‌ها به آزمایشگاه، آن‌ها از نظر وجود استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین بررسی شدند.

مشاهدات پژوهشگران نشان داد که از بین ۱۲ نمونه ناگت مرغ، پنج نمونه (۴۲ درصد) آلوده به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین بودند.

در این تحقیق در مجموع ۹۳ سویه از این باکتری شناسایی شد و نتایج نشان داد که سویه‌های مقاوم به متی‌سیلین سه تایپ II، III و V بودند و تایپ III فراوان‌ترین نوع آن بود.

بررسی‌های این مطالعه حاکی از این بود که نمونه‌های ناگت مرغ تولیدی هر دو شرکت دارای آلودگی بالایی به سویه‌های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین هستند. در این مطالعه عنوان شد که این سویه‌های باکتریایی نسبت به «اگزاسیلین» نیز مقاوم بودند و طیف وسیعی از ژن‌های انتروتوکسینی داشتند و به همین دلیل از پتانسیل زیادی برای ایجاد بیماری در انسان برخوردار هستند.

به گفته پژوهشگران این تحقیق؛ این سویه‌ها در جامعه شیوع بالایی دارد و به نظر می‌رسد که احتمالا منشاء اصلی آن‌ها محیط‌های بیمارستانی است که به طریقی وارد محیط‌های پرورش طیور و همچنین کارخانجات صنایع غذایی شده‌اند.

این محققان می‌گویند: با اجرای دقیق اصول بهداشتی و همچنین سیستم‌های تجزیه و تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی می‌توان تا حد بسیار زیادی از آلودگی باکتریایی نمونه‌های غذایی ممانعت به عمل آورد.

از آن‌جایی که این مطالعه بر روی تعداد محدودی از نمونه‌های ناگت مرغ در کشور انجام گرفته است، بنابراین انجام بررسی‌های گسترده و دقیق بر روی تمامی محصولات تولید شده در کشور بسیار ضروری است.

در انجام این تحقیق فاتح رحیمی و مریم آورزمانی؛ پژوهشگران میکروبیواوژی دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی دانشگاه اصفهان، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، بهار سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «جداسازی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین مولد انتروتوکسین از نمونه‌های ناگت مرغ در اصفهان. ۱۳۹۸» در فصل‌نامه بیماری‌های عفونی و گرمسیری منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر