شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فرمانده حفاظت محیط زیست بوشهر:
کد خبر: ۹۱۰۸۲
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

فکرشهر: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به گستردگی مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست این استان، کمبود نیروی محیط‌بان از مشکلات عمده این یگان است، طوریکه حداقل نیاز استان سه برابر نیروهای موجود است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، احسان موسوی افزود: بر اساس استاندارد جهانی برای حفاظت از هر یکهزار هکتار مناطق زیست محیطی تحت حفاظت، یک نیروی انسانی محیط بان لازم است.

وی بیان کرد: هم اکنون وسعت مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست استان بوشهر بیش از ۱۷۷ هزار هکتار است که بر اساس استانداردها برای حفاظت از آن ۱۷۷ نیروی محیط بان لازم است، این در حالی که در زمان حاضر  ۶۰ محیط ‌بان حفاظت از این عرصه‌ها را به عهده دارند.

موسوی اضافه کرد: این درحالی است که باید سه منطقه شکار ممنوع کوه مند و کوه تنگ باهوش-شاهزاده ابراهیم و کوه سیاه نیز با وسعت نزدیک به ۱۷۷ هزار هکتار به مناطق تحت حفاظت این یگان افزوده شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به گستردگی عرصه‌ها درمناطق کوه مند، پارک ملی دریایی دیر نخیلو و کوه بیرمی بیشترین نیاز به افزایش نیروی محیط بان در این مناطق احساس می‌شود، به عنوان نمونه در حالی که مساحت ۶۰ هزار هکتاری کوه مند برای حفاظت نیازمند ۶۰ نیروی محیط‌بان است، در زمان حاضر تنها جهار نیرو این مسئولیت را به عهده دارند.

وی اظهار کرد: با وجود کمبود نیرو و امکانات خودرویی و موتوری و لزوم تخصیص اعتبار در این زمینه اما تاکنون با تعصب محیط‌بانان بوشهری به منابع طبیعی و جانوری این استان، پایش و گشت‌زنی متوقف نشده‌است و متناسب با فصل و نیاز از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی این استان حفاظت می‌شود.

موسوی ادامه داد: صدور مجوز استخدام سالانه ۳۰۰ محیط بان به مدت پنج سال اقدام بسیاری موثری است که دولت سال گذشته برای تامین این نیاز انجام داده است و در این راستا سهمیه بوشهر در سال گذشته ۱۳ نیرو بود که فرآیند آزمون و مصاحبه عملی آنها انجام شده‌است و بزودی به جمع محیط‌بانان استان افزوده می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: در صورت ادامه این روند تا پنج سال آینده میزان زیادی از نیاز بوشهر و سایر استان‌ها به نیروی انسانی برای حفاظت به موقع و بیشتر از عرصه‌های محیط زیستی برطرف می‌شود.

وی در ارتباط با تجهیزات موتوری و خودرویی مورد نیاز محیط بانان برای گشت زنی، گفت: امکانات یگان حفاظت محیط زیست استان در این زمینه نیز محدود است و از آنجا که اعتبار بالایی برای تجهیز پاسگاه‌ها به این امکانات مورد نیاز است، این اقدام به عهده سازمان مرکزی است.

موسوی با اشاره به انعقاد قرارداد سازمان حفاظت از محیط زیست و شرکت تولیدی نیرو محرکه در هفته اخیر، بیان کرد: در صورت تامین این یکهزار و ۲۰۰ دستگاه موتور نیاز استان‌ها از جمله بوشهر در این زمینه برطرف می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست و حیات وحش استان به تنهایی از عهده یک دستگاه بر نمی‌آید بلکه وظیفه‌ای همگانی است و در صورتی که مردم به ضرورت وجود محیط زیست سالم و پویا پی ببرند و اهمیت آن را درک کنند می‌توانند با یاری یگان حفاظت تا ۷۰ درصد از مسائل را حل کنند.

وی افزود: در زمان حاضر دنیا به سمت استفاده از نیروهای مردمی در حفاظت از محیط زیست به پیش می‌رود و لازم است با آگاه سازی مردم، نیروی آنها را برای حفاظت مطلوب‌تر از ذخیره‌گاه ژنتیکی این استان به کارگرفت.

موسوی با اشاره به اینکه محیط بان‌ها با همه توان خود و در دشوارترین شرایط کاری به حفاظت از گونه‌های زیستی ارزشمند استان بوشهر می‌پردازند، تاکید کرد: لازم است در راستای تجلیل از فعالان این عرصه و یادآوری اهمیت این فعالیت، روزی که مصادف با میلاد امام رضا (ع) به عنوان روز ملی محیط ‌بان برگزیده شده‌است، به تقویم رسمی کشور راه یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر