پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۱۳۱۵
جمعه ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

فکرشهر: قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد دو ورزشکار ایرانی که قرار بود به المپیک ۲۰۲۰ بروند به دلیل دوپینگ حضور در این رویداد را از دست دادند.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، دکتر فرزاد شارکی درباره دوپینگ ملی‌پوش تیم کاراته مردان و همچنین عضو تیم ملی تکواندو بانوان که باید در المپیک 2020 توکیو حضور پیدا می‌کردند گفت: از زمان مثبت شدن دوپینگ تا تایید نهایی، ممکن است چند ماه طول بکشد و به همین دلیل اسم هیچ ورزشکاری مطرح نمی‌شود و ما هم نمی‌توانیم در این برهه زمانی نام ببریم. درباره ملی‌پوش تکواندو بانوان، خودمان از او تست گرفتیم و مشخص شد که از مواد ممنوعه استفاده کرده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ادامه داد: اگر یک ورزشکار به صورت تعمدی از مواد ممنوعه استفاده کند، 4 سال محرومیت و در صورت غیرعمد بودن با 2 سال محرومیت مواجه می‌شود. ابلاغ دوپینگ از طریق ایمیل یا واتس‌اپ انجام می‌شود و فرد خاطی 7 روز فرصت برای ارائه توضیحات درخصوص چرایی این استفاده از مواد ممنوعه دارد. ما دو نمونه می‌گیریم؛ اگر نمونه A مثبت باشد، در زمان ابلاغ نتیجه به او فرمی داده می‌شود تا نمونه B نیز مورد بررسی قرار بگیرد. نکته مهم این است که نه بانوی تکواندوکار و نه ملی‌پوش کاراته درخواست بررسی نمونه B را نداشته‌اند.

شارکی عنوان کرد: نمونه مرتبط به ملی‌پوش کاراته در رقابت‌های جهانی از او گرفته شد و فدراسیون جهانی متولی آن بوده و رای هم که به او ابلاغ شده است. با مدارکی که ارسال شده، ثابت شده که اقدام این ورزشکار در ارتکاب دوپینگ، تعمدی نبوده و فدراسیون جهانی نیز این مسئله را پذیرفته است. باید بگویم یک ورزشکار مسئولیت دارد که اجازه ورود هیچ ماده ممنوعه‌ای به بدنش را ندهد و در غیر این‌صورت، مسئولیت با خودش است.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: فدراسیون جهانی تعمدی نبودن دوپینگ را پذیرفته، اما درجه خطا را نبخشیده و در این شرایط احتمالاً میزان محرومیت 2 سال باشد، چون درجه خطا از سوی نهاد بین‌المللی کم دیده نشده است.

شارکی خاطرنشان کرد: شرایط تعلیق هم در موارد مربوط به دوپینگ وجود دارد، اما اگر ورزشکار این اتفاق را قبول کند و کار به تعلیق کشیده نشود، محرومیتش نیز زودتر آغاز می‌شود. اگر بحث تعلیق به میان بیاید، ممکن است محرومیت دیرتر شروع شود و بالطبع دیرتر هم به پایان برسد.

وی درباره نزدیک بودن بازی‌های المپیک و فرصت تقریباً 27 روزه تا آغاز بازی‌ها گفت: فاصله کمی تا این رویداد مانده و کار خاصی نمی‌توان انجام داد و این دو ورزشکار نمی‌توانند در المپیک حاضر شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر