شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: هوا قرار است در استان بوشهر، باز هم گرم تر شود، گرم تر از امروز که هواشناسی برای برازجان، بالای 47 درجه سانتیگرادش را رسما ثبت و اعلام کرده و شاید بالاتر از 53 درجه ای که در هفته های گذشته ثبت کرده است؛ دمایی که طبق استانداردهای هواشناسی، در سایه و در جعبه اسکله‌ای چوبی به دور از گرمای سطح زمین و تشعشعات آفتاب اندازه‌گیری می‌شود و تنها دمای...
کد خبر: ۹۱۴۸۰
يکشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: هوا قرار است در استان بوشهر، باز هم گرم تر شود، گرم تر از امروز که هواشناسی برای برازجان، بالای 47 درجه سانتیگرادش را رسما ثبت و اعلام کرده و شاید بالاتر از 53 درجه ای که در هفته های گذشته ثبت کرده است.

رکورد کشوری دمای هوا در برازجان

به گزارش «فکرشهر»، در حالی طبق پیش بینی هواشناسی دما در استان بوشهر و به ویژه برازجان و دشتستان افزایش خواهد یافت، که در تمام روزهای خردادماه، دما در این شهرستان به زیر 40 درجه سانتیگراد نرسیده است و در بیش تر روزهای این ماه، برازجان، با دماهای بالای 45 درجه ـ 47، 48، 49 و 50 ـ به عنوان گرم ترین شهر استان بوشهر بوده، دمای بالای 53 درجه را نیز تجربه کرده و حتی برای چند روز متوالی با دمای 52 تا 53 درجه سانتیگراد، گرم ترین نقطه کشور نیز بوده است؛ دماهایی که به ویژه از 12 خردادماه در سیستم های هواشناسی ایران و جهان ثبت شده و در نیمه دوم ماه به اوج خود رسیده است. در یک جستجوی اینترنتی می توان به جزییات بیشتر و روزهای دقیق این وضعیت دمایی، دست یافت. دمایی که طبق استانداردهای هواشناسی، در سایه و در جعبه اسکله‌ای چوبی به دور از گرمای سطح زمین و تشعشعات آفتاب اندازه‌گیری می‌شود و تنها دمای مولکول‌های هوا را اندازه‌گیری می‌کند و به شدت تابش آفتاب در محیط غیر سایه و بازگشت انرژی گرمایی از زمین و یا تابش آفتاب به خودرو و ...، مرتبط نیست و آن را در محاسباتش اندازه گیری نمی کند؛ دمایی که انسان و حیوان و گیاهان، متفاوت و بسیار بالاتر درک می شود چرا که مجموع تشعشعات را شامل می شود و نه تنها دمای مولکول های هوا در سایه.

البته ثبت دماهای بالای  50 و حتی 52 درجه در برازجان و دشتستان، حتی در خردادماه، بی سابقه نیست، ولی آن چه این دما در امسال ـ 1400 ـ را خاص تر می کند، ثبت آن در روزهای متوالی و حتی دو هفته پیاپی در خرداد، به عنوان آخرین ماه فصل بهار است؛ چرا که دماهای بالا در سال های گذشته بارها در تیرماه و حتی در خردادماه برای یکی دو روز، ثبت شده است، ولی گرم ترین نقطه کشور شدن، آن هم در ماه خرداد و فصل بهار برای روزهای متوالی، امری کم سابقه و حتی بی سابقه است؛ دمایی که دیگر گرم به حساب نمی آید، بلکه داغ محسوب می شود؛ حتی اگر شدت تابش آفتاب و بادهای داغ و خودروهای مانده در آفتاب و... را نیز به آن اضافه نکنیم؛ دمایی غیرقابل تحمل برای بسیاری از انسان های دنیا محسوب می شود؛ حالا تصورش را بکنید که در چنین دمایی، برق نیز قطع شود؛ موضوعی که در ماه گذشته، بسیار چالش برانگیز شد و در تمام نقاط کشور اعتراضاتی را در پی داشت و در استان بوشهر نیز بارها مورد انتقاد مردم و مسوولین قرار گرفت؛ در استانی که پایتخت انرژی است و تنها نیروگاه اتمی تولید برق کشور در آن قرار دارد. 

اما در حالی که قطعی های وقت و بی وقت برق در استان بوشهر مردم را کلافه کرده؛ نیروگاه اتمی بوشهر سالی چند بار از مدار خارج می شود؛ طبق گفته موسی احمدی، نماینده جنوب استان در مجلس «از همه نیروگاه های گازی جنوب استان برای تامین برق استفاده نمی شود»  و نیمی از برق تولیدی استان بوشهر نیز تحویل شبکه سراسری می‌شود؛ موضوعی که عبدالکریم جمیری ـ رییس مجمع نمایندگان استان بوشهرـ نیز آن را تایید کرده است و گفته است که «چهار هزار مگاوات برق در استان بوشهر تولید می‌شود که نیاز استان کمتر از نصف این میزان است و انتظار مردم بهره مندی از برق مورد نیاز است».

کلیه تولید نیروگاه های برق در استان بوشهر به شبکه سراسری تزریق می شود و قابل تفکیک نیست

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در این باره به «فکرشهر» گفت: با توجه به کمبود تولید نیروگاه های برق آبی کشور، قطعی برق در سراسر استان های کشور انجام شد.
غلامرضا حشمتی افزود: نیروگاه‌های اصلی تولید برق استان بوشهر شامل نیروگاه گناوه، عسلویه، اتمی و گازی کنگان و بوشهر هستند و کلیه تولید نیروگاه های برق در استان به شبکه سراسری تزریق می شود و قابل تفکیک نیست.

وی گفت که «مصرف برق استان بوشهر حدود 1700 مگاوات است و پیش بینی می‌شود در اوج گرما در ماه‌های تیر و مرداد، مصرف برق به 2 هزار تا 2 هزار و 100 مگاوات هم برسد».
حشمتی، وضعیت برق را با توجه به کاهش بارندگی‌ها، دچار محدودیت عنوان کرد و گفت: مصرف برق در استان بوشهر در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 20 درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر تاکید کرد که «سهم قطعی برق استان نسبت به سایر استان های کشور» کم تر است و توضیح داد: سهم قطعی برق استان نسبت به سایر استان های کشور هم از نظر مدت زمان اعمال خاموشی، حدود 50 درصد است و هم از نظر میزان قطعی، کم تر است؛ چرا که قطعی برق خاموشی، ابتدا به استان های معتدل و سردسیری اعمال می شود و تنها در شرایطی به استان های گرمسیری می رسد که میزان کمبود تولید بسیار زیاد باشد و استان های سردسیر توان جبران کمبود را نداشته باشد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در روزهای اخیر قطعی برق در سطح استان اعمال نمی شود.

درباره استفاده از ظرفیت مسوولین استانی و کشوری برای قطع خاموشی ها

غلامرضا حشمتی در پاسخ به این سوال «فکرشهر» درباره استفاده از ظرفیت مسوولین استانی و کشوری برای قطع خاموشی ها در استان بوشهر، با توجه به وضعیت دما و هوا، نیز گفت: پیگیری های خوبی از سوی مجموعه استانداری و دولت، نهادهای نظارتی و امنیتی و همچنین نمایندگان محترم مجلس انجام و از ظرفیت های موجود در استان استفاده شده است و برای نمونه، می توان به تغییر ساعات کار ادارات، همکاری بخش صنعت و معدن، همکاری در بخش کشاورزی و مولدهای تولید برق موجود در ادارات و صنایع برای کمک به کاهش پیک بار اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر، بیشترین مصرف برق در این استان را در بخش خانگی عنوان کرد و افزود: 70 درصد برق استان بوشهر در مصرف خانگی است که لازم است راهکاری تدوین شده زمینه برقراری برق پایدار در استان فراهم شود.
وی اضافه کرد: با توجه به این که 70 درصد بیشتر مشترکان استان بوشهر در بخش خانگی هستند و از وسایل برقی سرمایشی کولر استفاده می کنند، پیشنهاد می شود با تنظیم درجه کولر بروی 25 درجه، استفاده از لامپ های LED، استفاده از نور طبیعی به جای لامپ در روز و استفاده نکردن از وسایل پر مصرف برق مانند اتو، ماشین های ظرفشویی و لباسشویی و جارو برقی در زمان پیک از ساعت 12 تا 18، به مدیریت بیشتر و بهتر برق و کاهش خاموشی ها در استان کمک کنند.

به گزارش «فکرشهر»، با همه این توصیفات، هوا در هفته جاری قرار است با افزایش دما و رطوبت همراه باشد و بالاتر برود، شاید این بار دمای 53 درجه سانتیگراد را هم رد کند و تا بالای 55 هم برسد، همان طور که در سال گذشته نیز رخ داد؛ و در همین حال، وزارت نیرو نیز هفته گذشته هشدار داد که افزایش قطعی های برق در صورت مدیریت نشدن وضعیت در روزهای آتی و با گرم شدن بیشتر هوا وجود دارد؛ دو نکته ای که لازم است بیشتر مورد توجه مسوولین مربوطه و مسوولین استانی قرار گیرد شاید، نارضایتی بیشتر مردم را باعث نشود.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر