جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
العربی الجدید:
فکرشهر: زمان بندی حمله هوایی آمریکا به تاسیسات شبه نظامیان در مرزهای عراق و سوریه، در حالی که دور هفته مذاکرات هسته ای در وین در جریان است، سوالاتی را به دنبال دارد. دولت آمریکا می گوید این عملیات دفاعی بوده و در پاسخ به حملات پهپادی شبه نظامیان به نیروهای آمریکایی در منطقه صورت گرفته است. اما این حملات مورد ادعای آمریکا مدتی پیش انجام شده و باید پرسید چرا پاسخ واشنگتن در زمان حاضر داده شده است؟
کد خبر: ۹۱۷۷۴
جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

فکرشهر: ویكتور شلهوب در العربی الجدید نوشت: زمان بندی حمله هوایی آمریکا به تاسیسات شبه نظامیان در مرزهای عراق و سوریه، در حالی که دور هفته مذاکرات هسته ای در وین در جریان است، سوالاتی را به دنبال دارد. دولت آمریکا می گوید این عملیات دفاعی بوده و در پاسخ به حملات پهپادی شبه نظامیان به نیروهای آمریکایی در منطقه صورت گرفته است. اما این حملات مورد ادعای آمریکا مدتی پیش انجام شده و باید پرسید چرا پاسخ واشنگتن در زمان حاضر داده شده است؟

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: آیا این عملیات واقعا در پاسخ به حملات شبه نظامیان بوده یا محاسبات آمریکایی اقتضا می کرد تا پس از انتخابات ایران، پیامی را به تهران برساند؟ آیا همزمانی این عملیات با تردیدها در مورد به نتیجه نرسیدن مذاکرات در وین تصادفی است؟ چرا در این مورد با کنگره مشورت قبلی صورت نگرفت؟

کاخ سفید مانند پنتاگون در جریان یک نشست مطبوعاتی، حمله اخیر خود به سوریه را برای حمایت از نیروهای آمریکایی ضروری دانست و تاکید کرد هدفش بستن راه در برابر افزایش حملات شبه نظامیان بوده است. در عین حال، دولت آمریکا تصریح کرد این حمله هیچ ارتباطی با دیدار بین نخست وزیر جدید اسرائیل با جو بایدن ندارد. در همین دیدار، بایدن تکرار کرد که در دوره ریاست وی، ایران هرگز صاحب سلاح اتمی نخواهد شد. علاوه بر این، جمهوری خواهان طرحی را در کنگره ارائه کردند مبنی بر اینکه بایدن قبل از امضای توافق هسته ای با ایران باید موافقت کنگره را جلب کند، هر چند که تسرّی این قانون در مورد توافق هسته ای با تهران بعید است، چرا که این توافق، یک توافق بین المللی است، نه صرفا آمریکایی.

اینگونه حوادث، باعث برانگیختن تردیدهایی حتی در بین برخی هم حزبی های دموکرات بایدن در کنگره، از جمله سناتور کریس مورفی شده است و وی در مورد تصمیم گیری انفرادی رئیس جمهور در مورد مساله نظامی اظهار ناخشنودی کرده است. لازم به ذکر است که این دومین مرتبه در طول دو ماه است که رئیس جمهور آمریکا برای اقدام نظامی از این دست، به تنهایی تصمیم گیری می کند.

به نظر میرسد دولت آمریکا قصد رساندن پیامی برای تهران را داشته است مبنی بر اینکه استفاده ایران از نیروهای نیابتی اش برای بهبود بخشیدن به اوضاع مذاکره در وین، فایده ای ندارد و در همین رابطه، بین افزایش تنش ها در میدانهای منطقه ای که نیروهای شیعه در آن فعالیت دارند و افزایش پیچیدگیهای مذاکرات وین، که وارد بررسی بندهای قطعی مربوط به موضوعت هسته ای و تحریمها شده، ارتباط برقرار شده است.

در یک تفسیر دیگر، می توان گفت این حمله آمریکا دربردارنده نشانه های نظامی بود، همانطور که مارک مکنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در این باره هشدار داده بود. ظاهرا شبکه های دفاع هوایی و رادارهای جدید آمریکایی به نحوی طراحی شده اند که بتوانند اجسام بزرگتر نظیر موشکهای کروز و پهپادهای بزرگ را هم رصد کنند و توانایی آنها تنها به رصد پهپادهای کوچک محدود نمی شود.

مساله خطرناک آن است که حملات اخیر تبدیل به سریالی از عکس العمل های متقابل شود، که می تواند باعث افزایش دایره برخوردها و درگیریها شود، بخصوص اگر موانع تازه ای در مذاکرات ایجاد شده و مسائل مورد اختلاف حل نشود. همین امر سناتور مورفی را بر آن داشت تا در مورد سرانجام ورود به این مسیر هشدار دهد، هر چند که ضربه مشابه آمریکا در آوریل گذشته منجر به اوج گرفتن درگیریها یا بسته شدن باب بازگشت به مذاکرات وین نشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر