شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۱۸۰۹
جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴

فکرشهر: مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب روستاهای قرآنی در مردادماه گفت: شبکه روستاهای قرآنی به مرور زمان ایجاد خواهد شد تا به تبادل تجربیات و ایده‌ها بپردازند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، دهم خرداد ماه بود که آیین رسمی معرفی بوشهر به عنوان نخستین پایتخت قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ با پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد و عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همان روز گفت که ۷۵۰ روستای کشور با هدف انتخاب به عنوان روستای قرآنی مدارک خود را به دبیرخانه این طرح ملی ارسال کرده اند تا در نهایت ۱۰ روستا به عنوان روستای قرآنی معرفی شود. 

وی افزود: معرفی ۱۰ روستای قرآنی ایران یکی از طرح‌های ملی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که این مهم در قالب طرح‌نامه محقق خواهد شد.

فقهی زاده دی ماه سال گذشته نیز به ایرنا گفت: بیش از ۳۵ هزار روستا با قابلیت های فراوان در کشور وجود دارد. درنظر گرفتیم هر سال ۱۰ روستای برتر قرآنی را بر اساس شاخصه های تعریف شده شناسایی و معرفی کنیم. باور ما این است که عنوان روستای قرآنی عنوان پربرکتی خواهد بود که در سال های بعد بر این روستاها خواهد ماند و اندک اندک به پایگاه های جدی تری برای ترویج گفتمان قرآنی و ساماندهی فعالیت های پراکنده قرآنی تبدیل خواهد شد.

مرتضی خدمتکار مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: بعد از اعلام فراخوان اولین انتخاب روستای قرآنی ایران و راه اندازی سامانه این رویداد، اطلاعات هزار و ۹۷ روستا از سوی دهیاران در سامانه به ثبت رسید و مستندات مربوطه بارگذاری شد. هیات های انتخاب استانی بلافاصله کار خود را با همکاری دستگاه هایی مانند استانداری ها، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و سازمان دارالقرآن الکریم آغاز کردند و تمام استان ها مکلف شدند حداکثر تا سه روستا را به عنوان روستای قرآنی معرفی کنند.

وی افزود: در مجموع ۳۷ روستا از سوی استان ها معرفی شد که از این میان ۱۸ استان توانستند ۵۰ درصد امتیاز یعنی ۱۰۰ امتیاز را کسب کنند. ما این ۱۸ روستا را در هیات انتخاب مرکزی جزو انتخاب مرحله اول خودمان قرار دادیم که با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف مانند سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد کانون های مساجد و نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی به بررسی این روستاها پرداختیم و نتیجه آن در مرحله اول انتخاب ۱۸ روستا از ۱۸ استان به عنوان نامزد بود.

خدمتکار ادامه داد: برنامه ریزی هایی برای هفته آینده صورت می گیرد تا ناظران هیات انتخاب مرکزی با حضور مسئولان منطقه ای به این ۱۸ روستا عزیمت کنند و تمام شاخص ها و مستندات این روستاها را به صورت میدانی بررسی کنند و بر مبنای گزارش هایی که برای ما ارسال می شود، در جلسه بعدی هیات انتخاب مرکزی، روستاهای نهایی را در دور اول انتخاب می کنیم.

معرفی روستاهای قرآنی در دهه ولایت

وی اضافه کرد: در ابتدا اعلام کردیم که ۱۰ روستای قرآنی معرفی می شود ولی ممکن است تعداد این روستاها کمتر یا بیشتر از ۱۰ روستا باشد. چون تحقق شاخص های فرهنگ قرآنی در آن روستا، مبنای کار هیات انتخاب مرکزی است و قرار است در اوایل مرداد ماه مصادف با دهه ولایت طی یک مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور و مسئولان دستگاه هایی که همکاری دارند.

خدمتکار درباره شرایط روستاهایی که به عنوان روستای قرآنی معرفی می شوند، گفت: شاخص هایی را در چهار حوزه تعیین کردیم که شامل فرهنگ عمومی دینی مانند مسجد، کتابخوانی، ایثارگران و شهدا، حوزه دوم آموزش و پژوهش قرآنی، حوزه سوم تبلیغ و ترویج قرآنی و حوزه چهارم کاهش آسیب های اجتماعی است. به عبارت دیگر میزان ضریب آسیب های اجتماعی را به حوزه فرهنگ دینی ارتباط دادیم. یعنی فقط برگزاری یک محفل قرآنی یا داشتن یک موسسه قرآنی نمی تواند نشان دهنده تحقق فرهنگ قرآنی باشد. در واقع نسبت فعالیت های این روستاها را با حوزه آسیب های اجتماعی تعریف کرده ایم که هر کدام سهم و امتیازی دارند.

وی افزود: در مجموع ۲۰۰ امتیاز را پیش بینی کردیم که ناظران ما باید این شاخص ها را ارزیابی کنند و ضمن بررسی مستندات آنها، امتیاز لازم را بدهند. ضمنا از این روستاها خواسته ایم تا خودشان کلیپ معرفی روستای خود را تولید کرده و در اختیار هیات انتخاب مرکزی بگذارند. مجموع این امتیازات یعنی امتیازات هیات استان، نمره ناظر اعزامی و کلیپ گزارشی را برای هر یک از روستاها در نظر خواهیم گرفت و انتخاب نهایی را خواهیم داشت.

الگوسازی برای روستاها و عشایر

خدمتکار ادامه داد: هدف گذاری ما در این مساله بحث الگوسازی بود. ما روستاهای شاخصی داریم که در حوزه فعالیت های قرآنی و فرهنگ قرآنی پیشگام هستند. با اجرای این طرح می توانیم روستاهای شاخص را به مردم به ویژه در مناطق روستایی و عشایری کشور معرفی کنیم تا یک جریان سازی ایجاد شود.

اعطای نشان روستای قرآنی

وی افزود: در این طرح فردی انتخاب نمی شود بلکه اعطای نشان روستای قرآنی را خواهیم داشت که طراحی هایی در این زمینه صورت گرفته تا در ورودی روستا نصب شود و از طرف دیگر حمایت ویژه برای توسعه فعالیت های قرآنس این روستاها در سال ۱۴۰۰ را درنظر داریم. در سال های بعد روستاهایی دیگر به عنوان روستاهای قرآنی معرفی می شود و به مرور زمان با ایجاد یک شبکه، روستاهای قرآنی به تبادل تجربیات و ایده ها می پردازند و از ظرفیت های یکدیگر استفاده می کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر