شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۱۸۶۵
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶

فکرشهر: ۸ اثر منقول و ۱ اثر طبیعی استان بوشهر که پارسال در نشست کشوری به ثبت ملی رسیده بود، امروز پس از انجام فرآیند اداری به تأیید وزیر میراث فرهنگی رسید و به مرکز استان فرستاده شد.

به‌گزارش فکرشهر از صداوسیما مرکز بوشهر؛ مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اعلام کرد: پارسال ۸ اثر منقول و یک اثر طبیعی استان در کمیته ثبت آثار ملی پس از دفاع به ثبت ملی رسید که پس از پیمودن روند اداری به تأیید وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید و به استان فرستاده شد.
 
سودابه معموری افزود: ۸ اثر منقول، «تندیس الهه پان» با شماره ۱۷۱۱، «سنگ قبر سیراف» با شماره ۱۷۱۲، «کتیبه فرمان تأسیس مدرسه سعادت» با شماره ۱۷۱۳، «دوربین چشمی چهارقاب منسوب به رئیس‌علی دلواری» با شماره ۱۷۱۴، «تپانچه منسوب به رئیس‌علی دلواری» با شماره ۱۷۱۵، «دوربین چشمی شش‌قاب منسوب به رئیس‌علی دلواری» با شماره ۱۷۱۶، «پیکرک بالدار هخامنشی کاخ بردک‌سیاه» با شماره ۱۷۱۷ و «ورق زرین هخامنشی کاخ بردک‌سیاه» با شماره ۱۷۱۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.
 
آثار منقول آثاری در اندازه‌های مختلف هستند که قابلیت جابه‌جایی دارند.
 
معموری اضافه کرد: «کلوت‌های کوهستان مُند شهرستان دشتی» نیز اثر طبیعی بود که با شماره ۸۳۹  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
 
کوهستان‌مند در شهرستان دشتی دارای زیباترین و بزرگترین کلات‌ها که ایران است. کلات‌ها که به یاردانگ و کوآستا‌ها نیز نامیده می‌شوند بر اثر فرسایش باد و آب تشکیل می‌شوند. شمار فراوانی از این کلات‌ها میان روستا‌های درازی و چاووشی این شهرستان به‌طور طبیعی ساخته شده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر