جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۱۸۶۷
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱

فکرشهر: نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ، سراوان با جمعیت 480 هزار نفری، تنها یک بیمارستان دارد، گفت: سراوان تنها یک پزشک متخصص عفونی دارد که او هم رئیس بیمارستان است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، ملک فاضلی با بیان این‌که اگر ستاد ملی مقابله با کرونا روند مدیریتی خود را به همین شکل ادامه دهد پیک‌های جدیدی خواهیم داشت، اظهار کرد: در حال حاضر قرنطینه تنها در شرایط بحرانی انجام می‌شود؛ در حالی که این قرنطینه اثربخشی ندارد. پیک کرونا پس از مدتی فروکش می‌کند و باید زمانی که هنوز شرایط بحرانی نشده نسبت به اعمال قرنطنیه اقدام شود در حالی که ستاد مقابله با کرونا در زمینه پیشگیری خوب عمل نمی‌کند و اگر اقدامات ستاد مقابله با کرونا اقدام درستی انجام داده بود الان شاهد پیک پنجم بیماری نبودیم.

کم آبی پاشنه آشیل کنترل کرونا

وی درباره علت بحرانی شدن وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان افزود: هر نقطه‌ای که آسیب پذیرتر باشد در شرایط بحرانی زودتر نمایان می‌شود. ابتدایی‌ترین مسئله برای مقابله با کرونا، تأمین آب سالم است و در سراوان با کمبود شدید آب مواجهیم و برخی مردم با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند پنج روز است به علت کم آبی ظرف‌هایمان را نشسته‌ایم! راه ارتباطی مناسبی در این شهر وجود ندارد و مسئولان اجرایی استان در یکسال اخیر سفری برای رفع مشکلات سراوان به این شهرستان نداشته‌اند.

فاضلی درباره وضعیت مراکز درمانی سراوان تصریح کرد: در حوزه انتخابیه من که شامل چهار شهرستان است، سراوان با جمعیت 480 هزار نفری، تنها یک بیمارستان دارد. فاصله این حوزه انتخابیه تا مرکز استان حدود 360 کیلومتر است و بنابراین این جمعیت باید بیمارستان داشته باشد تا مردم برای مراجعه به بیمارستان‌های دیگر، مجبور به عزیمت به شهرهای دیگر نشوند زیرا برخی جاده ها نیز برای رفتن به شهرهای دیگر مناسب نیستند. 

یک متخصص عفونی به ازای 480 هزار نفر!

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سراوان با جمعیت 480 هزار نفری تنها یک پزشک متخصص عفونی دارد که رئیس بیمارستان رازی است و تنها دو الی سه پزشک متخصص داخلی دارد!

وی افزود: حتی اگر هر پزشک بتواند هر پنج دقیقه یک بیمار را ویزیت کند در ساعت می‌تواند 12 بیمار را ویزیت کند که اگر هشت ساعت نیز بدون استراحت کار کند تنها می‌تواند کمتر از 100 بیمار را ویزیت کند؛ روز گذشته من بازدیدی از بیمارستان رازی سراوان داشتم که گفته شد روزانه 400 نفر بیمار سرپایی به پزشک مراجعه می‌کنند که 80 درصد بیماران علائم بیماری کرونا را دارند. حتی در تنها بیمارستان سراوان نیز بخش مجزای کرونا وجود ندارد و چند تخت به این بیماران اختصاص یافته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بیان داشت: باید پزشکان از نظر مالی تأمین شوند و مشوق‌هایی برای ماندگاری آنها در مناطق محروم در نظر گرفته شود. در سراوان در مناطق روستایی باید 75 پزشک وجود داشته باشد که نزدیک به 30 نفر پزشک وجود دارد که حتی این تعداد نیز پوشش کامل ندارند و در مراکز بهداشتی حضور پزشکان به میزان 80 درصد و آن هم ناقص است! مرکزی در سیرکان بم پشت باید سه پزشک در مرکز به صورت شبانه روزی داشته باشد اما تنها یک پزشک دارد و عملاً دسترسی به پزشک نزدیک به صفر است و طبیعتاً همین یک پزشک نمی‌تواند همه بیماران را ویزیت کند.

فاضلی با بیان این‌که در سیستان و بلوچستان کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری و شست‌وشوی دست‌ها را داشته‌ایم یادآور شد: پیش از برگزاری انتخابات شوراها تجمعاتی انجام شد که باید تدابیری برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام می‌شد و سیستم بهداشت و درمان باید واکسیناسیون را به طور مطلوب افزایش می‌داد که متأسفانه تدابیر بهداشتی در نظر گرفته نشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر