جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۲۰۲۲
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵

فکرشهر: عملیات اجرایی کارگاه عبابافی در روستای بحیری شهرستان دشتی از توابع استان بوشهر روز دوشنبه با حضور محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور آغاز شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر در این آئین  گفت: با اجرایی شدن و آغاز فعالیت کارگاه عبابافی روستای بحیری شهرستان دشتی ۶۰ اشتغال غیر مستقیم بعنوان نخ ریس و ۳۰ شغال مستقیم در این روستا ایجاد می‌شود.

محمدحسین ارسطوزاده افزود:  این کارگاه در زمینی به مساحت ۱۵۰ متر مربع به شکل سوله در روستای ملی عبا بافی بحیری احداث و به ظرفیت‌های کارگاه تولید عبا در این روستا اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: برآورد اعتبار لازم برای اجرای فاز نخست این کارگاه چهار میلیارد ریال است که با ۱۵ دستگاه عبابافی و نخ ریسی فعال می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر ادامه داد: اشتغال پایدار روستایی همواره یکی از اولویت‌های این اداره کل در توسعه زیرساخت‌های صنایع‌دستی و کمک به تولید بیشتر در این حوزه بوده است.

ارسطوزاده بیان کرد: توسعه و ترویج صنایع‌دستی یکی از راه‌های محرومیت زدایی در روستاها است و ۲ حوزه تخصصی گردشگری و صنایع دستی در روستاهای متعددی از سوی مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعال شده است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر روستای بحیری با ۴۲ صنعت‌گر فعال و سالانه یک هزار و ۹۶۴ متر پارچه عبا تولید می‌کند که می‌توان با به روز کردن دستگاه‌های بافت و ریسندگی این میزان را افزایش داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر با اشاره به تلاش برای ثبت جهانی روستای ملی عبابافی بحیری اظهار کرد: پارچه اعلای عبا در بحیری، از صفر تا صد در این روستا تولید می‌شود و به دلیل جنس، رنگ و کیفیت مطلوب در کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار پرطرفدار است و ارزآوری خوبی را به همراه دارد.

روستای بوحیری شهرستان دشتی به عنوان روستای ملی عبابافی به ثبت رسیده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر