پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۲۰۳۱
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶

فکرشهر: عبدالحمید حمزه‌پور گفت: ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که استفاده از کشت گلخانه‌ای به‌جای کشت سنتی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و نکاشتن محصولات آب‌بر می‌تواند به کاهش خشکسالی کمک کند.

به‌گزارش فکرشهر از صداوسیما مرکز بوشهر؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: استان بوشهر اقلیمی گرم و خشک دارد و امسال نیز سال سختی را داریم، زیرا گرمای هوا در ایران و استان بوشهر زودتر شروع شده و افزایش چشمگیری هم داشته است.
 
عبدالحمید حمزه‌پور افزود: سال بارشی ۱۳۹۹ ـ ۱۴۰۰ هم سال آبی بسیار کم‌بارشی بود و کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی بارش‌ها را نسبت به سال قبل داشتیم؛ در برخی مناطق در جنوب استان مانند جم، عسلویه و کنگان این رقم کاهش ۸۰ درصدی داشته است.
 
او اضافه کرد: کاهش بارندگی موجب کاهش ۶۰ درصدی ذخایر آبی در پشت سد‌ها نیز شده است و همین عامل موجب شده تا در تأمین برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی نوسان رخ دهد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ادامه داد: از سویی با توجه به شرایط خاص استان از لحاظ زمین‌شناسی و همجواری با دریا، روان‌آب‌هایی که در این استان ایجاد می‌شود بیشتر آب‌های شور است و این خشکسالی موجب شده شهرستان‌ها و روستا‌هایی که هنوز به ناچار از منابع آبی زیرزمینی استفاده می‌کردند به‌علت شوری بالای این چاه‌ها و خشک شدن برخی چاه‌های دیگر نتوانند از آن‌ها استفاده کنند.
 
حمزه‌پور گفت: هم اکنون منابع آبی زیرزمینی در استان به حالت ممنوعه و بحرانی ممنوعه رسیده‌اند و دشت‌های استان نیز در وضعیت بحرانی ممنوعه هستند که موجب مشکلات بسیاری شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با بیان این‌که ۹۰ درصد آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: استفاده از کشت گلخانه‌ای به‌جای کشت سنتی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و نکاشتن محصولات آب‌بر می‌تواند به سازگاری با کم‌آبی و کاهش مخاطرات خشکسالی کمک کند.
 
حمزه‌پور اضافه کرد: در حوزه آب آشامیدنی هم ۸۰ درصد از استان‌های همسایه، ۱۰ درصد از آب‌شیرین‌کن‌ها و ۱۰ درصد از منابع محلی و چاه‌ها تأمین می‌شود که علاوه بر هزینه‌بر بودن، باید پس از طی مسافت طولانی و فرآیند‌های بهداشتی‌سازی به‌دست مصرف‌کننده برسد.
 
او اضافه کرد: هم‌اکنون مصرف آب آشامیدنی در یک خانوار ۱۰ تا ۱۵ درصد است و مصارف دیگری هم مانند شست‌وشو در خانه می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: استاندارد سرانه مصرف در روستا‌ها باید ۱۴۰ لیتر برای هر نفر و در شهر‌ها ۲۰۰ لیتر برای هر نفر باشدکه هم‌اکنون ۲۲۰ لیتر مصرف دارند؛ این در حالی است که آبی که  از مجموع منابع تولید می‌شود بیش از این یعنی ۳۰۰ لیتر در شبانه‌روز است.
 
او البته گفت که در این میان ۱۵ تا ۲۰ درصد هدرفت آب به‌علت فرسودگی شبکه، انشعابات غیرمجاز و کنتور‌های معیوب است.
 
حمزه‌پور گفت: در این شرایط، شیرین‌سازی آب دریا یکی از اقدامات در تأمین آب بوده که هم‌اکنون در شهر‌های بوشهر، کنگان و دو روستای استان ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز شیرین‌سازی آب دریا انجام می‌شود که این ظرفیت در مدت دو سال از ۲۰ هزار مترمکعب به ۴۰ هزار مترمکعب رسیده است.
 
او ادامه داد: افزون بر آن ۱۰۰ هزار متر مکعب آب‌شیرین‌کن در دست اجرا داریم که ۱۰ هزار مترمکعب آن تا شهریور وارد مدار می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: هم‌اکنون ۹۷ درصد جمعیت روستایی استان به شبکه آب‌رسانی متصل هستند؛ ۶۰۰ روستا در شهرستان‌های جم، دیر و عسلویه داریم که نوبت آب در مدت زمان کوتاه‌تر انجام می‌شود؛ در ۳۰ روستای شهرستان کنگان و چند روستای سخت‌مسیر از طریق تانکر‌های آب سیار تأمین می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر