شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۲۱۷۷
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲

فکرشهر: پژوهشگران با انجام یک مطالعه عوامل مرتبط با ترس از زایمان واژینال را در مادران باردار بررسی کردند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، حاملگی بزرگترین رویداد زندگی هر زن است و ترس از زایمان واژینال به عنوان یک مشکل شایع در زنان دیده می‌شود. ترس از زایمان واژینال در دوران بارداری به عنوان یکی از عوامل پیش‌گویی کننده سزارین اورژانسی و افزایش تقاضا برای سزارین انتخابی است و باعث افزایش عوارض مادری و جنینی می‌شود.

به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انجام یک مطالعه عوامل مرتبط با ترس از زایمان واژینال را در مادران باردار مراجعه‌کننده به درمانگاه آزادشهر یزد مورد بررسی قرار دادند. یافتن این عوامل کمک می‌کند تا راهکار مناسبی برای کاهش ترس مادران طراحی و اجرا شود و سزارین انتخابی مادران کاهش یابد.

نتایج این پژوهش نشان داد که اکثر زنان باردار به درجاتی از زایمان طبیعی می‌ترسند و  این ترس با افزایش سن و تعداد بارداری رابطه مستقیم دارد. همچنین بررسی‌ها حاکی از این است که ترس از زایمان طبیعی با آموزش مادران رابطه غیر مستقیم دارد و می‌توان با آموزش این ترس را کاهش داد. همچنین مشخص شد که سطح تحصیلات هیچ تاثیری بر میزان ترس مادر ندارد.

بر اساس این نتایج؛ در میان عوامل روان‌شناختی، ترس از عدم تحمل درد زایمان،  ترس از آسیب به نوزاد، ترس از معاینه و احساس ناتوانی در انجام زایمان طبیعی از بیشترین علل ترس از زایمان هستند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی عوامل مرتبط با ترس از زایمان واژینال در مادران باردار مراجعه کننده به درمانگاه آزادشهر یزد در سال۱۳۹۳» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و فاطمه قاسمی؛ پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مجری اصلی این طرح تحقیقاتی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر