پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۲۴۱۲
يکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱

فکرشهر: عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه خلیج فارس گفت: با توجه به پیامدهای منفی برخورد قهری با مساله حجاب و عفاف، تغییر این شیوه ه روش تربیتی ضروری است.

به گزارش فکرشهر، دکتر رضا نجفی روز یکشنبه به مناسبت روز گرامیداشت حجاب و عفاف در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: در ۲ دهه اخیر بیش از اینکه با این مساله برخورد تربیتی صورت گیرد برخورد قهری و انتظامی شده است که این موضوع واکنش‌های منفی را در سطح جامعه به همراه داشته است.

وی افزود: لازم است رویکرد عملی در این زمینه به گونه‌ای تغییر یابد که فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان هنجاری که زیستن اجتماعی را برای همگان آسان می‌کند، نهادینه و ترویج شود.

نجفی اضافه کرد: علاوه بر این در ۲ دهه گذشته با اینکه دستگاه‌های مختلفی تولی‌گری عفاف و حجاب را عهده دار بوده‌اند اما تقسیم مسئولیت‌ها به خوبی صورت نگرفته است و چه بسا در بسیاری از موارد هر مجموعه مسئولیت را به دیگری محول کرده باشد.

استاد معارف اسلامی دانشگاه خلیج فارس با اشاره به اهمیت فرا فردی و اجتماعی عفاف و حجاب، اظهار کرد: عفت و پاکدامنی از هنجارهای بنیادین جامعه اسلامی است که روابط اجتماعی و سلامت رفتاری اجتماعی را تضمین می‌کند.

وی گفت: بی توجهی به این مهم  می‌تواند کلیت جامعه و سلامت رفتاری آن را تهدید و همگان را به شکلی ناخواسته درگیر کند و به آنها آسیب برساند.

نجفی افزود: مطالعه هنجارهای دینی و قرآنی نشان‌دهنده این است که ادیان توحیدی بویژه اسلام، چارچوب و محدوده‌ای را برای ترویج و نهادینه سازی عفت و پاکدامنی مشخص کرده است که همان پوشش و حجاب است.

وی ادامه داد: حجاب به مثابه هنجاری است که نظم دهنده رفتار اجتماعی است و با رویکردی پیشگیرانه عمل می‌کند.

نجفی بیان کرد: تکرار بالای مساله حجاب در سنت، سیره و آثار و روایات معصومان (ع) نشان از اهمیت این موضوع در عرصه اجتماعی و ضرورت ترویج و نهادینه کردن آن دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس گفت: سلامت و امنیت رفتاری که در پی رعایت عفاف و حجاب در جامعه ایجاد می‌شود خانواده و نظام اجتماعی را منتفع و آنها را آسوده خاطر می‌کند.

نجفی اضافه کرد: عفت و پاکدامنی موضوعی جنسیتی نیست و آموزه‌های دینی و قرآنی نشان دهنده تاکید و توصیه این امر برای زنان و مردان به صورت فراگیر است.

وی اضافه کرد: نباید رویکرد جنسیتی با حجاب در جامعه غالب شود بلکه این قانون شرعی از  بایسته‌های جامعه اسلامی است که از سوی ادیان توحیدی تاکید و توصیه شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر