پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۲۸۵۴
يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴

فکرشهر: بعد از ظهور ویروس کرونا و برخی زیر شاخه های جهش یافته آن و بیماری «قارچ سیاه»، وزارت بهداشت عراق امروز یکشنبه از شناسایی بیماری کشنده «تب خونریزی دهنده ویروسی» (VHFs ) خبر داد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که در طول دو هفته گذشته سه مورد مرگ بر اثر این بیماری در عراق به ثبت رسیده که یکی در بغداد و دو مورد مرگ دیگر در استان ذیقار بوده است.

نخستین مورد ابتلا که منجر به مرگ شد متعلق به یک زن پنجاه ساله از شهر «الغراف» از توابع شرستان «الشطره» در ۲۵ کیلومتری شمال شهر ناصریه مرکز استان ذیقار در جنوب عراق است که در پنجم جولای (۱۴ تیرماه ۱۴۰۰) شناسایی شد.

وزارت کشاورزی عراق، بیماری تب خونریزی دهنده را از نوع «کریمه کنگو» عنوان کرده است که از خطرناکترین و کشنده ترین انواع خانواده بیماری تب خونریزی دهنده است.

وزارت بهداشت عراق نیز از شهروندان و کسانی که در تماس با دام هستند خواسته است که همه ایمنی های بهداشتی لازم در خصوص ویروس کرونا را در قبال تب خونریزی دهنده ویروسی نیز از جمله پوشیدن لباس ایمنی، عینک و دستکش و ماسک رعایت کنند.

وزارت بهداشت عراق تاکید کرده است که دو مورد مشکوک به ابتلا نیز در استان الانبار در غرب عراق شناسایی و تحت نظر قرار گرفته اند.

با توجه به انتقال این بیماری از حیوان به انسان، وزارت بهداشت عراق به دلیل حلول عید قربان و افزایش خرید دام در این مناسبت و ذبح آن، از شهروندان عراقی خواسته است که ضوابط بهداشتی را رعایت کنند.

براساس گزارش های بهداشتی منتشر شده، تب خونریزی دهنده ویرسی برای توصیف یک سندرم شدید چند سیستمی استفاده می شود که می تواند ارگان های متعددی در بدن به ویژه سیستم عروقی را تحت تاثیر قرار دهد و توانایی بدن برای تنظیم خودش را مختل کند.

این بیماری شاخه های مختلفی دارد که یکی از خوفناکترین و کشنده ترین این بیماری در سال های اخیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بوده است.

این بیماری مشترک حیوان و انسان است که معمولا از حشره کنه به انسان از طریق نیش زدن انتقال پیدا می کند.

وزارت بهداشت عراق اعلام کرده است که بیماری از طریق پشه یا تماس با دام بیمار یا وجود زخم در بدن انسان و تماس با خون یا ترشحات دام بیمار منتقل می شود.

وزارت بهداشت عراق علائم بیماری را مشابه آنفلوانزا عنوان کرده و افزوده است که علائم بیماری در یک هفته اول ظهور کرده و مدت نقاهت از بیماری نیز دو هفته به طول می انجامد.

تب شدید، سرگیجه، تهوع، اسهال، دردهای عضلانی، استخوانی و مفاصل از علائم بیماری عنوان شده و وزارت بهداشت عراق گفته است که هفته دوم در بیماری بسیار خطرناک است و منجر به خونریزی در تمام اجزای بدن و اسهال خونی می شود که معمولا ده روز به طول می انجامد و اگر رسیدگی لازم صورت نگیرد منجر به مرگ بیمار می شود.

وزارت بهداشت عراق تاکید کرده است که تاکنون هیچ گونه درمان یا واکسن خاصی برای این بیماری شناسایی نشده است.

وزارت کشاورزی عراق نیز همزمان با اعلام شناسایی تب خونریزی دهنده ویروسی از مبارزه با کنه به عنوان عامل انتقال دهنده بیماری در اماکن پرورش حیوانات خبر داد.

وزارت کشاورزی عراق با انتشار بیانیه ای افزوده است که پرسنل وزارت کشاورزی و دامپزشکی تلاش خود را برای مبارزه با بیماری تب خونریزی دهنده ویروسی آغاز کرده اند.

با توجه به شناسایی دو مورد مرگ در استان ذیقار، وزارت کشاورزی عراق اعلام کرده است که عملیات مبارزه با بیماری در کانون های انتشار بیماری در مناطق «الغراف»، «شطره»، «شهید حسن علی»، «الرفاعی»، «القلعه» و دیگر مناطق استان با گندزدایی اماکن نگه داری دام ها آغاز شده است.

بیماری تب خونریزی دهنده در میان دام ها به ویژه «گاومیش ها» که پرورش آن در عراق مرسوم است، هرساله در فصل گرما شایع است اما آنچه در وقت حاضر نگرانی زا شده، انتقال این بیماری به انسان است.

شناسایی ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در عراق به عنوان یکی از خطرناک ترین انواع خانواده تب خونریزی دهنده بیش از هر چیز اسباب نگرانی در عراق شده است.

این درحالی است که براساس سنت دیرینه، مردم عراق معمولا در ایام عید قربان با حضور در میادین فروش دام، اقدام به خرید و ذبح دام و توزیع گوشت آن به عنوان نذری در بین مردم می کنند.

همزمان شدن شیوع بیماری جدید (تب خونریزی دهنده کنگو –کریمه) با افزایش مجدد مبتلایان به ویروس کرونا در عراق بیش از پیش دستگاه های بهداشتی و عموم مردم را در این کشور نگران کرده است.

تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت عراق از وضعیت کرونا حاکی است که تعداد مبتلایان به بیش از هشت هزار نفر و تعداد مرگ و میرهای ناشی از آن به بیش از ۳۰ نفر در روز رسیده امری که حتی سازمان جهانی بهداشت را نیز نسبت به اوضاع انتشار ویروس در عراق نگران کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر