پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۲۹۹۱
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱

فکرشهر: بر اساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری زنان جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله با ۳.۵ درصد رشد نسبت به بهار سال گذشته به ۲۷.۸ درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، مطابق با آمار منتشره مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به بهار ۹۹ به ۱۵.۶ درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است، به تعبیر دیگر در بهار ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۶۳۲ جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله بیکار بوده‌اند.

در بین این جوانان بیکار ۱۸ تا ۳۵ ساله، یک میلیون و ۸۳ هزار و ۳۱۶ نفر مرد و ۵۲۵ هزار و ۳۱۶ نفر زن بوده‌اند.

در واقع نرخ بیکاری مردان جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله با ۲.۱ درصد کاهش نسبت به بهار ۹۹ به ۱۲.۹ درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است و این در حالی است که در همین بازه زمانی و سنی، نرخ بیکاری زنان با ۳.۵ درصد افزایش به ۲۷.۸ درصد رسیده است.

مطابق با جدول فوق، اگرچه طی بازه زمانی بهار ۹۹ تا بهار ۱۴۰۰ یعنی یک سال گذشته، بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی در آمار کل کشوری و همچنین آمار بیکاری این طیف سنی در بین مردان فارغ التحصیل، کاهش پیدا کرده اما همین آمار برای زنان فارغ التحصیل افزایش داشته است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی، در بهار ۱۴۰۰ با اندکی کاهش نسبت به بهار ۹۹ به ۱۳.۴ درصد رسیده است. این آمار برای مردان فارغ التحصیل نیز با کاهش نسبت به سال قبل خود به ۹.۴ درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده اما برای زنان با ۲.۲ درصد افزایش نسبت به بهار ۹۹ به ۲۲.۴ درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است.

همچنین، سهم جمعیت بیکار ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران، نشان می‌دهد که  ۴۰ درصد از کل بیکاران در بهار ۱۴۰۰ از میان فارغ التحصیلان آموزش عالی بوده و در واقع این آمار با ۴.۳ درصد رشد نسبت به بهار ۹۹ به ۴۰.۳ درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است.

اگرچه این آمار برای مردان  با افزایش سه درصدی نسبت به بهار ۹۹ به ۲۷.۷ درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده و آمار زنان در این زمینه با کاهش ۰.۹ درصدی مواجه بوده اما همچنان در بهار ۱۴۰۰ سهم بیکاری زنان فارغ التحصیل ۱۵ ساله و بیشتر از تعداد کل بیکاران ۷۱ درصد بوده که سهم قابل توجهی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر