شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۳۶۰۹
شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

فکرشهر: وقوع ۶ زمین لرزه در بندرگناوه طی ۲ روز اخیر موجب نگرانی مردم این منطقه شده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، در روزهای هشتم و نهم مرداد ماه جاری ۶ زمین لرزه در این شهرستان رخ داده است که بزرگترین آن ۴.۳ ریشتر بامداد جمعه به وقوع پیوست که باعث ترس و وحشت مردم این منطقه شد.

پس از وقوع زمین لرزه ۴.۳ ریشتری تاکنون پنج زمین لرزه دیگر به بزرگی ۳.۹، ۳.۶ ، ۲.۸  و دو بار ۲.۶ ریشتر گناوه را لرزانده است.

اولین زمین لرزه بامداد شنبه به  بزرگی ۳.۹ ریشتر ساعت ۱:۴۰ در  طول جغرافیایی ۵۰.۷۴ شرقی و عرض جغرافیایی ۲۹.۷۴ شمالی ثبت شده است.

دومین زمین لرزه به بزرگی ۳.۶ ریشتر  نیز ساعت ۱:۴۴ دقیقه  بامداد شنبه حوالی همین منطقه را لرزاند.

ساعت ۳۹ دقیقه بامداد شنبه و ۲۱:۳۸ دقیقه شامگاه جمعه نیز  دو زمین زمین‌لرزه‌ به بزرگی ۲.۸ و ۲.۶ ریشتر شهرستان گناوه را لرزانده بود.

اگرچه این زمین لرزه‌ها خسارتی دربرنداشته است اما موجب نگرانی مردم این منطقه شده است.

شدیدترین زمین لرزه امسال بندرگناوه در ۲۹ فروردین با ۵.۹ ریشتر به وقوع پیوست که موجب خسارت به منازل مسکونی مردم این منطقه در شهر و چندین روستای بخش مرکزی شد.

بعد از زلزله ۵.۹ ریشتری روز یکشنبه ۲۹ فروردین نزدیک به ۳۰۰  پس لرزه در بندرگناوه رخ داده که در مرکز زلزله نگاری کشور به ثبت رسیده است.

فرماندارگناوه گفت: وقوع زلزله های پیاپی دور روز اخیر در این شهرستان خسارتی دربرنداشته است.

غلامرضا مهرجو افزود: باتوجه به وقوع این زمین لرزه‌ها در این شهرستان،  مدیریت بحران در آمادگی بسر می‌برد.

کارشناس زمین شناسی دانشگاه شهیدبهشتی تهران گفت:  وقوع زلزله چند روز اخیر در این شهرستان امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

کرامت الله طاهری افزود: باتوجه به فعال شدن گسل این زمین لرزه، نمی‌توان احتمال داد که ارتباط با زلزله ۵.۹  ریشتری ۲۹ فروردین امسال این شهرستان داشته باشد.

وی اظهارداشت: رشته کوه زاگرس بیشتر حالت رسوبی از جمله تبخیری فراوانی دارد و سازندها در آن به نسبت به یک شکل تکرار شده‌است و نقش لاستیکی دارند که کمک می‌کنند تا اثرات زلزله کاهش یابد.

کارشناس زمین شناسی دانشگاه شهیدبهشتی تهران گفت:لایه‌های رسوبات تبخیری مثل لاستیک عمل می‌کنند و تا حد زیادی انرژی لرزه‌ای را جذب می‌کنند که مانع از رسیدن بخش اعظم نیروی زلزله به بالا و ایجاد خسارات شدید در این منطقه که بافت زمین آن رطوبتی و رسوبی است، می‌شوند.

وی بیان کرد: باتوجه به ارتفاع لایه‌های رسوبی بویژه رسوبات تبخیری از جمله گچ و نمک در منطقه که به ۱۵ کیلومتر نیز می رسد امکان بروز زلزله  شدید در این منطقه تاکنون سابقه نداشته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر